rengöring av K2 kullager?

Hej,
har ett par K2 mod 10 (5 hjulingar) som rullar en hel del just nu. Undrar om ngn vet om K2 orginal kullager (abec 7) går att rengöra utan att göra våld på dom? Hittar ingen låsring för att plocka bort dammskyddet på dom. Vet ngn om det är möjligt att rengöra dom ordentligt vore jag tacksam för råd och tips.

Mvh

Jonas
 
Jo denna länk har jag allt hittat sen tidigare. Problemet var som jag berättade ovan att jag har ingen "låsbricka" på mina lager och därför undrade jag om det bara är att peta upp ena sidans dammskydd för rengöring.

Jonas
 
Peta på

Tag en morakniv och peta bort ena sidans plåt genom att sticka hål på den, bända med kniven och vrida bort den med en tång om sidobrickan saknar låsring. Det har hittills alltid fungerat för mig och jag har erfarnhet från ett dussin olika slags kullager under 15 års flitigt rullande.

Jag föredrar att sedan smörja med utombordarfett som gör att lagren tål mycket fukt innan de beckar igen.

Thure
 
utombordsfett....

säger du. Vilka är fördelarna med detta jmf med övriga smörjmedel tycker du? Hörde talas om litiumfett och att det skulle fungera. Har du ngn erfarenhet utav detta?

Mvh Jonas

P.S. Utnyttjade din förträffliga färdrapport över Ginstleden häromåret när jag rullade från Gbg till Varberg. Strålande tur. D.S
 
Passar på fråga...

när jag ändå har dig på "tråden". Åker med ett par K2 mod 10 (5 hjulingar, 80mm hjul, 84a och abec 7) vilka har ett par år på nacken som modell (dock oanvända fram tills iår). Var ett stort lyft jmf med mina 4 hjulingar tycker jag, spec när man vant sig vid den lägre skon och utnyttjar detta till fullo. Dock kan jag tycka att komforten o skon (softbooten) inte är helt ok, spec. innan skon format sig ordentligt. Vidare kan jag uppleva att de är lite tunga som inlines sett utan att ha ngr viktuppgifter på andra femhjulingar. Hur stor roll spelar vikten på inlines egentligen och ligger mesta delan av vikten i hjul och lager snarare än i övriga delar?

Vidare, har du ngn erfarenhet eller kan uttala dig om den eventuella skillnaden på den typen av inlines jag åker på och de "speed" inlines typ Bont, Mogema, Rexton etc. man kan köpa för en större penning? Vad jag menar är om jag kommer få en aha-upplevelse med denna typ av inlines jmf med de jag åker på nu.

Bästa hälsningar
Jonas
 
Fett, speedskates m.m

Min erfarenhet av denna typen av fett är att lagren som sagt håller emot fukt väldigt bra speciellt i lager vars insida är öppna. Lagren blir knäpptysta och rostar inte. Det tycker jag är viktigt i "åka till jobbet lager" där topphastighet inte är viktigt. Mina "åka till jobbet lager" får ta emot mkt stryk och skall fungera även när det i princip regnar ute. Börjar dom trassla så på med tryckluften och i med nytt fett så kommer man inte försent till jobbet nästa dag ;D Nackdelen är att mkt fett blir kladdigare och grisigare samt tar lite längre tid. Det ökade rullmotståndet är bara att axeptera då lagren inte håller annars..

Olje lager som får väta i sig börjar snabbt rosta,rassla och slutar rulla. För ärligt, hur många av oss underhåller lagren så ofta som man kanske borde?Jag tar slitna ojlesmorda lager och fyller dom med fett detta funkar bra för mig och är perfekt om man har flera par inlines och på så sätt kan välja efter väderleken. Helslutna lager håller emot smuts och väta bäst men när det väl kommit in är det knepigare att få ut och tar avsevärt mkt längre tid! pga detta föredrar jag lager som är öppna i båda fallen.

5x80 84A med fräscha lager är ju en trevlig uppsättning men jag skulle inte vilja åka med en otymplig sko. Vikten har nog mindre betydelse än vad folk tror? En skön sko,väl fungerande lager, rätt hjul och en vridstyv ram går i första hand. Sedan är det ju självklart ingen nackdel om detta kan uppnås med så låg vikt som möjligt.

Jag har åkt på Mogema ett par år nu och vågar garantera en aha-upplevelse när man vant sig vid att åka i lägre skurna skor. Aha-upplevelsen uppkommer väl annars mest vid byta av uppsättning så som större hjul, fler hjul eller en sko som lämnar lite frihet.

Detta är mina personliga erfarenheter och behöver inte delas av andra. Tack för ordet.
/Mvh Johnny Umeå
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Henriku Rengöring av ILQ 7 lager Inlines 4
sabisadra inlines ABEC 5 kullager ""hjälp plz!" Inlines 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.