Köp av inlines

Hej,

Jag hoppas att jag kan få lite hjälp av någon här. Har kikat lite och det verkar mest vara "fitness" vet inte om det är så men vi får se.

Jag har tänkt att jag ska köpa ett par inlines. Men mitt problem är att jag inte vet vilken typ jag ska köpa. Jag har tänkt att jag ska ha dom för att träna, dock inte på någon slags "elitnivå" utan för att röra på sig samt att bara ha lite kul.

http://fsk.salomoninline.com/others/products.asp

Har kikat lite på dom där och der ser lite intressant ut. Men det kanske är helt fel typ? Hoppas att någon kan häjlpa till.

Tack
 
Fitness eller kul??

Jag har ju testat att både glida fram på 5-hjulingar i lättare träningssyfte som är som balsam för själen, samt åkt till affären eller jobbet på 4-hjulingarna i syfte av att det är roligt, och jag tycker att det är stor skillnad på 4 eller 5 hjul..
Jag rekomenderar inte 5-hjulingarna till att ha kul med på stan eller dylikt. Det funkar inte så bra med svängradien och undarmanöverförmågan (puh. långt ord)
är inte heller så bra med dem, fastän jag åker på långa turer ibland så är tempot aldrig överdrivet, sällan över 20 km/tim på dessa turer, jag åker bara för att hålla mig i form en smula...
Ska du ha Inlines för både lite träning och för att ha kul ibland så bör du köpa 4-hjulingar...

Jag har alltid haft Salomons Inlines och jag har aldrig haft problem med dem, har dock alltid köpt lite dyrare Inlines för att vara säker på kvaliten??

Hoppas du hittar vad du söker..

Henka.
[Ändrat av vuogga 2003-05-04 kl 23:31]
 
Tack för svaret.

Bättre kvalité? Håller inte Salomon bra? :)

Jag kanske ska gå till den lokala Team Sportia butiken som finns här och kika lite i morgon. Så kan man se vad dom har att säga om det finns någon där som kan något om inlines.
 
Salomon

Hej!
Jag är alldeles nybliven medlem som älskar att åka inlines.
4 eller 5 hjul? Enligt min erfarenhet så är de lite dyrare 4 hjulingarna ett utmärkt val. Dom har en ganska lång åkyta (längden mellan första till sista hjulets markkontakt) vilket ger fart och gör att du slipper "trampa" så mycket. 5 hjulingar tycker jag bara passar på långa, platta och raka cykelbanor. Men det är min åsikt.
Om man satsar på Salomonskridskor i prisklassen 2500 och uppåt så får man en så kallad customfitt sko. Ett system som salomon har haft på sina alpinpjäxor sedan några år. Customfitt är ett system som formar innerskon efter dina fötter och ger en oslagbar passform.
Enlig min uppfatning så får du mest skridsko för pengarna om du väljer en Salomon skridsko.
Hoppas att jag har varit till någon hjälp och lycka till. MVH Martin Fehne
 
Tack.

Ja, jag läste något på deras sida om att det ska forma sig efter fötterna men tog det med en nypa salt. Men det "fungerar" alltså?

Det verkar i alla fall bli 4 hjul. Jag har tänkt att man ska kunna ta sig fram i stadsmiljöer hyffsat enkelt och så. Jag har åkt för flera år sedan, och då hade jag några billiga 4 hjulare och det kändes bra då i alla fall.

Blir att gå till Team Sportia i morgon och se om dom har något. Dom står med som återförsäljare på Salomons hemsida i alla fall. :)
 
Prova!

Rekommendationer och tester på webben i all ära - det finns bara en sak att göra och det är att prova hur de sitter på fötterna! Jag har precis stått inför samma frågor som du och vägde också länge mellan 4 och 5 hjul. När jag väl bestämde mig för att köpa en snabb 4-hjuling hade jag siktet inställt på Salomons Mg Elite. Tyvärr satt den inte alls bra på mig och till slut blev det ett par Rollerblade Lightning 05 som verkar sitta mycket bättre.

Om du beställer via webben (som jag gjorde) tänk då på att olika märken är olika stora i storlekarna. Jag har Rollerblade 26.0, Salomon 26.5 och K2 27.0...

/Roland
 
Köpte mina Salomon inlines för 3 år sen.
De låg i prisklassen 3000+ (2500 på rea) och har som nån nämnde "customfit" sko.
Tycker de har varit super så kan inget annat än rekommendera dem.
Dock tycker jag att du nog klarar dig med klart mycket billigare då du inte tänkt åka så mycket för träningssyfte.
Denna customfit sula går att köpa separat så det är onödigt säljargument.
Sulan värms upp och läggs i, sen får man stå på inlinesen i 15 min (Jag brände mig faktiskt lite) och sen är det klart.
Suverän passform, så skaffa det om det inte ingår är mitt råd.

Kompis till mig köpte ett par inlines för 1250 (På rea dock, nypris 1600) och de har funkat suveränt.
Man ska igentligen inte gå på priser och säga att de är bra, men Salomon har shyssta inlines i prisklassen 1500 kr och uppåt så sikta på det.
Sen en annan sak som kostar onödigt med pengar är kullager.
Du ska inte skaffa abec 7 och kanske inte heller abec 5.
Du klarar dig bra med abec 3, dock är abec 1 inget att satsa på.
Kanske är det microlager på och då är det helt ok.

När det gäller hjulen så finns det olika hårdhet.
jag hade satsat på ett par 80A.
78:eek:rna slits ganska snabbt, och 82,83 är så hårda så man kan få ganska ont i fötterna om man åker på dålig väg. Dessutom brukar dessa vara ganska dyra.

Hoppas det hjälpt dig lite...

Mvh
Linus
 
Linus

Tack det hjäper lite. Det enda är väl att jag inte fattar alla tekniska detaljer om hjul hårdhet och sånt där, men det löser sig nog. :)
 
Roland:

Vart kan man beställa online? Har försökt hitta lite butiker och så för att se priser men jag hittar ingenting.
 
USA

Tyvärr är det USA man blir hänvisad till för att få vettiga priser. Då tillkommer frakt, tull, straffavgifter och moms på allt inklusive frakten... Visst är det skojigt att bo i ett högskatteland ;-)

Jag beställde från http://www.inlinewarehouse.com som jag tyckte erbjöd bra priser på många inlines. Frakten kostade 51 USD för ett par inlines och 8 extrahjul och tog en dryg vecka. Jag fick rätt grejer vilket är en fördel eftersom det är dyrt att returnera och garantiärenden blir svårare när man handlar långt bort. Tänk på att det finns många fördelar med att kunna gå in i en butik och slå dina trasiga inlines i huvudet på den som sålde dem till dig ;-)

Lycka till med ditt köp!

/Roland
 
Hårdhet på hjulen

Ju lägre nummer desto mjukare, och vice versa.
Så 78A är lägre än 80A, därför mjukare.

Sen en grej till, som inte är direkt superviktig:
Hjulstorleken mäts i mm och ett plus är ifall det sitter 80mm hjul på ifrån början.
Ofta sitter det 77.5 på (gjorde det iallafall på mina).
Själv tycker jag bättre om större hjul men jag åker också mycket för träningsskull.
Kolla upp så du iallafall kan ha 80 hjul på, men det brukar de flesta nog idag.

Har inte testat 82 hjul ännu, men ifall nån som läser detta har får ni gärna komma med åsikter.

/Linus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
muki Hjälp med inlines köp Inlines 2
henkealf Internetaffär för inlines-köp (Barrabes motsvarighet) Inlines 4
XPAT Köp av inlines Inlines 2
1086275 Fitness -> racing, ink. köp Inlines 23
Jazzy Inlines vs långfärdsskridskor. Inlines 35
Max_x57 Inlines Uddevalla Inlines 0
Angela1981 Söker inlines kompisar i Stockholm Inlines 6
md6ee Söker skydd för inlines xxl Inlines 1
Michelle1 inlines kompis Göteborg sökes Inlines 2
elsmurfo Hjälp mig hitta rätt inlines! Inlines 4
fine inlines Inlines 0
Planborg Fitness inlines! Inlines 2
Jote Var köpa inlines innan säsongsstart Inlines 4
conny_n Köpa Inlines Inlines 6
acjoh Inlines i Norrtälje Inlines 0
Niclas-82 Inlines för överviktig? Inlines 2
Emili Hjälp med Inlines Inlines 9
lelleut Rekommendation på inlines!! Inlines 4
Rillez Bauer inlines 1999-modell Inlines 3
epacke Inlines i stockholm Inlines 2
MBac Crazy Creek eller SOC inlines? Inlines 1
lawe Inlines på Gotland Inlines 2
NattaZatta nöja sig med nya hjul eller helt nya inlines? Inlines 3
novis Inlines Inlines 0
pata_ Inlines köpa på internet Inlines 0
shannara Inlines var? Inlines 4
avslutad130206 Identifiering av inlines Inlines 5
museo12 Inlines med stavar på sämre väg Inlines 2
RollingDist46 Slalom inlines grupp facebook Inlines 0
RollingDist46 var koper du dina inlines? Inlines 3
betel Ny med inlines Inlines 6
Snusmumrik1 Sverigeresa på inlines Inlines 4
bofh Ställa in inlines? Inlines 2
Harm Inlines för motion i Linköping, tips? Inlines 0
surfban Fila inlines i Malmö/skåne Inlines 1
autio Långåkning på inlines :) Inlines 14
Qanelbulle Nybörjare, vilka inlines hjälp tack :D Inlines 8
Joakim Ambrosson Snabba inlines Inlines 16
Trasig strumpa Köpa stavar till inlines Inlines 7
dabac Cykelfärddator till inlines! Inlines 5
Kvasten. inlines Treriks-smyge? Inlines 5
Jala42 Inlines/Rullskridskor till barn Inlines 1
streethockey_tim Stadium inlines Inlines 2
gunhild inlines utmed göta kanal Inlines 5
lion_86 inlines i strl 39 önskas låna!! Inlines 2
lisaelin Inlines med barn i bärstol? Inlines 14
skaladbanan Inlines som glappar Inlines 4
tryffelsvinet Är inlines ute? Inlines 29
Jonas.O Diskussionslista inlines Inlines 0
kjersti Behöver inlines tips i Stockholm Inlines 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.