33-åring påkörd - dog

Gör dig smal

avslutad210712; sa:
Som cyklist tar man upp betydligt mindre vägbredd än en inlines-åkare vilket gör att man stör den mötande trafiken mindre.

Som inlinesåkare bör man vid alla möten eller omkörningar sluta ta skär och göra sig så smal som möjligt och då tar man inte mer plats än en cykel, snarare tvärtom. Cyklist med hund tar oklar bredd i anspråk.

Thure
 
Re: Inner eller ytterkurva

thureb; sa:
Bilister och mortorcyklister slickar gärna innerkurvan även om det är skymd sikt.
Vid en obehaglig väg kan det någon gång vara rationellt att tillfälligt byta sida till ytterkurvan om man kommer som rullskridskoåkare. I ytterkurvan ses man ju också mycket lättare då det är mindre risk att man är skymd.

Möten mellan motorfordon är en mycket riskfylld situation om cyklisten eller rullskridskoåkaren råkar vara där samtidigt.

Hälsningar Thure
Många, ffa cyklister, vill möta rullskidåkare till vänster, dvs de förväntar sig att man som rullskidåkare kör högertrafik...

/Håkan
 

avslutad210712

Gäst
Re: Gör dig smal

thureb; sa:
avslutad210712; sa:
Som cyklist tar man upp betydligt mindre vägbredd än en inlines-åkare vilket gör att man stör den mötande trafiken mindre.

Som inlinesåkare bör man vid alla möten eller omkörningar sluta ta skär och göra sig så smal som möjligt och då tar man inte mer plats än en cykel, snarare tvärtom. Cyklist med hund tar oklar bredd i anspråk.

Thure

Tja man kanske bör göra det som inlines-åkare men har nog aldrig varit med om att så varit fallet när jag själv cyklat :)
 
Re: Intressant !

6157; sa:
Nu har det verkligen tagit fart om denna diskusion !
Jag ska väl då säga att jag inte skulle ge mig ut på en väg där hastighetsbegränsningen är 90 Km/h, för att åka inlines !!! Eller 110 för den del.. Det är ju helt klart...

Så fort jag kommer utanför mitt kvarter är det 90Kmh eller 110Kmh.
 
Re: Gör dig smal

thureb; sa:
avslutad210712; sa:
Som cyklist tar man upp betydligt mindre vägbredd än en inlines-åkare vilket gör att man stör den mötande trafiken mindre.

Som inlinesåkare bör man vid alla möten eller omkörningar sluta ta skär och göra sig så smal som möjligt och då tar man inte mer plats än en cykel, snarare tvärtom. Cyklist med hund tar oklar bredd i anspråk.

Thure

Helt rätt, och något alla som åker inlines på allmän väg bör praktisera. Det är en mkt olustig situation för bilisten att inte snabbt kunna passera en åkare då risken finns att åkaren får ett felskär och hamnar under bilen om inte avståndet är tillräkligt.

Ung,vild och odödlig tills man hamnar under en familjekombi. Vad spelar det för roll vem som hade rätt när du är död.
 
Ingenting är likadant överallt.

NoName ; Jo visst finns det sådana samhällen där det inte finns omkringliggande andra vägar än såna med hastighetsbegränsning 90 / 110 , särskilt kanske i norra delen av landet. Men JAG skulle inte åka på de vägarna. Nu kanske ni inser att det verkligen behövs regler ! Ingenting är likadant för alla, det finns alltid undantag från "regeln"... MVh H
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...