Hjälm med bacspegel ?

Hej,såg i Clas Ohlsons nya katalog att dom har en cykelhjälm med backspegel och "363 grades teknologi"
vad är det ? är det som provat en sån,ögon i nacken vore ju bra att ha ibland / Björn
 
Testade i butiken

Mycket dålig optisk kvalitet och ljusstyrka på det exemplar jag testade i butiken.

Thure
 
Finns ett mer seriöst märke någonstans också. Prövade deras hjälm där jag tyckte att man kunde se relativt bra rakt bakåt. Problemet för oss med glasögon är dock att man tittar över kanten på glasögonen... vilket förtar upplevelsen något.

http://www.reevu.com/index.asp

/Roland
 
kolla på www.globetrotter.de

Där finns det en spegel för 149 kr som fästes på hjälmen, du kan sedan ta av armen om du vill från fästet. Jag o min tjej har köpte och är nöjda.

Dom heter cycleaware.

Stefan
 
rolekl; sa:
Finns ett mer seriöst märke någonstans också. Prövade deras hjälm där jag tyckte att man kunde se relativt bra rakt bakåt. Problemet för oss med glasögon är dock att man tittar över kanten på glasögonen... vilket förtar upplevelsen något.

http://www.reevu.com/index.asp

/Roland



Om dom är mer seriösa på sin sida vet jag inte men det är den hjälmen som Clas Ohlson säljer...
 
bjornjohan; sa:
Hej,såg i Clas Ohlsons nya katalog att dom har en cykelhjälm med backspegel och "363 graders teknologi"
vad är det ?

Haha! Det var mycket teknologi på en gång på Clas Ohlson - hela 363 grader! Kan man verkligen mäta läran om tekniken? Och i grader? :)

(Ja, det är klart att jag fattar att de menar 363-gradersteknik - men varför inte bara skriva det i så fall?)

Men den där sidospegeln verkar intressant!
 
Om dom är mer seriösa på sin sida vet jag inte men det är den hjälmen som Clas Ohlson säljer...

---

Där ser man! Jag var övertygad att Classe hade kopierat och importerat billigt någon annanstans ifrån... man skall inte underskatta dem alltså ;-)

Då får jag genast dra tillbaka mitt "mer seriöst"...

/Roland
 
Nordesjö; sa:
bjornjohan; sa:
Hej,såg i Clas Ohlsons nya katalog att dom har en cykelhjälm med backspegel och "363 graders teknologi"
vad är det ?

Haha! Det var mycket teknologi på en gång på Clas Ohlson - hela 363 grader! Kan man verkligen mäta läran om tekniken? Och i grader? :)

(Ja, det är klart att jag fattar att de menar 363-gradersteknik - men varför inte bara skriva det i så fall?)

Men den där sidospegeln verkar intressant!

Det hela är mycket enkelt: Ett varv är 360 grader. 363 grader innebär förstås att man ser LITE MER än 360 grader. OK, skillnaden är liten, det medges, men under optimala väderförhållanden (brukar kallas för "plusgrader" i väderraporten) kan man alltså i princip se 3 grader runt ett gathörn, alternativt lika mycket IN I FRAMTIDEN.
Om utveckling antas fortsätta enligt Moore´s lag (fördubbling vartannat år), torde inom en snar framtid inte mindre än SAMTLIGA trafikolyckor kunna förutsägas!

Det måste vara det här som TSV syftar på med sin s k "nollvision".

F ö har jag testat en delvis hemmabyggd spegel på inlineshjälmen, och problemet är att vibrationerna försvårar sikten rejält. Kan man hoppas på oljedämpning eller gyro i framtiden??
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.