Sköta/reparera gummi på meindlkängor

Hej!

Funderar på hur det är med gummit på mina Meindl Island Pro (ca 10 år gamla). Som synes på bild är det mindre sprickor, även om det hittills inte påverkat funktionen. Har tidigare enbart tänkt på underhåll av lädret.

Bör jag göra något åt gummit på något sätt?
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    33.9 KB · Visningar: 563
Den typen av torrsprickor är svårt att göra något åt, mina ser likadana ut och är lika gamla. I de fall gummillisten släppt på något ställe från lädret har jag limmat tillbaka den med Liquisole, annars vaxar jag bara in mina gediget inför varje vandring.
Kängorna blir ju inte yngre och det är väl mest mellansulan man får vara observant på med äldre kängor då detta material åldras.
 
Moxter

Jag fick gjort ett helt nytt underrede på mina Meindl Borneo för fem-sex år sedan.

Moxter i Östersund heter firman. Går säkert att göra på Islandkängan också. Kostade en tusenlapp, men kängorna blev som nya eftersom skinnöverdelen var i superfint skick.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...