Kunsleden i juni

Hej.
Vi är 2st nybörjare som skulle vilja prova på fjällvandring och tänkte att kungsleden verkar vara ett bra nybörjaralternativ. Nu läser jag på sidan att det kan bli problem med snö i juni. Vi har bara midsommarveckan och vill gärna se midnattssolen. Är det ett dumt val? Är fjällstugor mm öppna då så man inte måste bära så mkt?
Tacksam för hjälp och åsikter.

Sputnik2
 

avslutad210712

Gäst
De flesta stugor verkar öppna 20/6 och det är midsommarafton så om Ni menar veckan innan midsommar så får Ni nog ta med Er tält.

Lappland STF Abisko Turiststation
22/12-07 - 3/1-08,
15/2-08 - 4/5-08,
6/6-08 - 21/9-08
Lappland STF Kebnekaise Fjällstation
18/2-08 - 4/5-08,
16/6-08 - 14/9-08

Lappland STF Fjällstuga Abiskojaure
22/2-08 - 1/5-08,
6/6-08 - 14/9-08
Lappland STF Fjällstuga Alesjaure
22/2-08 - 1/5-08,
20/6-08 - 14/9-08
Lappland STF Fjällstuga Hukejaure
8/3-08 - 4/5-08,
30/6-08 - 7/9-08
Lappland STF Fjällstuga Sälka
22/2-08 - 1/5-08,
20/6-08 - 14/9-08
Lappland STF Fjällstuga Tjäktja
22/2-08 - 1/5-08,
20/6-08 - 14/9-08
 

avslutad210712

Gäst
Kungsleden är väldigt lång, alltså varierar förhållandena ganska mycket.

Tankefel - som vanligt utgick jag från att när man pratar om Kungsleden så är den bit som går från Abisko till Nikkaluokta eller Vakkotavara.
 
Samma här. Hi hi det är någon stolle som ska försöka åka...Äsch, felskrivning!

Så besviken jag blev...

Ett inlägg om "Kungsleden i juni" under ämnesområdet "Inlines" kunde ju ha blivit den intressantaste tråden på länge... :)

Tänkte det samma. Men så slog mig tanken att ingen annan har ju gjort det. Vad är det värt att vara först med något? Frågan kunde ju ha varit allvarligt ställd... Nästa Skinnarmo/Kropp?
 
Kolla innan.

Hej.
Vi är 2st nybörjare som skulle vilja prova på fjällvandring och tänkte att kungsleden verkar vara ett bra nybörjaralternativ. Nu läser jag på sidan att det kan bli problem med snö i juni. Vi har bara midsommarveckan och vill gärna se midnattssolen. Är det ett dumt val? Är fjällstugor mm öppna då så man inte måste bära så mkt?
Tacksam för hjälp och åsikter.

Sputnik2


Eftersom ni vill se midnattssolen så gissar jag att det är Kebnekaisefjällen som ni har tänkt er?!? I sådana fall är det nog en bra ide att checka snöläget innan ni drar upp. För nån vecka sen såg det ju ut som om all snö skulle vara borta innan slutet på Maj, men nu har kylan och snön kommit tillbaka med besked uppe i fjällen. Kollar man väderprognosen för Riksgränsen ser det ut att bli +1 grad som varmast de närmaste 10 dagarna och en hel del snöfall.

Jag skulle nog dessutom rekommendra att ni funderar på att starta och sluta på samma plats, förslagsvis i Nikkaloukta. Det gör det lättare att lägga om turen ifall att snön skulle visa sig vara allt för besvärlig. Det är ju alltid trist att försätta sig i en sits då man "måste" forsätta frammåt.

/ Stefan
 
Alla STF-stugplatser jag

känner till har icke låsta utrymmen men gasolen är knappast påkopplad där under icke säsong. Om ni utgår från Abisko så kan ni välja andra alternativ än att fullfölja Kungsleden via Tjätkapasset som kan vara snötäckt.

Thure
 
Det låter som om man får kolla hur det ser ut längre fram ...Tack för all hjälp! Nästa gång ska jag ta inlines så ni får ett gott skratt :)
 
Någon som har koll på snö- och vattenläget nu i juni? Kungleden Vakkotavare-Singi och Kebnekaise?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...