Eldningsförbud och öppen eld

Du får stanna en liten stund, 5 minuter tror jag, innan du räknas som parkerad. Men vid stoppförbud får du inte ens stanna. ;)

Mikael

Nej det får du inte. All annan aktivitet än i- och urstigning och/eller i- och urlastning räknas som parkering.


Vad gäller eldningen bör man tänka på att även ett litet vedkök kan kasta glödande partiklar. En plötslig vindby kan skicka iväg en hel del, och den lilla aska som blir kvar kan fortfarande glöda.

Glöm inte att 2014 års brand om 14000 ha startades av en gnista mellan en sten och en bit metall.
 
Du får...

grilla i en grill i din egen trädgård eller på särskild iordningställd plats ute i skog och mark. Grillkoll eller briketter är att föredra framför ved, som kan sprätta.

använda engångsgrill men bara om den är ordentligt uppställd. Engångsgrillen får inte stå direkt på mossa eller torrt gräs.

ha levande ljus och fotogenlampor utomhus vid exempelvis fest i trädgården

använda friluftskök om det uppställs så att torrt gräs eller mossa inte kan ta eld.

Du får inte...

göra upp eld på marken, inte ens med tät ring av stenar runt elden,

kasta cigarettfimpar i skog och mark,

genomföra gräsbränning,

det är inte heller tillräckligt säkert att göra upp eld vid vattenbrynet.

När dom skrev den lagen så fans inte ved kök.
Ved kök räknas som öppen eld. för det är en öppen eld.
Friluftskök som dom pratar om ger inga gnistor och lämnar ingen kol efter sig.
Det som är tillåtet är grillkol. Engångsgrill får användas OM den används rätt.

Om inte annat så skall försiktighetsprincipen användas.

Sedan så finns det alltid människor som försöker tolka lagen som dom själva vill.
 
OT om stanna i trafik

Nej det får du inte. All annan aktivitet än i- och urstigning och/eller i- och urlastning räknas som parkering.

<klipp>

VId stoppförbud får du stanna, men bara om trafiksituationen kräver det, t ex om du hamnar i bilkö på en sträcka med stopförbud får du stå stilla. Skulle en fotgängare hastigt kliva ut framför dig då stoppförbud råder, får (och skall) du också stanna.

Vill man läsa detaljerna så finns trafikförordningen här:
https://lagen.nu/1998:1276

/Patrik
 
VId stoppförbud får du stanna, men bara om trafiksituationen kräver det, t ex om du hamnar i bilkö på en sträcka med stopförbud får du stå stilla. Skulle en fotgängare hastigt kliva ut framför dig då stoppförbud råder, får (och skall) du också stanna.

Vill man läsa detaljerna så finns trafikförordningen här:
https://lagen.nu/1998:1276

/Patrik
Tack för förtydligandet. Nu slipper jag köra ihjäl någon.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 
Väcker en gammal tråd igen...

Somliga här verkar tämligen övertygade om att ALLA vedkök är förbjudna vid eldningsförbud.

Men stämmer det verkligen?

Precis likt kök som drivs av sprit eller gas brinner ett vedkök med öppen låga. Ved kan sprätta, sprit kan rinna. Säkrast är nog gas.

Men vad är argumentet att vedkök inte skulle vara tillåtna?
Glöd som kan falla nedåt? Solo stove har skydd i botten och varken bränner underlaget eller tillåter glöd att ramla ner...
Missar jag något annat?

Har inget än men tycker en Solo stove verkar intressant, betydligt mer mysfaktor än mitt gaskök skapar...
 
Blir det varmt under, så motsvarar det ändå en engångsgrill, och de är inte tillåtna när det är eldningsförbud
KLager, tittade du på köket jag hänvisade till? Det har inga hål undertill (som en engångsgrill har) och kan användas direkt på marken...
Är ett sådant då också omfattat av eldningsförbud?
 
Kan du hålla den i handen?
Ingen aning, jag äger ingen än, men har för mig att jag sett ett klipp med någon som gör det. Utifrån de bilder och videos jag sett verkar de flesta använda den direkt på marken utan problem. Kollade du på produkten eller är du bara allmänt skeptisk ;)?

Jag slängde iväg ett mail till Länsstyrelsen, får se vad de säger!

EDIT: Jag hittar inte videon jag nämnde, men jag hittade flertalet recensioner som säger att botten knappt blir varm och lätt kan användas på alla underlag. Således borde man kunna hålla den i handen.
 
Senast ändrad:
Har under friluftslivet och i tjänsten sett mer än en markbrand, vars upprinnelse var mänskligt bruk av spritkök, fotogenkök, brasor och kaminer. Om det var fel handhavande eller slarv, dumhet spelar mindre roll. Släckningarna var varma, ja heta, rökiga och sotiga upplevelser.

Eldningsförbud betyder öppen låga i min värld.

god tur
 
Har under friluftslivet och i tjänsten sett mer än en markbrand, vars upprinnelse var mänskligt bruk av spritkök, fotogenkök, brasor och kaminer. Om det var fel handhavande eller slarv, dumhet spelar mindre roll. Släckningarna var varma, ja heta, rökiga och sotiga upplevelser.

Eldningsförbud betyder öppen låga i min värld.

god tur
Helt riktigt, försiktighet och omdöme kommer man långt på!
Dock är jag ute efter definitionen här, och friluftskök ÄR tillåtna även i reservat etc där eldningsförbud råder.

Men vad definieras som friluftskök? Blir spännande att se vad länsstyrelsen svarar. Gas och sprit är ju sedan tidigare kännt tillåtna, trots öppen låga.
 
Helt riktigt, försiktighet och omdöme kommer man långt på!
Dock är jag ute efter definitionen här, och friluftskök ÄR tillåtna även i reservat etc där eldningsförbud råder.

Men vad definieras som friluftskök? Blir spännande att se vad länsstyrelsen svarar. Gas och sprit är ju sedan tidigare kännt tillåtna, trots öppen låga.

Ja det ska bli intressant att se vad du får för svar, det finns ju många olika typer av bränslen som kan användas i friluftskök.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...