Fjällvandrare utan kunskap

Det där visade sig inte vara sant utan en kommunikationsmiss. De ville ha hjälp med privat transport men polisen skickade ambulansen. De åkte vad jag förstår med helikoptern.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/polisen-anklagade-felaktigt-tyskt-par-for-falsklarm

Tack för länken, det var jättebra att få klarhet i det här. Då både stugvärd och fjällräddning uttalat sig verkar det ju helt klarlagt att det var en kommunikatonsmiss som absolut inte berodde på det tyska paret.

Kommunikationsmissar händer då och då, det får man tyvärr leva med i alla typer av verksamheter även om man naturligtvis ska försöka lära sig av missarna.
 
Har vandrat några år nu i våra nordligaste delar och får utan undantag höra av stugvärdar som varit med ett tag att det har tunnats ut betydligt med besökare. Gästböcker talar även sitt tydliga språk.

Det har jag svårt att tro att det stämmer som generellt. T.ex. https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/fjällturismen-mot-ett-nytt-rekordår-3925743 menar på raka motsatsen.

Fast det är ju klart, det går ju att använda som anekdotisk bevisföring för att påvisa att det som Tomhylsan skrev är fel.
 
Hur menar du, vad av det jag skrev är fel?

Ingen aning om det som du skriver är fel, jag påstår i sådana fall snarare tvärtom. (Jag tror du måste läsa igen.)

Det är synd att använda sig av "anekdotisk bevisföring" i en tråd som ber om fakta. Och det är det som jag citerat gör.

"Att antalet räddningsuppdrag ökat betyder inte nödvändigtvis att folk som fjällvandrar blivit mindre förberedda. Det kan vara så att antalet personer som fjällvandrar helt enkelt har ökat."

Motbevisas alltså inte efter någons enskilda intervjuer av stugvärdar eller studerandet av gästböcker (det är alltså ett praktexempel på anekdotiskt).
 
Har vandrat några år nu i våra nordligaste delar och får utan undantag höra av stugvärdar som varit med ett tag att det har tunnats ut betydligt med besökare. Gästböcker talar även sitt tydliga språk.

Förra sommaren slog norra Kungsleden med Abisko och Kebnekaise rekord i antal gäster. http://www.norrbottensaffarer.se/na/rekordmanga-besoker-fjallen-nm4628564.aspx

Den här sommarens statistik verkar inte finnas tillgänglig ännu, men min gissning är att det var något färre i år (baserat på att jag var stugvärd i Alesjaure fram till den 22/7 och det då var en bra bit kvar till förra sommarens siffror).

Dock kan det vara värt att komma ihåg att förra sommaren bjöd på uselt väder och sen snösmältning. Den här sommaren var betydligt mycket mer tältvänlig. Så även om antalet som bor i stugor minskar kan antalet fjällturister fortfarande ha ökat.

När det gäller antalet namn i gästböckerna kan förklaringen vara att folk är sämre på att skriva in sig.
 
Vad är det egentligen programmet säger?

90 000 som besöker trolltunga en säsong. Wow, Grymt att så många få uppleva ett så fint ställe!

40 räddningsinsatser. Är det mycket? Jag har ingen aning om hur många människor en kan räkna med har otur eller ta sig vatten över huvudet vid olika aktiviteter i allmänhet. För dem kommer väl alltid att finnas? Övertygad om att Norge skulle kunna hitta hållbar finansiering av fjällräddning.

Sen visar de bilder på några personer som inte ser så ruttade ut - klassisk TV att göra narr av några väl utvalda.

Och de talar om utländska turisters bristande fjällvana som problemet. Med de 40 insatserna som var antar jag att en andel är faktiska olyckor som vem som helst skulle kunna råka ut för. Nån som är bättre på statistik än mig kan säkert säga om det går att dra några slutsatser kring nationalitet och fjällkompetens på ett så litet underlag? Svårt att tro det.

Det som förvånar mig mest med programmet är att de flesta i bild tycks bära på typ 30-40l ryggsäckar som ser fulla ut. Skulle själv ha svårt å packa mycket mer än 10l.

Ett matteexempel. Om det tar 11h t/r i snitt. Så behöver du vandra den här turen, dygnet runt, i mer än 34månader för att behöva fjällräddning. Eller dagligen 5veckor om året i 64 år för en annan som sover på nätterna, och jobbar. Och dessa siffror görs alltså ett TV-program om.
 
Har funnit lika många naiva och okunniga vandrare bland bergen som på låglandsleder.
Sura, blöta, hungriga, vilsna.

Tror att de normalfördelade, men kostnaderna för resor och övrigt borde hålla fler borta från de norra delarna. Dessvärre ligger Norges vildmark redan på höjden med Dalarna.
Utbildning, övning är det enda att rekommendera. Men det kommer alltid att finnas de som säger sig kunna gå 30 km per dag med packning, cykla 250km etc. Min första fråga till dessa brukar vara Gör du detta vid dina veckoslutsutflykter?

go tur
 
Har funnit lika många naiva och okunniga vandrare bland bergen som på låglandsleder.
Sura, blöta, hungriga, vilsna.

Tror att de normalfördelade, men kostnaderna för resor och övrigt borde hålla fler borta från de norra delarna. Dessvärre ligger Norges vildmark redan på höjden med Dalarna.
Utbildning, övning är det enda att rekommendera. Men det kommer alltid att finnas de som säger sig kunna gå 30 km per dag med packning, cykla 250km etc. Min första fråga till dessa brukar vara Gör du detta vid dina veckoslutsutflykter?

go tur
Varför sker det inte fler olyckor om det är många som är naiva och kunniga?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...