Tyg- sy eget sovsäcksöverdrag

En helt annan (men relaterad fråga):

Jag har läst att många har sitt uppblåsbara liggunderlag inuti bivyn. Är det bra? Blir det varmare så än om man bara har bivyn runt sovsäcken?
(Ska jag satsa på det måste jag ju göra den större :/)
 
Helt rätt madrassen inne i bivyn är praktisk, min kombo luftmadrass och tunn isolerdyna bygger ca 7 cm. Ligger du stilla i sömnen kan du ha madrassen under.

go tur
 
Jag tror det är klokt att ha madrassen inne i överdraget även sett till ventilation. Botten sys ju oftast i ett tyg som är väldigt tätt. Alla som somnat på en skinnsoffa vet hur mysigt det brukar vara att ligga mot ett väldigt tätt material...

Glöm inte sy in fästanordningar för smidig upphängning och torkning. Kan även vara bra med fästpunkter för att spänna i marken, som kanske kan vara samma ögglor (bara för att den inte ska blåsa iväg om den är tom).


/G
 
Du får klura på hur tjockt liggunderlag och hur stor sovsäck du kommer att använda mest och dimensionera överdraget efter det. Då kan du ifall du ibland använder en mycket större sovsäck ha liggunderlaget utanför och då få plats med den större sovsäcken.
 
Ni verkar eniga :) Då kör jag på att ha madrassen inuti! Kommer först och främst använda den under vinterhalvåret, så mäter ut den för att passa liggunderlag och vintersäcken.

Tack för all hjälp! Nu är jag väldigt taggad på att sätta igång :)


Glöm inte sy in fästanordningar för smidig upphängning och torkning. Kan även vara bra med fästpunkter för att spänna i marken, som kanske kan vara samma ögglor (bara för att den inte ska blåsa iväg om den är tom).

Bra tips!
 
Jag sydde ett överdrag enligt det mönstret, blev jättebra. Letade som fan på alla stockholms tygaffärer efter kraftigt bomullstyg, "anorak-tyg", det fanns inte nånstans. Det blev att jag sydde underdelen av ett lakan som var 50% bomull och 50% nylon, och överdelen av nåt 100% lin- eller bomullstyg. Total kostnad ca 100kr och vikt 1 kg. Har bara använt det på vintercamping så behöver mest andasfunktionen och håll-borta-skit-funktionen, då minusgraderna håller regnet borta. Det var en del is i överdraget om morgonarna (från min utandningsluft) så hade nog varit ännu värre om det varit i nåt material som andades sämre.
Höll skit och snö borta från sovsäcken så där funkade det bra oxå. Bästa användningen var att man kan lägga sina kläder utanför sovsäcken men inuti överdraget, så blir de lagom varma (ej iskalla) på morgonen från all spillvärme man släpper ut genom säcken.
 
Tänk på vilket DWR som används i t ex etaproof-tyget som länkades ovan. Det kan vara giftiga PFC-kemikalier som är vanliga inom friluftsgrejer (mailade extremtextil för ett tag sen och de skrev att deras etaproof var PFC-impregnerade)
Googla Greenpeace PFC för mer info. Det bedrivs en kampanj för att fasa ut dessa kemikalier som är dåliga för människa o miljö.
 
Tänk på vilket DWR som används i t ex etaproof-tyget som länkades ovan. Det kan vara giftiga PFC-kemikalier som är vanliga inom friluftsgrejer (mailade extremtextil för ett tag sen och de skrev att deras etaproof var PFC-impregnerade)
Googla Greenpeace PFC för mer info. Det bedrivs en kampanj för att fasa ut dessa kemikalier som är dåliga för människa o miljö.

Det stämmer. Den här däremot är uttryckligen fri från sån skit:
https://www.extremtextil.de/en/etaproof-200-waterproof-organic-cotton-fc-free-200g/sqm.html
Lite tyngre och dyrare tyvärr men det var kanske väntat.

/Thomas
 
Bivy

Jag sydde min i tältbottenväv på undersidan och GTX på översidan, det var då man kunde köpa Gore Tex på löpmeter...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Tålig tunn elastisk svart tejp eller självhäftande tyg? Gör det själv 2
4623 Rätt tyg! Gör det själv 2
pal2 Liquid tyg - var köpa Gör det själv 1
Elvah Vilken sida är silikonbelagd? Tyg från Friluftstyger.se Gör det själv 4
tango Pek-tyg ("Touch"-tyg), som centimeter-vara? Gör det själv 13
piaea Arcerteryx Jacka - lossat tyg Gör det själv 11
lawe Tyg som andas till vindsäck Gör det själv 8
qy Tyg till lätta regnkläder Gör det själv 2
Smogz Tyg för att sy egen ryggsäck Gör det själv 8
Micke R. Billigt GDS-tyg på IKEA Gör det själv 3
Smogz Tyg till innertält Gör det själv 5
fellmann Tyg ID Gör det själv 6
Jocke434 Extremt starkt tyg Gör det själv 12
Smogz Barfotamoccasiner i tyg med kevlarsula Gör det själv 8
Nattvandrare Tyg till regnkläder? Gör det själv 9
magnus ul Flourcarbon i tyg? Gör det själv 6
kanis Var köpa reflex-tyg eller/och reflex-klistermärke? Gör det själv 18
Grönställ Impregnera tyg med silikonspray?! Gör det själv 7
Vandrare Tyg till snökjolar (tältduk) - var köpa? Gör det själv 4
gusbo Sy kapell till pulka - vilket tyg och mönster Gör det själv 8
mattisandersgard Mesh-tyg Gör det själv 6
hannulan Vattentätt tyg Gör det själv 14
hannulan 2 lagers vattentät tyg Gör det själv 5
Henke B Whitney-jacka från Thruhiker, vilket tyg? Gör det själv 6
tango var köpa tyg-reflexband? Gör det själv 5
bekkis Tyg Gör det själv 3
Jakan M90-tyg Gör det själv 2
CJ Tyg, väv etc, var köpa? Gör det själv 14
adventure_transport Mattsvart tyg,helst grovt? Gör det själv 4
Brune Tyg till fenderskydd Gör det själv 1
uboc1 Köpa vattentätt tyg Gör det själv 5
muppielupp Slitet tyg i kängan - fixa? Gör det själv 3
Jörgen Fjaderlatt.se Köpa tyg från USA Gör det själv 1
redtop Kevlarförstärkt tyg/väv (ex. Keprotec)??? Gör det själv 6
jonne_ Tyg till anorak Gör det själv 3
malvamodell modell 90 tyg Gör det själv 2
GunnarM Letar tyg med UV-skydd Gör det själv 1
Jeremiah Lätt vindtätt tyg Gör det själv 1
Johan es M90 Tyg Gör det själv 14
Henke Jag vill känna på tyg i Stockholmstrakten! Gör det själv 2
qwe1 Power stretch tyg Gör det själv 1
jonka98 Tyg för att förstärka Helly-täckbyxor på knäna? Gör det själv 2
Vandrare Var hittar jag tex-fritt tyg? Gör det själv 1
Hur mycket tyg går det åt till en anorak? Gör det själv 1
andy69 Göra eget footprint! Gör det själv 9
MadMonthicebeer Sy eget tält Gör det själv 6
carl-fredrik Ett eget solo tält på 480g Gör det själv 21
fillek göra eget "ved kök" tips Gör det själv 5
ramsis_iv Tänkte göra eget vindskydd Gör det själv 15
sagoskog Sy eget regnskydd till kameran Gör det själv 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...