Återerövra en oljerock?

Kolla om du hittar någon som säljer egen honung i närheten av dig. Jag råkade hitta en precis i grannskapet och fick köpa två kilo för 50:- ;)

Jag bor i sydöstra Skåne, men befinner mig i Lund på dagarna. Hojta till om du bor i närheten och vill ha en bit...
__
Fredrik


Är det fortfarande så att du har bra bivax-connections? jag håller mig i trakterna malmö/lund/österut därifrån

ludwig
 
Hade glömt bort detta, men är nu nyfiken: hur har det gått för er med vaxningar och egna blandningar?

Jag har inte vaxat om min oljerock ännu, körde på med andra jackor, men funderar på att göra det nu till våren. Den gamla jackan känns liksom lite kladdig, som att oljan härsknat. Bör jag i så fall tvätta den på nåt sätt innan omvaxning med Barbour?
 
Appropå spraywax så hittade jag någon kallad Oxford impregnering i en häst/hundaffär. Fanns också något slags "cowboywax" kallat Duckback dressing som var i en plastburk, samt en Oilskin reproofing från Australien.

Nån som testat liknande?

wt3_medium.jpg
 
jag oljade en rock(inte barbour men liknande) med barbours vax och fick godkänt resultat. den var rätt mättad redan så såg ingen större skillnad, körde med trasa och så strök jag in det. lät den hänga en dag först men den var flottig som sören fortfarande så det var bara att ta fram värmen.
 
bivax-balsamterpentin-rå linolja

senaste projektet är en militär jacka jag köpt från beredskapsboden. den heter överdragsjacka FV och kostade 49 kronor. den luktade mycket när jag fick den även om den var i nyskick men jag tvättade den med en dryg deciliter ättika häld över plagget i tvättmaskinen och lukten var helt borta efteråt.

sen blandade jag impregnering enligt senaste posten här i tråden och strök på/gnuggade in med en trasa. jag använde bivax(50%) balsamterpentin(25%) och rå linolja(25%).

på bilderna ser det rätt flammigt ut vilket jag var förvånad över när jag såg dom för det syns inte med blotta ögat. jag har känslan av att det blev ett riktigt bra jämnt täcke med den här metoden. jag har vissa ytor jag behöver stryka igen, och vissa som behöver lite mer impregnering, men överlag tycker jag det gav en riktigt bra hinna på jackan. jag tycker den har samma känsla som dom modernare barbour-jackorna, alltså inte sådär glansiga som äldre varianter utan en lite mjukare känsla. om det made sense.
 

Bilagor

  • bild 1(1).jpg
    bild 1(1).jpg
    23.4 KB · Visningar: 1,035
  • bild 2.jpg
    bild 2.jpg
    43.2 KB · Visningar: 1,012
  • bild 3(1).jpg
    bild 3(1).jpg
    40.5 KB · Visningar: 1,034
oj, hoppas ni inte är för nyfikna och får nackspärr på köpet......

och så är den första bilden innan behandling, och dom två sista efter behandling
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sky_eye Behandla oljerock Gör det själv 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.