asfalterad banvall Svenljunga - Sexdrega

Hade läst om att det blivit en fin asfaltbana på nedlagda järnvägen Svenljunga - Sexdrega. Med en viss bävan tog vi handikappcykeln bakpå bilen och körde de 20 milen till Svenljunga. Bävan, eftersom den enda karta vi sett antydde att cykelleden skulle gå invid en bilväg - och det är inte skojigt alls.

Men det visade sig vara en perfekt bana som gjorde en krok utmed Åtrans slingrande lopp. Mycket charmig. Men nu undrar jag om någon här på forumet kan tipsa om någon karta som visar sträckningen exakt så man kan välja lämpliga startpunkter .
 
Hade läst om att det blivit en fin asfaltbana på nedlagda järnvägen Svenljunga - Sexdrega. Med en viss bävan tog vi handikappcykeln bakpå bilen och körde de 20 milen till Svenljunga. Bävan, eftersom den enda karta vi sett antydde att cykelleden skulle gå invid en bilväg - och det är inte skojigt alls.

Men det visade sig vara en perfekt bana som gjorde en krok utmed Åtrans slingrande lopp. Mycket charmig. Men nu undrar jag om någon här på forumet kan tipsa om någon karta som visar sträckningen exakt så man kan välja lämpliga startpunkter .

Bästa kartan på internet finns så vitt jag vet på Lantmäteriets hemsida www.lantmateriet.se
Välj KartSök och Ortnamn och sök på någon av orterna.
Jag vet inte var den gamla järnvägen gick, men väster om Ätran går en svart linje mellan de båda orterna. Den är så rak så den kan mycket väl vara en nedlagd järnväg. Kanske det är den?
 
Länskartorna är bättre än lantmäteriets tjänst.
Tycker du? De har ju en del funktioner som lantmäteriets inte har och karbilden är större, vilket är bra för oss med liten skärm, men upplösningen och detaljangivelserna är mycket sämre, åtminstone på Norrbottenskartan som är den enda jag har jämfört. Dessutom har ju Lantmäteriets kartor en mycket bra sökfunktion (som jag tycker är väldigt rolig och minst sagt nöter). Man kan skriva in sjöar, berg (även i fjällen) och byar med ett enda hus! På Länstyrelsen kartor kan man väl bara välja kommun?
 
Tycker du? De har ju en del funktioner som lantmäteriets inte har och karbilden är större, vilket är bra för oss med liten skärm, men upplösningen och detaljangivelserna är mycket sämre, åtminstone på Norrbottenskartan som är den enda jag har jämfört. Dessutom har ju Lantmäteriets kartor en mycket bra sökfunktion (som jag tycker är väldigt rolig och minst sagt nöter). Man kan skriva in sjöar, berg (även i fjällen) och byar med ett enda hus! På Länstyrelsen kartor kan man väl bara välja kommun?


Eniros flygbilder tycker jag annars är suveräna!
 
asfalterad banvall Hestra - Gislaved

Har någon prövat den asfalterade banvallen mellan Hestra och Gislaved? Undraar om den är mycket bullerstörd av nissastigen?
 
Banan

Hestra Gislaved finns beskriven som färdrapport på SSSKs hjulsidor www.sssk.se/hjul

Google Earth eller ekonomiska kartan som man kan nå på länskartan kanske är ett alternativ för att hitta banvallssträckningen. Annars vore den en utmärkt uppgift för någon med GPS att lägga ut som ett GPS-spår på nätet.

Thure
 
Även jag vill slå ett slag för Eniros flygbilder. Jag gjorde några jämförelser med Goggle och Hitta.se och på de områden jag kollade var Eniro överlägset bäst.

MVH Ebbe
 
Väldigt bra svar har jag fått. Jag tycker länskartorna var väldigt bra - lantmäteriets sida klarade jag inte att få någon karta på alls. Får väl försöka igen. Men länskartorna var ju toppen!

Tack ska ni ha allihop.

Undrar hur det är runt Värnamo? Har för mig att jag sett något om någon asfalterad banvall däromkring.
 
Jag tror knappast det finns någon asfalterad banvall runt Värnamo. Visserligen är trafiken på sträckan mot Ljungby i stort sett nedlagd, men sträckan finns fortfarande med i Banverkets grafiska tidtabell och då kan den knappast vara uppriven. Däremot är fortsättningen söderut från Ljungby uppriven, men om den är asfalterad vet jag inte.
 
Banvallen söder om Ljungby är inte asfalterad. Sträckan mellan Ljungby och Värnamo är i drift enligt Banverkets konstiga definition. Det har däremot inte gått ett tåg där under min livstid.

Mange
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Eric_B Åkbar banvall Ullared - Fegen ? Inlines 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.