Köpråd

Tje, jag har börjat få ideer om att ett par ordentliga inlines skulle vara ett trevligt transportsätt och funderar således på att köpa ett par. Vet i princip inget alls om inlines men provade en K2 Fatty Pro nere på sportaffären som verkade skön. Är sådan ett bra par "transport-inlines"? Såg också att nästan alla andra hade hjul som var smala/vassa, men dessa var betydligt bredare och plattare. Det lär väl vara bra för om man vill ta sig fram lätt och inte bryr sig så mycket om att åka fort?

Alla tips uppskattas.
 
Hej,
Är det bara för transport, så tycker jag att du ska satsa på en sko som sitter skönt. Resten spelar nog inte så stor roll. Finns olika storlekar och hårdheter på hjul, men ta en som e standard o rekommenderar ett par abec 7 lager iaf. Funkar bra med 5 oxå. Det är en prisfråga.
Glöm inte hjälmen bara :D
 
Stora hjul

är det som gäller numera. Men vilken storlek man skall satsa på kan diskuteras. Smala typ racerhjul rullar lättare och jag ser ingen anledning till breda hjul eller små hjul om du inte skall ägna dig åt "agressive" åkning.

Thure
 
är det som gäller numera. Men vilken storlek man skall satsa på kan diskuteras. Smala typ racerhjul rullar lättare och jag ser ingen anledning till breda hjul eller små hjul om du inte skall ägna dig åt "agressive" åkning.

Thure

Är inte breda hjul bättre på dåligt underlag? Och lite mer stabila?
 
Är inte breda hjul bättre på dåligt underlag?
Nej. De är fortfarande för små/smala för att bredden skulle ge några fördelar genom större bärighet. För dåligt underlag(läs:skrovlig asfalt) så är det hjul med stor diameter man skall leta efter.
Och lite mer stabila?
Vaddå mer stabila? I sidled? Där har du inte heller ngn hjälp av bredare hjul. För de storlekar som kan komma på tal här så spelar det ingen roll ifall det är en del av en cirkelbåge eller en vanlig skridskoskena du har under foten. Kontaktytans utbredning i sidled är ändå för liten för att bidra till någon stabilitet.
 
Tje, jag har börjat få ideer om att ett par ordentliga inlines skulle vara ett trevligt transportsätt ..provade en K2 Fatty Pro nere på sportaffären som verkade skön. Är sådan ett bra par "transport-inlines"?

K2 Fatty pro är en inline för agressive åkning, dvs hopp, grinds och trick. Inte att rekommendera för transportåkning. Själva skon är tyngre och stabilare än vad man behöver(eller ens vill ha) för vad du kallar transportåkning, och med en sån kort hjulbas så blir kursstabiliteten dålig. Hjulen är små och hårda, vilket gör dem startsnabba på hårda och jämna underlag, men hamnar man på lite grövre asfalt så vill man ha hjul med större diameter och mjukare gummi(de klättrar bättre över ojämnheter och dämpar vibrationer mer.

Såg också att nästan alla andra hade hjul som var smala/vassa, men dessa var betydligt bredare och plattare. Det lär väl vara bra för om man vill ta sig fram lätt och inte bryr sig så mycket om att åka fort?
Nja, små hjul accelererar visserligen lite fortare, men det är en fördel som fort äts upp ute på vägar med"riktig" asfalt. För transportåkning är det nog bättre i så fall med en vanlig fitnesskridsko med runt 80 mm hjuldiameter och 4 hjul. Funkar hyggligt på asfalt utan att vara alltför tungdrivna från stillastående
 
Ja, jag bör nog leta efter inlines med större hjul som ni säger... Synd, jag gillade fatty.

edit: Nu såg jag att man kan köpa skon separat och sätta på egen skena. Om jag köper fatty-skon och en skena med fyra 100mm's hjul, istället för fattys 56 mm, skulle universum implodera?

edit2: Varför hittar jag bara "agressive" UFS'er på nätet? Finns UFS bara för den typen?
 
Senast ändrad:
Agressivepjäxor är ganska snarlika slalompjäxor, de sitter hårt och stabiliteten blir grym. Om du vill ha en pjäxa för transport, varken behöver eller vill du ha så stabila pjäxor. Det är svårare att ta ut skären ordentligt och fötterna blir trötta fortare.

Transportåkning gör sig bäst i ett par mjuka pjäxor med smala stora hjul. Rollerblade Astro är ett bra val. Ok pris (under 1500) och mycket för pengarna.
ASTRO_6.0_giallo.jpg
 
Hur

skorna sitter på just dina fötter är A och O när du väljer Inlines.

För höga skaft är ingen höjdare de begränsar din rörlighet i fotleden framåt bakåt och hämmar därmed åkningen. Stabilteten i sidled är däremot viktig och du bör titta efter modeller där du kan justera placeringen av chassit i sidled i förhållande till foten.

Thure
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.