Vilken sida av vägen??

björner; sa:
En militär tropp räknas som fordon, antagligen eftersom den styrs av en "förare" (den som för befäl över troppen) och är avsevärt mer "svårmanövrerad" än en enskild fotgängare. Kan också ha att göra med att en militörkolonn inte får brytas (det svor befälen över på väg ut från flottbesök i Kiel, fritidsbåtar som korsade kolonnen av militära fartyg).

När vi i lumpen marcherade till simhallen i Karlskrona så gjorde vi halt utanför och gick in genom grinden enskilt, för att därfter ha uppställning och marchera vidare. Anledningen var att den grinden vi gick in genom var inte tillåten att använda för fordonstrafik (minns inte om det var så att det var enkelriktat eller nåt annat).

Ja det låter ju logiskt. Höll ni hastighetsbegränsningarna också? Och är det årlig kontrollbesiktning som gäller? Och det där med ljudsignal vid fara, hur löste ni det??

Ha ha, gällde rattonykterhet, förarbevis/körkort? Omfattades fordonet av regler för vinter/sommardäck vid olika väglag? Vid halt, respekteras parkerings/stoppbestämmelser?




[Ändrat av björner 2003-03-27 kl 11:18]
 
carvingkimbo; sa:
Ja det låter ju logiskt. Höll ni hastighetsbegränsningarna också? Och är det årlig kontrollbesiktning som gäller? Och det där med ljudsignal vid fara, hur löste ni det??

Ha ha, gällde rattonykterhet, förarbevis/körkort? Omfattades fordonet av regler för vinter/sommardäck vid olika väglag? Vid halt, respekteras parkerings/stoppbestämmelser?

De vanliga trafikreglerna gäller, men för en cykel eller moped behövs såvitt jag vet varken körkort, kontrollbesiktning eller vinterdäck.

Parkeringsbestämmelserna kommer man ju rask ifrån eftersom när troppen stannat så upplöses den för det mesta inom nån minut. Men reglerna för stoppförbud gäller, liksom de vanliga väjningsreglerna (högerregel, skyltar och trafikljus).
 
Ni som fått lappar av farbror blå har kanske sett att på baksidan, finns en förteckning (fullständig?) på överträdelser och bötesbelopp. Citerar ur minnet "parkeringsbroms MC/moped/cykel ur funktion 300 kr" - Ja va f.n ska man säga?

Alla fordon ska väl ha nån form av belysning vid färd -även militär trupp?
 
Inlines- vilken sida av vägen...

Hejsan igen..

Jag befarade att det skulle bli svårt att få ett riktigt svar på vad lagen säger, men då gör jag som man ska?? Använder sunt förnuft...
Jag åker på vänster sida- mot trafiken då hastigheten inte är så stor i detta fall (52 mil) och därmed kan jag se trafiken komma emot mig och snabbt förpassa mig i diket om så skulle behövas :)

Ha det gott

Henka.
 
Jag åker på vänster sida, men efter denna debatt så ska jag definitivt pröva höger sida. Min erfarenhet är nämligen att mötande bilister har förbenat svårt att koordinera mötet med mej och fr a när det samtidigt kommer ett fordon från "mitt" håll. Resultatet är att två fordon möts just där jag är...
Och detta verkar gälla samtliga kön och bilmodeller, såväl med som utan hatt.

en annan observation är att vissa bilmodeler är överrepresenterade när det gäller att AVSIKTLIGT köra så nära som möjligt.
Jag håller inne med vilka det rör sej om och kastar ut frågan i etern - dvs, har någon annan gjort liknande observationer??

Och apropå lustiga militära bestämmelser så finns det sifferkoder för HUR en kroppsskada uppkommit, de används för skaderegistrering i sjukvården. Vad säjs om (jag har inte siffrorna, men såvitt jag minns ser några koder ut såhär):
"Olycka med rymdfarkost"
samt
"Ofrivilligt fallskärmshopp"

Undrar hur det sistnämnda går till?






Hoppsan, nu svävade jag ut lite....
 
nermander; sa:
carvingkimbo; sa:
Militär kontingent går på höger sida av vägen. Militär kontingent är väl > två grönklädda nissar.
En militär tropp räknas som fordon, antagligen eftersom den styrs av en "förare" (den som för befäl över troppen) och är avsevärt mer "svårmanövrerad" än en enskild fotgängare.
Kan tillägga att grönklädda nissar måste var 8 pers eller fler för att räknas som ett fordon.

Information not shared is lost
 
Fordon

mathias; sa:
Fast nu är vi långt ifrån ämnet...
Linlines är inget fordon därför skulle jag åka på vänster sida (på bilväg).

Enligt vägtrafikkungörelsen
http://www.frihet.net/cplsterm.htm är definitionen på fordon
Fordon Anordning på hjul, band, medar eller liknande som är inrättad för färd på marken och ej löper på skenor. Fordon indelas i motordrivna fordon, släpfordon, terrängsläp, efterfordon, sidvagnar, cyklar, hästfordon och övriga fordon.

Som jag tolkar detta är inlines precis som en spark (spakkstötting) ett fordon.

/Per Brune
 
björner; sa:
en annan observation är att vissa bilmodeler är överrepresenterade när det gäller att AVSIKTLIGT köra så nära som möjligt.
Jag håller inne med vilka det rör sej om och kastar ut frågan i etern - dvs, har någon annan gjort liknande observationer??

Det är tyvärr så att de flesta bilister är sig själv närmast. De är mer rädda att få en repa i lacken än att köra ihjäl nån. Folk kör utan att se vägen (de blir bländade av solen eller mötande bil men saktar inte in).

Å andra sidan är väl cyklister eller inlinesåkare kanske inte bättre de, de är väl mer intresserade av att slippa åka i vattenpölar än att hålla åt sidan för bilar som vill köra om.

Jag tycker inte att det är så många specifika bilmodeller som är överrepresenterade (i förhållande till hur stor andel de har i landets bilpark). Det är klart att de modeller som är vanligast också är vanligast när det gäller att köra nära. En viss tendens finns dock att folk i dyrare bilar verkar inbilla sig att de har mer rättigheter än andra, men det kanske inte beror på priset på bilen utan på att de känner sig säkrare i bilen.
 
Till vänster

Som tidigare har nämnts så ska inlines åkas på vänster sida av vägen om det går långsammare är gångfart och höger om det går fortare.
Vägtrafikförordningen från 1972 upphörde 1998 och ersattes av Trafikförordningen.
I kap 1 § 4 står det att "Bestämmelserna om gående gäller även den som åker skidor, rullskidor, skridskor, rullskridskor eller liknande och den som för, leder, skjuter eller drar sparkstötting, lekfordon eller liknande fordon."
I kap 7 § står det dock att "Gående som använder vägrenen eller körbanan skall om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen. Den som åker rullskidor, rullskridskor eller liknande och som färdas med högre hastighet än gångfart skall dock färdas längst till höger om det är lämpligare."

/lagvrängare
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.