Bygelrepeter

Har ingen själv men en kompis har en i klass 1.
Han köpte den för att ge lite extra krydda till bockjakten. Verkar vara väldigt nöjd med sin. Han kan dock inte montera kikarsikte då fästena är ivägen för utkastaren och vid laddning. Detta problemet verkar vanligt i de lite grövre kalibrarna. Bygelrepetrarna är i inte direkt kända för sin lysande precision, men upp till 80 meter är den tillräcklig
 
Bygelrepetern används med fördel av t ex hundförare vid bockjakt, som ofta kommer på bytet på korta avstånd. Bössan är ganska snabbskjuten med hyfsad precission. Om man däremot är passkytt och har skotthåll på 100 m och mer vill man nog ha en annan bössa.
 
Jag har kikat lite på marlin 1895g. Är det någon som har erfarenhet av den, bla. ammonutionen är ju lite udda (11,4x53) finns den att få tag på och "sparkar" bössan mycket och hur tillförlitlig den är.
 
Marlin 1895G

Har själv funderat på att skaffa en dylik bössa och gjort lite undersökningar. När det gäller ammunition förordar jag handladdning. Komponenter går att köpa från ett flertal ställen och en enkel laddpress är inte särskilt dyr så den tjänar man snart igen (man måste ju övningsskjuta också, så det går åt en del ammunition). När det gäller tillförlitligheten på bössan tror jag inte att det är några som helst problem, Marlin har tillverkat vapen länge och har bra rykte "over there". Vad gäller rekylen så kan jag inte uttala mig så mycket, men Vapentidningen har testat 1895G och den som där testade den tyckte inte att den var mycket värre än en 30-06.

Ytterligare en fördel med handladdning: är du noggrann och envis är det sedan inga problem att använda en 45-70 Gvt på håll upp mot 200 meter, inte ens i en bygelrepeter.
 
Marlin 1895

Jag har själv beställt en Marlin 1895GS. Bössan finns i kalibrarna 30-30, 444, 45-70 Gvt om jag inte minns fel. Du kan kolla på Marlins hemsida om du vill och på Real Guns har man en utförlig recension på bössan om du kan engelska.


http://www.realguns.com
 
Jag har själv använt en Marlin bygelrepeter i kaliber 45-70 GOVT på både älg- och hjortjakt sedan slutet av 80-talet. Det är en bössa jag gillar skarpt. Jag har fällt 11 älgar och 3 vitsvanshjortar med den.

Bössan är liten och behändig men har trots det god balans. Precisionen är det inget fel på. Tre skott med stöd från 75 m brukar resultera i en sammanhängande "treklöver".

Rekylen är nog kraftigare än hos en 308:a eller 30-06:a men inte så mycket att det stör. I varje fall inte i en jaktsituation.

En stor fördel med den här kalibern är att den är så gott som okänslig för träffar i grästrån, kvistar och mindre träd. Kulan bara går rakt igenom utan att ändra kurs nämnvärt.

En bygelrepeter är snabb om det skulle behövas ett andra skott. Med lite träning kommer man lätt upp i samma eldhastighet som med en halvautomet. Jag vill nu inte på något sett uppmana någon att leka Rambo och skjuta vilt omkring sig på älgpasset, men ibland kan ett snabbt andra skott vara värt mycket. Jag har själv ett par gånger varit tvungen att "skarva" på löpande älg på ett trångt pass. Med ett cylinderlås skulle jag inte ha haft en chans.

Enda nackdelen med den här kalibern är att den låga utgångshastigheten resulterar i ett ohyggligt långt förhåll om älgen håller god fart och avståndet är över 100 m.
 
Tomppa; sa:
[snip] Jag har själv ett par gånger varit tvungen att "skarva" på löpande älg på ett trångt pass. Med ett cylinderlås skulle jag inte ha haft en chans.

Det är väl en fråga om träning och att vapnet i fråga passar skytten... två skott på stillastående under "nya" älgprovet är för mig med flera inget större problem med cylinderrepeter ens om det är lånad bössa och så länge man inte känner sig begränsad av sin omladdning ser jag inget behov av något snabbare; omladdningen sker ju under rekylåterhämtningen - i princip är väl ett skott per sekund möjligt med en normal studsare i 6.5 eller 308 (ungefär samma återhämtningstid)
Att jag sedan hemskt gärna vill ha en bygel ändå just för att de är snygga, (snabba) och nostalgiska - för att inte tala om att de är verksamma, de flatnosade kulorna lär ha ett ganska drastiskt sätt att fälla viltet på platsen utan onödig köttförstöring.

På tal om att bössan passar skytten: hur många vet med sig att de har för lång kolv på bössan?
-Detta är förmodligen den vanligaste orsakentill långsamt studsarskytte; man har svårigheter att repetera med vapnet kvar vid axeln... Fram med sågen!

//B
 
Marlin 1895GS

Jag har nyköpt en 1895GS i cal 45-70 som jag skall använda till älgjakt främst Jag anser att den är ganska snäll rekylmässigt ungefär som en 9,3 62 den enda nackdelen jag upplever är den portade pipan den bidrar till ökad ljudnivå Precissionsmässigt så tycker jag att den är mycket bra har hunnit använda den vid bäverjakt med gott resultat Jag kan varmt rekommendera den modellen MVH Daniel Lithell
 
1895

Är själv sugen på att införskaffa en 1895:a,är trött på att bära mitt järnspett genom skog och mark(en HDF titan +kikare).Har nu hållit fast vid den i 19 långa år,men är nu beredd att ge den foten.Det blir f:n så tungt att gå en hel dag i skogen med den på ryggen(är hundförare),men den har fungerat klanderfritt på de älgar som har kommit i dess väg.Antagligen kommer gubbarna i laget skratta ut mig och fråga om jag fått med mig någe av barnas leksaker till skogen,men de kommer väl att hålla kftn efter första smällen på nästa älg.Är intresserad av att höra mer av ägare till ovan nämda 1895GG.
PS.snart är det dags ta fram spettet eller vad det nu blir.
 
Tänkte själv köpa en så jag pratade med en kompis vars svåger har en. När han sköt sin första älg med den så tjöt det i öronen i två dygn efteråt. Bortsett från detta så var hans åsikt att den var suverän i övrigt.
Talade därefter med en handlare som skulle byta sin till en rostfri i Take-down-utförande. "den bästa jag nånsin haft" skrek han till mig. Jahadu, tänkte jag.
Efter detta ringde jag på två annonser, båda skulle sälja pga den höga knallen, den portade pipan riktar ju en del ljud bakåt.
En del hävdar att det är svårt och dyrt att få tag i övningsamo, men kompisens svåger sa att det inte alls var några problem. Han har väl funnit rätt kanaler.
Min slutsats: Ett bra vapen med hög ljudnivå.

PS. Vapenhandlarn rekommenderade ett hålsikte om man var hundförare. Själv köpte jag en Browning BLR.

/BAX
 
Va,vasadu!

Okej,det verkar som det får bli ytterliggare en funderare.Det behövs en ljuddämpare om man inte vill
få bestående hörselskador,om jag fattat det hela rätt.
Altenativet är ett par justa h-kåpor.

Tack för synpunkten på detta.

mvh.tveksam.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.