Mobilkommunikation i fjällen

(Denna diskussion är flyttad från https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=87889 //admin)

STF har sannolikt svarat på ett behov som relativt resursstarka personer redan uttryckt, och det är ett svar som även formulerats i Storulvån, Abisko, Kebnekaise, etc. Denna grupp rumsterar sedan ett bra tag sedan i fjällen med sina önskemål om helikopterturer, önskemål om lokalproducerad gourmetmat, fina hotellrum, etc. Det går att flyga till Staloluokta för att slippa gå fram och tillbaka genom Sarek. Mobilnätet utvecklas - det står sedan länge en radiomast på Kebnetjåkka. Såvitt jag kan se syftar detta till att få ett breddat kundunderlag, tillika med en hel del bekväma kunder som betalar för sig rejält. Det blir fler arbetstillfällen i Norrland - och vad är felet med det?
<klipp>

Lite OT men ändå om exploatering/utbyggnad i fjällen:
Mobilmasten är nog inte bara en kundkrav - det är en till viss del en säkerhetshöjande åtgärd då fler kan snabbare larma fjällräddning vid verkligt behov. Dessutom bedrevs någon form av test med en form av kommradiofunktion i mobiler, Kebne-guiderna utrustnades med Ericsson R250 pro -mobiler:
https://www.google.com/search?q=eri...hWlHJoKHXrPAJsQ9QEILDAB#imgrc=H2fCcmPrQSr-1M:

https://www.mobil.se/nyheter/ericsson-l-gger-ner-r250s-pro

Obs: detta är inte "hajfenan" - den hette R310S och hade inte kommradiofunktionen men de är ungefär samtidiga.

Dock blev aldrig kommradio funktionen någon hit, en föregångare till PTT som också floppade (i alla fall i Sverige) och numera finns väl en uppsjö gratisvarianter för många-till-många-kommunikation, så länge det finns mobiltäckning i alla fall.

/Patrik
 
Senast redigerad av en moderator:
Dock blev aldrig kommradio funktionen någon hit, en föregångare till PTT som också floppade (i alla fall i Sverige) och numera finns väl en uppsjö gratisvarianter för många-till-många-kommunikation, så länge det finns mobiltäckning i alla fall.

/Patrik

Fortsätter din OT-vinkling. Tänker du på chatfunktioner typ Facebooks Messenger eller på Skypelikande? En öppen kanal typ kanal 16 på marina VHFer skulle kunna vara en tillgång vid t ex drunkningstillbud och liknande.

Vore värt att fortsätta diskussionen av din OT-vinkling på forumet Säkerhet och Räddning.

Thure
 
Senast ändrad:
Fortsätter din OT-vinkling. Tänker du på chatfunktioner typ Facebooks Messenger eller på Skypelikande? En öppen kanal typ kanal 16 på marina VHFer skulle kunna vara en tillgång vid t ex drunkningtillbud och liknande.

Vore värt att fortsätta diskussionen av din OT-vinkling på forumet Säkerhet och Räddning.

Thure

Messenger och skype medger slutna grupper (flera till flera) med marin VHF kanal16 är öppet för alla med en terminal ("alla" till "alla") .
En viktig skillnad mellan i fjällen och på sjön är strömtillgången - på en båt är det ingen större belastning att ha med sig batteri till en VHF men på fjället vill nog de flesta hålla nere vikten man bär - men t ex fjällstationer har ju ofta kontinuerlig strömtillgång.

En annan skillnad är fri sikt på sjön jämfört med berg och dal i fjällen. VHF-master på fjälltopparna skulle nog störa många fjällvandrares utsikt men som förlängning av taket till en fjällstation är det kanske OK, dock når den ju inte över kanten över i nästa dal. Att nyttja studsande radiovågor i atmosfären är nog överkurs för de flesta vandrare och kräver dessutom olika frekvenser över dygnet, det lär man sig inte på SRC-kursen (grundkursen för VHF) om jag minns rätt. Först på LRC tror jag.

Sen ska man värdera att ha en pryl till eller försöka utnyttja den pryl de flesta redan har (mobilen). T ex har man gjort försök med att använda mobiler vid lavinsök, dvs räddningspersonalen söker efter mobiler begravda i snön. Hög frekvens dämpas tyvärr snabbare än låg.

/Patrik
 
En tjänst som är lovande är SMS-larmningen av personer som behärskar hjärtlungräddning och som kan ta sig till den sjuke/skadade med närmaste hjärtstartare.

Ett användningsområde som jag själv funderar på skulle vara att kunna anropa alla långfärdsskridskoåkare inom ett område i en krissituation där flera gått igenom isen och där man inte kan förväntas ta sig upp utan hjälp.

Thure
 
Det finns ett privat radionät i norra Sverige på VHF i inlandet med där man kan ringa ut från.Abbonemang krävs

I Norge finns Sikringsradio , ett VHF radionätverk med väldigt bra räckvidder.

Skillnader mot mobiltelefoni är att på VHF så når man i bästa fall uppåt 10 mil och det dämpas inte så mycket genom luften , det kröker sig också lite efter terrängen vilket inte 800-900 MHz gör där mobiltelefoni finns.

Däremot finns det inte nån riktigt kanal 16 som för marin VHF direkt.

I Norge kan sikringsradion kombineras med jaktradion.
Så i Norge så finns motsvarigheten till marin VHF i fjällen.
 
En tjänst som är lovande är SMS-larmningen av personer som behärskar hjärtlungräddning och som kan ta sig till den sjuke/skadade med närmaste hjärtstartare.

Ett användningsområde som jag själv funderar på skulle vara att kunna anropa alla långfärdsskridskoåkare inom ett område i en krissituation där flera gått igenom isen och där man inte kan förväntas ta sig upp utan hjälp.

Thure

Då PTT-tjänsten via mobilnätet lanserades på prov tänkte jag också att långfärdsskridskoledare på samma sjö/havsområde skulle sätta upp tillfälliga PTTgrupper för dagen, men det föll på för höga mobildatapriser och höga krav på terminalerna dåförtiden.
Att SMSlarma för HLRhjälp i fjällen blir ju svårt om det är bristfällig mobiltäckning, men jag gillar iden i städer och listar mig gärna som hjälpare.

/Patrik
 
Det är ju alltid nått , Norges nät är https://sikringsradioen.no/
Dom har ganska stöddig täckning däremot.

Detta nät kan kombineras med jaktkanaler och rubbet , direktkanaler mellan enheter,direktnödkanal som typ Marin16 på land för samverkan mellan nödställda.

För er som har programerbara jakradios eller VHF marin bärbara kan ju köra dom i fjällen till viss del för kommunikation mellan deltagare.
L1 och L2 är två av jaktkanalerna också.Polishelikopter och räddningshelikoptrar kan trafikera Marin VHF , ni kan inte slå larm i obyggden men ni kan prata med luftresursena när dom kommer.
Kan 67 på marina VHF är vanliga SAR kanal , med jaktradio/marin L1 eller L2.Ni måste bver'ätta att ni har denna möjlighet och be om kanal.
MarinVHF , KAN 67
Jaktradio L! eller L2 - ta reda på vilka kanalplatser dom har på jaktradion.

Notera att jaktradios kan ha eventuell subton CTCCS/DCS - dessa skall vara urkopplade.

Jaktradios finns i olika frekvensband , 155MHz jaktradios är dom som gäller i texten
 
Varför ska vi exploatera fjällvärlden, den sista oexploaterade markytan som vi har?
Jag förstår mig inte på den mänskliga dumheten att alltid gå över ån efter vatten. Varför måste vi bygga restauranger i fjällvärlden för överklassfolk, de har ju redan hela städer fyllda med det? Varför upprättar vi transporttjänster utmed en VANDRINGSLED? Varför ska vi skapa wifizoner i vildmarken, och göra den mer lik vårt vardagsrum? Hur länge kommer den orörda och attraktiva vildmarken vara orörd och attraktiv om den tillgängliggörs för de som uppenbarligen inte har där att göra?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...