Fall med inlines pga småsten?

Hur vanligt är det att vurpor orsakas av att stenar fastnar vid hjulen? Har råkat ut för detta en gång. (Klarade mig helt oskadd tack vare benskydden som jag kanade på några meter). Tycker sedan dess att det är otrevligt med småstenarna medans andra inte verkar tycka att det är något större problem. Är vissa inlines känsligare för detta än andra? Har Salomon TR Mag - Elite.
 
Vanligt vid bromsning

När man bromsar med hälbroms är det vanligt att det fastnar en sten men oftast leder det inte till fall.

Man kan genom att skära ett spår i gummiklossen minska risken att stenar fastnar mellan bakre hjulet och gummiklossen.

Risken att en sten skall jamma fast ett hjul någon annanstans tror jag är liten.

Thure
 
Hej,

Jag har åkt ganska mycket inlines och faktiskt aldrig råkat ut för detta, så för mig inget stort problem men det beror på mina erfarenheter.
Det beror väl sannolikt på utformningen av skridskon också. Om det bara finns tillräckligt med plats så fastnar knappast gruset.
 
Farligt

Japp, har råkat ut för detta och slagit mig rejält. Det var i nerförsbacke när jag bromsade med klossen som en sten fastnade mellan bromsen och bakhjulet, såsom beskrivet ovan. Jag hade hög fart och lyckades inte landa på knäskydden utan tumlade runt och gled på baken och ena låret. Hade ett kvadratdecimeter stort område med sårskorpor i månader efteråt och kunde knappt sitta ner. Min MP3 spelare klarade sig dock oskadd.

Denna traumatiska upplevelse till trots tror jag inte att det är så vanligt att detta händer. Jag var naturligtvis väldigt försiktig efter detta, och det kan ju kanske vara klokt att undivka att bromsa med klossen om man ser att det är mycket stenar på vägen. Viktigast är nog emellertid att vara bra förberedd för fall, med skydd, hjälm och bra fallteknik.
[Ändrat av blomma 2005-05-12 kl 15:54]
 
Vanligt

Jag har råkat ut för detta minst ett tiotal gånger men klarat mig från fall alla gångerna.

Att det drabbat mig relativt ofta beror troligen på utfomningen av min hälbroms. Det är inte alltid som jag varit tillräckligt bra på att karva ur gummiklossen sedan jag bytt den mot en ny eller bytt chassi etc.

Thure
 
Tvärstopp

Efter drygt 100 mil utan problem förra sommaren så trodde jag inte att småsten var nåt problem men igår så låste sej helt plötsligt bakersta hjulet vid bromsen , stampade lite så släppte det trodde jag för efter ett par meter var det stopp igen lyckades stå på benen efter ett litet akrobatnummer och har nu insett att sten är lika farliga som kottar som jag tidigare haft problem med inte att dom fastnar i hjulen utan att det blir nästan tvärstopp om man inte har tyngden på bakre hjulen när man åker in i en hög. Nån som vill köpa ett hjul som inte längre är runt utan snarare fyrkantigt ?
Läste nånstans ett bra uttryck "If you think you have full control you are going to slow " kanske nåt att trycka på en t-shirt/ Rulla på Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jazzy Inlines vs långfärdsskridskor. Inlines 35
Max_x57 Inlines Uddevalla Inlines 0
Angela1981 Söker inlines kompisar i Stockholm Inlines 6
md6ee Söker skydd för inlines xxl Inlines 1
Michelle1 inlines kompis Göteborg sökes Inlines 2
elsmurfo Hjälp mig hitta rätt inlines! Inlines 4
fine inlines Inlines 0
Planborg Fitness inlines! Inlines 2
Jote Var köpa inlines innan säsongsstart Inlines 4
conny_n Köpa Inlines Inlines 6
acjoh Inlines i Norrtälje Inlines 0
Niclas-82 Inlines för överviktig? Inlines 2
Emili Hjälp med Inlines Inlines 9
muki Hjälp med inlines köp Inlines 2
lelleut Rekommendation på inlines!! Inlines 4
Rillez Bauer inlines 1999-modell Inlines 3
epacke Inlines i stockholm Inlines 2
MBac Crazy Creek eller SOC inlines? Inlines 1
lawe Inlines på Gotland Inlines 2
NattaZatta nöja sig med nya hjul eller helt nya inlines? Inlines 3
novis Inlines Inlines 0
pata_ Inlines köpa på internet Inlines 0
shannara Inlines var? Inlines 4
avslutad130206 Identifiering av inlines Inlines 5
museo12 Inlines med stavar på sämre väg Inlines 2
RollingDist46 Slalom inlines grupp facebook Inlines 0
RollingDist46 var koper du dina inlines? Inlines 3
betel Ny med inlines Inlines 6
Snusmumrik1 Sverigeresa på inlines Inlines 4
bofh Ställa in inlines? Inlines 2
Harm Inlines för motion i Linköping, tips? Inlines 0
surfban Fila inlines i Malmö/skåne Inlines 1
autio Långåkning på inlines :) Inlines 14
Qanelbulle Nybörjare, vilka inlines hjälp tack :D Inlines 8
Joakim Ambrosson Snabba inlines Inlines 16
Trasig strumpa Köpa stavar till inlines Inlines 7
dabac Cykelfärddator till inlines! Inlines 5
Kvasten. inlines Treriks-smyge? Inlines 5
Jala42 Inlines/Rullskridskor till barn Inlines 1
streethockey_tim Stadium inlines Inlines 2
gunhild inlines utmed göta kanal Inlines 5
lion_86 inlines i strl 39 önskas låna!! Inlines 2
lisaelin Inlines med barn i bärstol? Inlines 14
skaladbanan Inlines som glappar Inlines 4
tryffelsvinet Är inlines ute? Inlines 29
Jonas.O Diskussionslista inlines Inlines 0
kjersti Behöver inlines tips i Stockholm Inlines 5
Tranan Åka inlines i Malmö? Inlines 5
Keras2006 Träningskompis inlines i Uddevalla? Inlines 3
Jonas.O Inlines med klapp...... Inlines 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.