Solpanel

Problemet med smarttelefoner är att de kräver en viss strömstyrka. Hamnar man precis vid den tröskeln tappar de laddningen och tänder skärmen, något som i värsta fall drar ur batteriet.
Är solinstrålningen sämre än perfekt så hamnar man lätt precis vid tröskeln med en 10-wattare. En 16W kan alltså vara mer än 1,6 ggr så effektiv i verkligheten.

Jag hade rekommenderat minst 20W.
Lägg till förlust pga fel vinkel när du har den på cykeln.
Lägg till effektförlusten som uppstår efter en tid, när UV-strålningen brutit ner ytskiktet (livslängd).
Du är snart nere på oanvändbar effekt.

Min erfarenhet säger att 20W funkar riktigt bra i verkligheten, och att 10W funkar hjälpligt. Viktskillnaden är inte dubbel.
Nästa gång kommer jag byta upp mig till 25W+.

Har goda erfarenheter av Allpowers och BlitzWolf. Den sistnämnda har någon form av regulator som bibehåller nog med effekt för att överbrygga gapet som blir när panelen plötsligt skuggas (någon som går förbi, tex.). Telefonen bryter inte laddningen på samma sätt då.
 
Det är ju via USB man laddar oftast, där är ju spänningen 5 V.

Laddströmmen från en dator är normalt max 500 mA (d.v.s. 2,5 W).

Från vanliga laddare brukar man räkna med 1 A, d.v.s. 5 W.

Det finns väl snabbladdare som kan ge 2-2,5 A (d.v.s. 10-12,5 W).

Men eftersom effekten från en solpanel antagligen sjunker om det inte är strålande sol så vill man väl ha lite marginal. Men tveksamt om man har nytta av mer än 20 W.

Mobiler med olika "quick charge" brukar väl bygga på att man kör högre spänning (eftersom en vanlig USB-sladd knappast klarar mer än 2 A utan att det blir för högt spänningsfall, förlusten i en sladd är ju proportionell mot strömmen).

Så jag skulle tro att 15-20 W är vad man ska sikta på.

Tack. Så av de jag länkade till borde 16 W vara bästa valet?
 
Problemet med smarttelefoner är att de kräver en viss strömstyrka. Hamnar man precis vid den tröskeln tappar de laddningen och tänder skärmen, något som i värsta fall drar ur batteriet.
Är solinstrålningen sämre än perfekt så hamnar man lätt precis vid tröskeln med en 10-wattare. En 16W kan alltså vara mer än 1,6 ggr så effektiv i verkligheten.

Jag hade rekommenderat minst 20W.
Lägg till förlust pga fel vinkel när du har den på cykeln.
Lägg till effektförlusten som uppstår efter en tid, när UV-strålningen brutit ner ytskiktet (livslängd).
Du är snart nere på oanvändbar effekt.

Min erfarenhet säger att 20W funkar riktigt bra i verkligheten, och att 10W funkar hjälpligt. Viktskillnaden är inte dubbel.
Nästa gång kommer jag byta upp mig till 25W+.

Har goda erfarenheter av Allpowers och BlitzWolf. Den sistnämnda har någon form av regulator som bibehåller nog med effekt för att överbrygga gapet som blir när panelen plötsligt skuggas (någon som går förbi, tex.). Telefonen bryter inte laddningen på samma sätt då.

Och där kom motsatt uppfattning! Krångligt det här.

Det där sista du skrev om nån slags regulator har jag läst om någonstans förut. Men jag kommer ju antagligen framför allt att ladda en powerbank. Om jag inte missminner mig har jag läst att de inte har det här problemet.
 
Med dina krav och behov hade jag gått och köpt en Garmin eTrex, riktig GPS.
Den går på två AA-batterier som du då kan välja att ha uppladdningsbara eller alkaliska, allt efter tillgång.
Med fickan full av Lithiumbatterier klarar du dig väldigt länge.
Kostar inte mycket och är tålig och med bra noggrannhet.
Funkar tyvärr inte så. Jag måste använda mobilen.
 
Och där kom motsatt uppfattning! Krångligt det här.

Det där sista du skrev om nån slags regulator har jag läst om någonstans förut. Men jag kommer ju antagligen framför allt att ladda en powerbank. Om jag inte missminner mig har jag läst att de inte har det här problemet.

Ja det är ju visst tycke inblandat också. För mig är det värt viktskillnaden för att kunna ladda effektivt. Andra resonerar annorlunda.

En powerbank är normalt sett inte lika känslig.
 
Om jag jämför de där båda jag kollat på så är priset ingen avgörande faktor för valet mellan 16 o 24 W. Har jag större chans att få det att funka för ett par hundra till är det ju värt det.

Storleken däremot. 24-wattarn är utbredd 84 x 33 cm. 16-wattarn är 64.5 x 24 cm. Betydligt mer behändigt. Å andra sidan verkar en av de yttersta bitarna bestå av ett fack för att förvara grejer man ska ladda i. Så det kan man nog vika in under. Som det ser ut på bilderna skulle man då kunna räkna bort ~1/5 av längden på 24-wattarn och 1/4 av längden på 16-wattarn. Då är vi nere på c:a 67.2 repektive 48.4 cm längd. Måste nästan mäta på cykeln hur mycket de skulla sticka ut därbak.

Lite dumma proportioner, tycker jag. Smala och långa. Vore inte lite kortare och bredare mer hanterbart?

En fördel med 24-wattarn är att den har 3 USB-portar, 16-wattarn bara två. Verkar ju behändigt att när jag vissa sträckor inte behöver mobilen passa på att ladda den direkt från solpanelen och slippa så mycket förluster samtidigt som powerbanken laddas hela tiden. Och ändå finns en plats ledig för att ladda lyset eller nåt annat.

He he! Det här börjar kännas rätt spejsat för en liten cykelsemester. Kommer att bli ännu mer enmanscircus än jag redan är. Men jag tycker det är en kul grej, roligt att se om man skulle kunna bli självförsörjande med el. :cool:

Är faktiskt sugen på att köpa en redan nu för att kunna testa medans det fortfarande är rätt ljust på dagarna.
 
Funkar tyvärr inte så. Jag måste använda mobilen.

Kan du använda två identiska mobiler, en igång och den andra avstängd på laddning kopplad till solcellerna?
Sen har du antingen tvillingkort eller flyttar över simkortet (lite pilligare och risk att något försvinner eller går sönder).

Eller är det data som bara finns lagrat lokalt i mobilen du behöver? Annars bygger ju många tjänster i mobilen i dag på lagring i molnet och är således åtkomlig från flera olika mobiler, bara man använder samma konto vid inloggning.

Sen är nog en powerbank bra som överbryggare då kanske en mobil inte hunnit ladda klart när den andra tar slut.

/Patrik
 
Man kan få ett extra datakort. Men ivf på Tele 2 är det gratis bara ett tag. Sen ska de ha abonnemang på det också.

Jag kan använda hur många telefoner jag vill och de måste inte vara identiska. Kan t.o.m. använda dem samtidigt, bara de inte börjar röra sig långt från varandra (typ att två personer kör med samma identitet - fusk). Allt går över en server. Det enda som cachas är kartutsnitt. Men mina gamla telefoner börjar bli rätt ruttna.
 
Finns tvillingkort fortfarande?

Thure

I mitt jobbabbonemang har jag två simkort: det ena med röst, data och SMS påslaget (istter i jobbmobilen), det andra med data (samt ev SMS) som sitter i jobbdatorns mobilmodem.
Oftast har man inte röst påslaget på båda korten, det blir en lite svårare situation när det ringer om det ska ringa i två telefoner och vad ska hända om det svaras i båda samtidigt?

Vilka operatörer som erbjuder det till privatpersoner har jag inte koll på.

/Patrik
 
Är inte lika sugen på RavPower längre. Skrev och frågade om vikten eftersom de inte specar det på sin sajt, bara "half the weight of similar solar chargers". Tog lång tid på sig att svara, men jag fick svar. Hade glömt en fråga så jag skrev igen.

I forgot to ask what waterproof means. I understand I shouldn't submerge the panel in water, but will it withstand some rain?
Also we regret to say it can't stand continuous rainy, it can just stand little spilt water.

Hm. Då kan man ju fråga sig på vad sätt den är water proof öht? Gillar inte sånt där. Ger mig dåliga vibbar. Vad annat ljuger de om?
 
Har goda erfarenheter av Allpowers och BlitzWolf.

Har skippat märket jag utsprungligen var intresserad av och är mer inne på BlitzWolf nu. Känner du till nån källa inom EU?

Hittar nästan ingenting. amazon.co.uk har 28 wattarn men levererar inte till Sverige och ett svenskt företag med dysfunktionell sajt har 20-wattarn. Men det är i stort sett de enda källor jag hittat.

Har iofs en kompis i Holland som jag kan använda som "mula" om jag beställer från USA, men vill inte använda henne för mycket och det drar nog iväg med frakten också, USA-Holland + Holland-Sverige.

BlitzWolfe har 15, 20 och 28 W. 15 har jag sorterat bort. Vilken jag i så fall väljer av de andra är mest en storleksfråga, vad som är rimligt att få rum med. Pris och vikt skiljer inte mycket nog för att det ska avgöra. Görs de där panelerna i standardstorlekar? Så bångligt att de med lite fler paneler blir så himla avlånga. Vore mycket enklare om de var kortare och bredare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dan B Solpanel till en kylbox. Utrustning allmänt 27
paros Större portabel solpanel Utrustning allmänt 9
MikeMike Solpanel Utrustning allmänt 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...