Navigering GPS, karta och kompass

Svara

Ämnesverktyg Betyg: Betyg för ämne: 4.75 i medelbetyg (4 röster). Visningsalternativ
Gammal 2015-07-02, 19:29
eyck eyck är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av sih Visa inlägg
Det är sant förstås. Har det kanske något med Metria att göra? Det är väl de som sålt digitala kartor också?
Vet inte. Men man önskar ju att det såg ut så här så småningom:

https://tiedostopalvelu.maanmi ... rtta?lang=sv

Eller det behöver inte ens vara så avancerat - en sådan här sida skulle ju räcka:

http://kartavdelningen.sub.su. ... rige_100.htm

Mats
Svara med citat
Gammal 2015-07-02, 21:49
fafner fafner är inte uppkopplad

Det kommer ju finnas

snart har några personer gjort en bra shape mappning så kan vi snabbt göra våra egna kartor. jag tycker det är ganska fränt att de släpper öppen kartdata som uppdateras och att alla kan skapa sina egna kartor dela dem med andra osv.

Vill du inte pyssla själv kommer det ju snart att finnas pdf att ladda ner över massor med områden!
Svara med citat
Gammal 2015-07-03, 16:55
andreaze andreaze är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av fafner Visa inlägg

jobbigt för Garmin och liknande när OpenStreetmap och liknande kommer att bli minst lika bra som de dyra kartorna.
Dock kommer förmodligen inte openstreetmap kunna använda kartdatat med den licens som de släpps under. Men förhoppningsvis löser det sig. Men det blir spännande att se vilka alternativ som dyker upp när dom släpps.
Svara med citat
Gammal 2015-07-20, 08:25
Tapio_ut Tapio_ut är inte uppkopplad

Halaj!

Skulle ut och knata, och kollade på kartan på hitta.se
jag såg att man numera har, förutom kart-och satellitvy, även en friluftvy att välja .
Klickade på den. Blev jättehäpen!
Alltså, så vitt jag kan se så är det lantmäteriets gröna karta som är där! Jag känner igen ”layouten” eller stilen eller vad man skall kalla det.
Klickar man i funktionsrutan nedre höger så kan man få koordinater i godtycklig punkt på kartan.
Har kollat, och allt funkar precis lika bra i android som på datorn.

//T
Svara med citat
Gammal 2015-07-26, 09:14
kalleh2 kalleh2 är inte uppkopplad

hitta har en app, fungerar utmärkt som navigator
https://play.google.com/store/ ... id.app&hl=sv
även eniros funkar bra
Svara med citat
Gammal 2015-07-26, 18:15
mThureson mThureson är inte uppkopplad

Någon som lyckats plocka in Lantmäteriets kartor från: http://kso2.lantmateriet.se/#

och efter det fått in dom på sin GPS ?
Svara med citat
Gammal 2015-07-26, 19:55
Tapio_ut Tapio_ut är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av kalleh2 Visa inlägg
hitta har en app, fungerar utmärkt som navigator
https://play.google.com/store/ ... id.app&hl=sv
även eniros funkar bra
Halaj!

Jaa, det funkar! Jättetack för ditt tips!
Inga mer bökiga och stökiga viewranger, orux maps m.fl.!
Och antagligen blir det att jag lägger min Garmin 60 Cx i samma låda, bredvid den där analoga filmkameran jag inte tagit bilder med på år och dar.
Tack igen!

//T
Svara med citat
Gammal 2015-07-27, 04:26
Brazz Brazz är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av fafner Visa inlägg
Idag släpptes ju Översiktskartan dvs en baskarta över sverige i 1:250 000 fri. Är det någon som har lekt med den den ännu?

Den är ju vektoriserad så jag laddade ner den i QGIS (open source) program som var rätt lättarbetat. I jan när fjällkartorna och terrängkartan släpps så kommer det att bli intressant! jobbigt för Garmin och liknande när OpenStreetmap och liknande kommer att bli minst lika bra som de dyra kartorna.

Så här ser en karta över Storvallen ut 2h jobb, aldrig kört QGIS innan så det är inget finesser direkt.
Importtullarna ska ju bort från tex Kina på GPS produkter mm,hur det kommer att påverka svenska handlare i branschen ihop med kartsläppet det ska bli spännande att se.
Svara med citat
Gammal 2015-08-16, 10:58
stenblock stenblock är inte uppkopplad

Kommer fjällkartor och liknande nu bli fritt tillgängliga i olika appar på telefoner ?
Snacka om ekonomisk förlust för såna som viewranger och andra som lever på att sälja kartor
Svara med citat
Gammal 2015-08-16, 11:08
erephus erephus är inte uppkopplad

Viewfinder har ju i sin tur betalat en avgift till Lantmäteriet. Jag kan tänka mig att betala för en bra kartapp. Eller om de tar betalt för nån form av mervärde det kanske inte är helt enkelt för en sån som mig att ta del av lantmäteriets karta även om den är gratis.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Svara med citat
Gammal 2015-08-16, 11:11
stenblock stenblock är inte uppkopplad

Jag kan tänka mig att betala en engångssumma för en bra kartapp men kartorna ska ju vara gratis om lantmäteriet släppt dem fria.
Svara med citat
Gammal 2015-08-16, 11:16
erephus erephus är inte uppkopplad

Jag kollade en stund med översiktskartan, laddade QGIS program och så. Jag tröttnade ur efter ett tag. Det kanske är enkelt om man kan och det kanske blir enklare med terrängkartan och fjällkartan.

Om någon erbjuder kartorna klara och gratis även efter Lantmäteriet släppt dem så kommer jag också hellre välja den, men annars så kan jag vara bered att betala. Inte så mycket som det kostar idag. Ett par kronor per kartbild, en hundralapp för hela Sverige?

Nu lever vi ju i en digital värd, heh, men t.ex. papperskartan kommer ju fortfarande kosta att tillverka även om kartmaterialet i sig är gratis från Lantmäteriet. Ett visst arbete kanske också kommer krävas för att kunna presentera kartorna bra (och uppdaterade) i digital form.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:01.

Logga in

Tips!