Double Push

Har funderingar på att försöka lära mig att åka Double Push-tekniken.
Hittade en bra sida om hur man ska gå tillväga:
http://www.nettracing.com/step1.htm

Men jag skulle vilja ha lite reflektioner från de som har lyckats lära sig denna teknik, eller försökt lära sig.

1. Hur svårt är det?
2. Hur lång tid tar det att lära sig?
3. Andra tips och reflektioner?
4. Funkar tekniken med alla inlines?

Har ett par Crazy Creek RSL 450, med 4st 100mm hjul.

Är ett litet tag kvar tills man kan åka inlines igen, men bra att sätta upp sina mål i tid!

//Gustav\\
 
1. Hur svårt är det?


Beror på hur du är funtad.....en del har säkert lättare än andra. Jag har fortfarande inte tillägnat mig tekniken tillräckligt väl för att kunna tillämpa den ngr längre sträckor. En bra fungerande klassisk teknik med bra ytterskär är en förutsättning för att kunna lära sig DP. Det går oxå åka inlines fort utan DP......


2. Hur lång tid tar det att lära sig?


Att lära sig DP rörelsemönstret tar kanske inte så lång tid men att verkligen lära sig nyttja med en bra underpush kan nog ta en stund...Precis som i mkt annat blir man heller aldrig fullärd utan kan fila mkt på såväl klassisk som DP åkning.


3. Andra tips och reflektioner?


Kolla filmer på nätet, forum, Barry Publows bok om såväl klassisk som DP teknik, åk tillsammans med folk som kan.

Nettracings teknikvideor...kolla in länken nedan ang denna
http://www.racereports.net/forum/topic.asp?TOPIC_ID=719


4. Funkar tekniken med alla inlines?


I princip ja men i praktiken nej. Skulle tro att inlines med högre skaft ("fitnessinlines") gör det svårt (omöjligt?) att utföra riktigt DP.

J

Broms utgör inget hinder för att göra DP.
[Ändrat av Jonas.O 2007-01-10 kl 17:27]
 
Jonas.O; sa:
Skulle tro att inlines med högre skaft ("fitnessinlines") gör det svårt (omöjligt?) att utföra riktigt DP.

Inte bara DP blir lidande av högt skaft. Även klassisk stil blir mycket svår att utföra, eftersom det höga skaftet förhindrar att du böjer på knäna och sitter lågt ner.
 
Hej. Vet inte om det är relevant eller inte, men mitt tips är att köpa ett par inlines med 5 hjul/skridsko. Då går det undan! Det gäller dock att träna på att bromsa (eftersom de saknar broms) Jag såg dock en kille förra sommaren som hade byggt en egen broms!

Du hittar grymt billiga (även inkl. frakt) och bra på nätet. Köp från USA, nu när dollarn är så billig!

God tur!
 
Säsongspremiär

Keras2006; sa:
Har funderingar på att försöka lära mig att åka Double Push-tekniken.
Hittade en bra sida om hur man ska gå tillväga:
http://www.nettracing.com/step1.htm

Men jag skulle vilja ha lite reflektioner från de som har lyckats lära sig denna teknik, eller försökt lära sig.

1. Hur svårt är det?
2. Hur lång tid tar det att lära sig?
3. Andra tips och reflektioner?
4. Funkar tekniken med alla inlines?

Har ett par Crazy Creek RSL 450, med 4st 100mm hjul.

Är ett litet tag kvar tills man kan åka inlines igen, men bra att sätta upp sina mål i tid!

//Gustav\\

Har kört i 10 år. Försökt lära mig double push de senaste 7. Jag har studerat videos för att se hur det ska utföras. Efter att i dag ha provat steg 1-3 i ovanstående länk förstår jag varför jag inte lyckats. Åkning på hjulets utsida går någorlunda med höger och vänster skridsko främst men att köra på utsidan med vänster skridsko släpande har hittills visat sig vara omöjligt. Vänster skridsko går f n inte ens att hålla rakt ner. Jag pronerar enormt. Kan kanske tränas upp. Men jag har också andra problem. Främre skridskons bakre hjul tenderar att fastna i den bakre skridskons främsta hjul. Trots detta har jag gett mig den på att lyckas även om det ska ta sju år till.

Säsongspremiären gjordes i Älvsjögaraget där jag tog mig en timmes teknikträning i min ensamhet. Det var lite ödesmättad stämning eftersom det samtidigt pågick en mässa om ung företagsamhet när jag tog min första tur som pensionär.
 
Re: Säsongspremiär

RN; sa:
Säsongspremiären gjordes i Älvsjögaraget där jag tog mig en timmes teknikträning i min ensamhet. ......

Hur funkar det att åka i Älvsjögaraget kvällstid? Är i Sthlm nästa vecka med lite lediga kvällar. Om du vill kan du maila mig via länken upp till höger.

Mvh
J
 
Älvsjögaraget

Det första man bör göra är att gå in på stockholmsmassan.se för att se på deras kalendarium. Nästa vecka är det enligt kalendariet inget förrän på lördag den 3 mars. Även om det är mässor kan det från 18.00 vara relativt tomt på bilar. Bilförarna tenderar att parkera så nära entrèn som möjligt. Det innebär att mer än halva garaget brukar vara tomt.
 
Älvsjögaraget

Så har jag alltid gjort. Jag har sett många andra aktiviteter där utom parkering, t ex löpträning, hundskola, skateboard, körning med radiostyrda bilar m m.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.