Bästa tropiska land att lära sig dyka?

Jag har varit sugen på att ta dykarcertifikat och att ta det här hemma i Sverige är givetvis ett alternativ.

Men om ni skulle välja ett tropiskt land med bra vatten för att ta de två första certifikaten i PADI, var skulle ni åkt då?

Ni får gärna väga in pris i er bedömning också. Maldiverna och Bahamas bjuder säkert på utmärkt vatten men kostar en hel del att åka till också.
 
Har ingen egen erfarenhet, men dottern tog sina PADI certifikat (Open Water och Adventure Diver) på ProDive i Cairns, men det är ju också en bit att resa. Att dock dykmomenten är på stora barriärrevet är ju förstås ingen nackdel..
https://prodivecairns.com/
 
Egypten kan vara värt att kolla upp. Billigt att resa till och bo. Tidigare var det populärt att ta dykcert där, jag vet inte hur det är nu. Min erfarenhet inskränker sig till snorkling.
 
Beror lite på vad man är ute efter. Populärt är Thailand, särskilt då Koh Tao som för några år sedan hade lägst priser i världen på utbildningarna.

Var även så att boende i sovsal ingick under kursdagarna, så för backpackers är det ett lockande alternativ.

Men helt ärligt, handlar det om att börja dyka skulle jag nog passa på att göra det i samband med en annan semester. Surt att flyga runt halva jorden med bara dykning planerad om det visar sig efter första dagen att du hatar det.
 
Ja, jag skulle också rekommendera dig att lära dig dyka här i Sverige.
Med kyla, dålig sikt och alla andra utmaningar - om du fortfarande är dykintresserad efter det
så är det dags att åka till något dyksemesterparadis. (Du blir helt enkelt en skickligare dykare
när du lär dig dyka under våra förhållanden.) Så du har otroligt mycket mer behållning av din
dykning där borta i semesterparadiset då...

Oberoende om det dykparadiset sedan ligger i tropikerna - eller på den svenska / norska väst-
kusten... Som en dykare som är förbi alla de initiala problemen med det basala i dykningen
- så blir njutningen så enormt mycket större!

/Odd
CMAS M2S samt PADI DM
 
Hej

Om du känner att du vill kombinera resandet med att ta certifikat och kanske känna på dykningen under lite mer gynnsamma förhållanden så tycker jag att du skall gå den vägen. Dock kan man göra en sk "överföring", dvs att du gör teori och bassäng i Sverige och avslutar med uppdyken under din semester ( för att inte tappa semesterdagar eller hasta igenom momenten..)

Om du fastnar för dykning så kan du ansluta dig till en dykklubb på hemmaplan. När man byter radikalt miljö rekommenderar jag skarpt att man gör ett miljöanpassningsdyk för att känna på den nya miljön.

Fina tropiska dykplatser finns det ett flertal av.
Om du har intresse för Mexico eller Thailand har jag bra referenser med Svenska instruktörer som leder verksamhet lokalt.

Hälsningar Johan
2-** CMAS Instruktör
MSDT Padi
IANTD Dykare
 
Att utbilda sig i Sverige har fördelen att du befäster kunskapen bättre. Följ upp med att få ihop 10 timmars dyktid under ett eller två år.

Sedan vet du hur fångad du är i aktiviteten.

Dykning har risker och kunskap och färdigheter är delvis färskvara.

I klara tropiska vatten är snorkling ett tryggare UL alternativ till apparatdykning och om du har dykningserfarenhet och utbildning blir snoklingen mer givande. Kan vara en lämplig extraaktivitet på en långresa där du siktar på varierade upplevelser.

Dessutom har vi förstås klimataspekten/flygångesten. Bättre en längre tids resa än ett antal långa korta flygresor långt bort.

Thure
 
Dahab i egypten tycker jag är fint, och bra ställe att gå kurs på då många fina dyk är direkt från stranden. Ett av de finaste ställena jag dykt på
 
Teneriffa :)

1. Ta inte dykcert i Thailand, det finns en anledning till att dykguider i Australien drar lott om vem som ska slippa hantera de nycertade dykarna därifrån... Det finns väl iförsig sannolikt seriösa ställen också, men då ska du ha väldigt bra koll på centret du väljer.

2. Som många har skrivit så är det en stor fördel för framtida dykning att ta certet i vårt svenska grumliga vatten om du kan tänka dig det. / En numera inbiten coctaildykare som gjorde sina första dyk i 8-gradigt vatten, i våtdräkt, i Stockholms skärgård.

3. Om du vill ta cert utomlands rekommenderar jag Teneriffa och dykcentret Aqua-Marina. Vi har gjort över 200 dyk och det är det bästa dykcentret vi har testat, både för oss som gjorde self-reliant speciality och min lillasyster som gjorde några av sina första dyk. Dykningen på Teneriffa var nåt helt annat än vi (som har bl.a. Maldiverna, Galapagos, Egypten och Australien i bagaget) hade förväntat oss! Vid flertal tillfällen hade jag svårt att avgöra om jag skulle titta på hajen, bläckfisken eller sköldpaddan, och det var bara en av många häftiga upplevelser där. För nybörjardykning med mycket att se är Teneriffa svårslaget. Och så gillar delfiner att komma fram och kika på dykvåten på väg ut :)

4. Vänta med Egypten och Maldiverna tills du har lite erfarenhet, man har en tendens att oväntat hamna i strömt vatten där... (Galapagos är ännu värre, men där blir du inte ens nedsläppt i vattnet med mindre än 50 dyk).

5 Australien är också ett bra ställe att ta dykcert (men inte direkt prisvärt flygmäsdigt om du bara ska dit för dykningen). Även Malta är bra men där finns inte så mycket att se grunt.. Generellt, tänk länder med lite mer uppstyrda lagar runt dykning så att du får en seriös kurs.
 
Första certet i Sverige

Det första certet handla till stora delar om basal kunskap om utrustningen och rutiner. Korta dyk på 3-5 m djup i början på veckan. I slutet på veckan får man göra några riktiga dyk på 10-18 m. Att åka iväg för att träna på att ta av masken under vattnet är lite slöseri. Du får helt enkelt mer "bang for the bucks" om du redan är certifierad när du åker ner. Förutom det andra redan har skrivit om att det är tuffare i Sverige och säkerhetsmässigt noggrannare vilket gör dig till en bättre dykare. Påbyggnadscerten som Advanced mm kan du ta där nere. Då kan du redan dyka.

/Cocktaildykare 41 dyk.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...