Fallteknik.

  • Trådstartare Familjen.Backstrom@swipnet.se (Lars Bäckström)
  • Start datum

Familjen.Backstrom@swipnet.se (Lars Bäckström)

Gäst
För att falla rätt krävs handleds,armbågs och knäskydd samt hjälm.
Kryp ihop hukande, sätt händerna på knäna.
Fall med knäna först , tag därefter emot med handskydden och sist med armbågsskydden.
Glid därefter med samtliga skydden på asfalten .
I lägre fart så har jag satt mig på huk och enbart satt ner handskydden i asfalten.
Om det finns en gräsmatta i närheten så åk ut i den.Den dämpar farten rejält och är mjukare att falla på.
I nedförsbackar kan man åka med ena skridskon i gräset.
Stolpar och liknande är bra att ta tag i om man vill stanna tvärt
 
Jag tycker det är lättare att ramla fint om man rullar i fallet och tar i med ett eller två knän, en armbåge och sedan spinna runt. Ungefär såsom alla stuntmän gör i filmer när de hoppar ut genom en bil eller ett tåg som åker i hög fart.

/Linus
 
Korekt Linus.

All fallteknik går ut på att rulla ut energin, böj in huvudet och bara rulla tills du stannar, låter lätt men övning krävs.
 
Fallteknik...

Om du får ett felskär i 20-30 knyck eller mer i nedförsbacke, då spelar det inte någon roll hur eller på vilket sätt du tränat på att ramla...
Du hinner oftast inte med ändå,
tro mig Ive´been there...

Henka.
 
Hur ofta?

Hur ofta brukar ni ramla med inlines?

Åker själv en hel del, ofta med draghundar och har bara ramlat en gång, när vi svängde åt olika håll ;)

/Per
 
Re: Hur ofta?

Luffarn; sa:
Hur ofta brukar ni ramla med inlines?

Åker själv en hel del, ofta med draghundar och har bara ramlat en gång, när vi svängde åt olika håll ;)

Har inte åkt så mycket på de senaste sessongerna, men tidigare så föll jag kanske 2-3ggr/sessong, då vid "street-åkning", d.v.s. man åker på längden, men hoppar å trixar en del oxå. De allra flesta fallen skedde i samband med hopp. Brukade även åka väldigt mycket downhill.
Har även själv testat att åka med draghund (mammas & pappas dalmartin), och vi råkade oxå ut för "meningsskiljaktigheter av vägval" vid en korsning, men det slutade med att hunden gjorde en piruett, i och med "rycket" som uppstod i kopplet (stackaren).

Som någon nämnde tidigare, så brukar det inte vara helt givande att ha tränat fallteknik. Fallen sker ofta så snabbt, att man dunsar platt framåt/bakåt, och det enda man hinner göra är att slänga fram/bak händerna. Se alltså till att ha minst handledsskydd...

Har sett en väldigt otäck skada (inte själva skademomentet), när en person (gammal elitbandyspelare) skulle åka in-lines. Han åkte på en väg, som till hälften hade varit uppgrävd, alltså hade grus. När han fick möte av en bil på asfaltsidan, så skulle han helt enkelt kliva ut på gruset, men missbedömde troligen sin egen hastighet, och föll platt på ansiktet i gruset. Resultatet blev ett uppskrapat/blåslaget ansikte som inte var allt för vackert...

/D
 
Re: Hur ofta?

Luffarn; sa:
Hur ofta brukar ni ramla med inlines?

Åker själv en hel del, ofta med draghundar och har bara ramlat en gång, när vi svängde åt olika håll ;)

/Per

Inlines med draghund låter häftigt! Har funderat lite på det, eftersom jag har en Alaskan Husky men jag har bara åkt inlines en gång så jag känner mig lite feg. Tyckte i och för sig inte att själva åkandet var särskilt svårt, bara läskigt att försöka hålla balansen när man bromsar med hälen.

Du måste ha övat in stoppkommando med hunden ordentligt innan, eller?

/erika
 
Skador

Fluoronauten; sa:
och det enda man hinner göra är att slänga fram/bak händerna. Se alltså till att ha minst handledsskydd...
/D

OCH armbågsskydd!! Jag har en kompis som ramlade baklänges och inte hann ta emot sig annat än med armbågarna. Hon kan forfarande inte, efter mer än 5 år och åtskilligt med sjukgymnastik, operationer m.m., räta ut armbågen helt, eller böja den mer än till en viss vinkel. Ett tag var den helt frusen i en viss vinkel, så hon kunde inte ens nå munnen med handen!

/erika
 
Re: Re: Hur ofta?

Saskia1999; sa:
Luffarn; sa:
Hur ofta brukar ni ramla med inlines?

Åker själv en hel del, ofta med draghundar och har bara ramlat en gång, när vi svängde åt olika håll ;)

/Per

Inlines med draghund låter häftigt! Har funderat lite på det, eftersom jag har en Alaskan Husky men jag har bara åkt inlines en gång så jag känner mig lite feg. Tyckte i och för sig inte att själva åkandet var särskilt svårt, bara läskigt att försöka hålla balansen när man bromsar med hälen.

Du måste ha övat in stoppkommando med hunden ordentligt innan, eller?

/erika


Jo, och höger, vänster och lugn är också väldigt användbara kommandon.

Ett stabilare sätt än att bromsa med klotsen är att lägga ena skridskon på tvären bakom sig. Tyvärr det bästa sättet att nöta ut hjulen.

/Per
 
Fallteknik osv.

Mitt ramlande är lite genant, jag ramlar uteslutande när jag står still... Kan ta felskär i grus eller spåra i plattlinjer osv. men klarar mig nästan alltid (peppar peppar) men står jag stilla och det är lite lutning eller så, då kan det bli hejdlöst fall. Utan fallteknik. Någon mer som har detta problem?
(blir iofs bara några gånger per säsong, men aj vad det kan göra ont).

Att ramla i 30 knyck är nog aldrig skönt, fallteknik/skydd till trots. Jag tycker då personligen att en kombination av båda är att föredra, men då har jag tränat fallteknik en hel del och klarar att inte skada ryggraden på asfalten. Vad det gäller det första inlägget låter det ju bra på alla sätt, men man måste nog träna på att lyckas genomföra ett sådant fall, hur bra det än är. Vad jag menar är att det är klart man ska landa på knäna först (om man har knäskydd), men jag ramlar i princip aldrig så rakt på så jag kan välja, utan ofta så rullar jag runt och improviserar lite som det kommer :) .

En vän till mig hade problem med de traditionella handledsskydden med en lång plastskena under hela handen, då han alltid bröt fingrar av snärten som uppstår när man smaskar i med skenan. Han använder de numera inte och hans handflator ser lite roliga ut, men fingrarna är hela. Någon som upplevt samma sak?
/daniel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Teknikträning samt fallteknik ? Inlines 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.