Bygelrepeter

Marlin 1895

Jag fick ju aldrig tillfälle att själv provskjuta en 1895 så det är ju bara andras åsikter jag hört. Enda sättet att få klarhet är väl att provskjuta, men när BLR:en dök upp så köpte jag den.
Bortsett ljudnivån så har jag bara hört idel lovord om 1895:en, ringa köttförstöring, lätt, enkel bla bla..

/BAX
 
1895 GS

Helt klart är ljudnivån högre än en bössa utan portning men om man kan använda hörselskydd vid skottillfället så går det bra. Som hundförare passar bössan mycket bra lätt att bära och smidig. Jag kan rekommendera att köpa handladdad ammunition från kirunapatronen har nyligen inhandlat en ask med barnes originalkulor 19,44 grams med utgångshastighet på 690 m/s det bör bära fram hälsning. Priserna på ammunitionen hos kirunapatronen är mycket rimliga ca 300 kronor asken till 45-70
 
Guide Gun

Jag har haft min Marlin 2år nu och hör fortfarande bra
tycker inte det besvärar med portningen, på bana har man hörselskydd och i skogen har det inte varit några problem. Den skjuter mycket bra men man bör nog ladda själv för att utnyttja prestandan av 45-70.
har monterat scout montage från AO http://www.aosights.com/scope_mount.html
och ett gohst sikte från samma leverantör
grymt snabba sikten för hundförare och vid eftersök.
jag kan varmt rekomendera Marlin 1895GG
Torsbo handels har en ny för 5995:-

/kalle
 
Marlin 45-70

GG (Guide Gun) modellen med portad pipa lär nog skall smälla en hel del. Modellen med litet längre oportad pipa är inte lika högljudd. Jag har själv inte prövat GG modellen men jag tycker att pipan redan är alldeles tillräckligt kort på min egen Marlin. Kortare pipa (som på GG-modellen) skulle vara för kort i mitt tycke.
 
Så här blev det

Ändring av planer:Köpte mig en Remington 700 Mountain.
Geväret är enligt min mening tillräckligt smidigt för mina krav på en sådan bössa.Längd 104 cm. vikt:3.1 kg.
Kaliber 30-06.Ser fram emot bärandet ev detta "lätta vapen",mitt förra "spett" vägde 4,1 kg.Det blev jobbigt att bära på axeln i en hel dag skogen.Nu lär
man väl flyga fram över stock och sten.Ser framåt mot
en hörbar höstjakt utan susningar.

PS:skjut om er allihopa
 
Ang. 1895 GG

Efter att ha varit in till en vapenhandlare för provskjutning av en Marlin 1895 GG känner jag nu till räddningen för alla de som tycker att GG smäller för mycket; Marlin har givit vika för marknadskrafterna och helt sonika tagit bort portningen på nytillverkade vapen. När förändringen kom i kraft vågar jag inte uttala mig om, men i början av sommaren fanns GG utan och enligt uppgift skall den inte sparka särskilt mycket mer för det (tyvärr kunde jag inte provskjuta då handlaren inte hade någon 45-70-ammunition hemma, men jag fick i alla fall klämma och känna samtidigt som jag insöp lite kunskap).

//B
 
höga smällar????

Hörselskydd är väl mer regel än undantag nuförtiden när de kan släppa igenom och t.o.m förstärka lägre ljud?
Skulle nog råda er alla att köpa ett par kåpor med sladd till radion så kan ni ha kvar hörseln på äldre dar och köpa den bössa ni vill ha.

MVH
Peter
 
444

Skaffade förra året en Marlin i kaliber .444
Är mer än nöjd med den trots jaktkompisarnas misstänksamma blickar.
Den ser ju ut som en leksaksbössa.

Fällde en älgkalv i höstas efter en lång ankrypning i terrängen.
Den är lätt att krypa med och tack vare hålsiktet från AO är närskott och dåligt ljus inga problem.
Ammunitionen köper jag liksom "littan" från Kirunapatronen.
Har testat några olika och funnit att Hornadys 265 gr kula passar mig perfekt.
 
Marlin

Hej Calle jag känner igen dom orden (det ser ut som en leksaksbössa) men efter en titt i mynningen så hoppades dom på att jag inte skulle få skjuta nåt med den. Men efter fem olyckliga dagar så lyckades jag till slut få ett skottläge och när vi sedan drog den till slakteriet så tyckte dom att det inte var så dum "leksakspuffra" ändå. Jag är väldigt nöjd med den och som du säger så är den mycket bra när det är risigt och tjock terräng då den är så kort.
HA EN FORTSATT TREVLIG HÖST OCH JAG HOPPAS ATT ATLAS SKÖTER SIG SNYGGT SAMT ÄVEN HUSSE
 
45-70 GUIDE GUN

HAR EN 45-70 MARLIN OCH ÄR MYCKET NÖJD MED DEN.
HAR INGA PROBLEM MED KIKAR MONTAGE.
GRUPPERAR MED EN 19,6 GRAMS KULA CIRKA 30MM
OCH ÄR VÄLDIGT OKÄNSLIG AV KULVAL.
 
45-70

jag har åxå en GG 45-70.. precisionen slår dom flesta av dagens CNC frästa bössor på fingrarna.. Ett stort hål i tavlan (ca 20 mm) är vanligt när man väl hittat rätta laddningen.. Jag slängde dock av min scoutkikare då den typen av kikarsikte är fullständigt värdelöst.. I stället monterade jag dit ett Helia 1,5-4,5 med vridmontage och så Ghost sight som öppet riktmedel...
Jag har skjutit både älg, gris, räv, grävling, rådjur och hjort med mina 405 gr Woodleigh kulor.. Jag har tyvärr aldrig hittat en kula i djuren (alltid genomskott, trots att jag sköt en trafikskadad galt i stickhålet framifrån)) med köttförstöringen har varit obefintlig.. Rekylen är helt underbar när man närmar sig maxladdningen!! Det enda negativa är portningen som gör att bössan smäller lite, med den nya modellen nu har ingen portning så jag funderar på att byta till en ny :) Vad gäller kulor och hylsor så är det skit billigt.. Hylsorna är i stort sett outslitliga och kulorna kostar 2,50 - 3 kr st (RN och Rem FN).. Woodleigh kostar lite mer förståss...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.