Det kändes kul...

Tillägg.

När det gäller den här påstådda konflikten land-stad i rovdjursfrågan, vad tyder den här studien på? Jo ska man döma av det här resultatet är det snarast dels en konflikt land-land, med en positivt inställd majoritet, dels en konflikt negativ minoritetland-stad. Så minoriteten negativa i rovdjurslänen är i konflikt med en majoritet vart de än vänder sig, utom i någon/några kommuner.

Raskesven
-Nu vrider du väl till det lite väl mycket ?
Jobbar du som advokat?
 
56% är för innebär det inte att 44% emot. Utan det innebär att 44% är emot eller inte svarat varken ja eller nej.

Och skulle vi rösta om djur frågor så blir det nog inte så bra för de skjutglad och vargrädda.
Det är därför en regering fattar de besluten, men i år satte det ett gäng alias direktörer som ville ha varg att boka av sin "skjutna villebråds" bok.

Blir det röd grön regering näst sväng kommer skogarna digna med varg... eller kanske inte gråsossarna med gevär är med all säkerhet med i samma jaktlag alliansen direktörer.
 
56% är för innebär det inte att 44% emot. Utan det innebär att 44% är emot eller inte svarat varken ja eller nej.

Och skulle vi rösta om djur frågor så blir det nog inte så bra för de skjutglad och vargrädda.
Det är därför en regering fattar de besluten, men i år satte det ett gäng alias direktörer som ville ha varg att boka av sin "skjutna villebråds" bok.

Blir det röd grön regering näst sväng kommer skogarna digna med varg... eller kanske inte gråsossarna med gevär är med all säkerhet med i samma jaktlag alliansen direktörer.

Jaha ...om svarsfrekvensen var mellan 31-63% -hur kunde det då bli 56% av totalen?
Vad jag förstår så var det väl riksdagen som fattade besluten..?
Dom rödgröna var med.

Skulle småland och skåne "digna av varg" så kan man nog räkna med "draghjälp".
 
Helt ärligt vet jag inte vem som står bakom beslutet, men vad jag menar är att det inte spelar någon roll.

Svarat varken ja eller nej = jag vet inte.

Man brukar få det tredje alternativet i en utfrågning. Och då tycker jag väl att man ska få vara med i de 31-63% som svarade. Men så kanske det inte är och då tycker inte jag att det är en bra undersökning.
 
Betula pendula -Du hänger ju alltid med på alla jakttrådar......

Då skulle jag gissa på att det förhåller sig så här:

Alt1 Du löser medlemsavgift i någon rovdjursförening

Alt 2 Du tänker ta jägarexamen.

-Har jag rätt i nåt alternativ?
 
;)

Både och faktiskt.

Rovdjursförening och rovdjursförening kanske inte är helt rätt.

Naturskyddsföreningen och WWF. Och skulle inte ha nåt emot jägarexamen då jag har två jaktlag som jag har möjligheten att vara med i direkt. Idag jagar jag endast med kameran.
 
;)

Både och faktiskt.

Rovdjursförening och rovdjursförening kanske inte är helt rätt.

Naturskyddsföreningen och WWF. Och skulle inte ha nåt emot jägarexamen då jag har två jaktlag som jag har möjligheten att vara med i direkt. Idag jagar jag endast med kameran.

Det lät ju kul. Det behöver inte vara motsägelsefult med dom föreningarna.
Anmäl dig till jägarexamen, det kan inte bli fel.

Sen kan du gå på:
http://www.swedishgamefair.se/
 
Raskesven:
Du stöder tydligen riksdagens(regeringens) beslut.
-Beslutet kräver ju att jakt genomförs. Om du då anser att felskottena var det enda felet
med jakten så är vi 100% överens.

Sansade personer inser att ska vi ha varg måste vi jaga (förvalta) dem.
Antalet bestämdes i normal demokratisk ordning och har fortfarande majoritetsstöd
hos allmännheten.
I annat fall kan man klassa den som mårdhunden och skjuta dem året runt.

Ska man spetsa till det så kan man säga att när jägarna gick på vargjakt
så gjorde man ett jobb åt vargförespråkarna !!
 
Raskesven:
Du stöder tydligen riksdagens(regeringens) beslut.
-Beslutet kräver ju att jakt genomförs. Om du då anser att felskottena var det enda felet
med jakten så är vi 100% överens.

Sansade personer inser att ska vi ha varg måste vi jaga (förvalta) dem.
Antalet bestämdes i normal demokratisk ordning och har fortfarande majoritetsstöd
hos allmännheten.
I annat fall kan man klassa den som mårdhunden och skjuta dem året runt.

Ska man spetsa till det så kan man säga att när jägarna gick på vargjakt
så gjorde man ett jobb åt vargförespråkarna !!
Hela upplägget för licensjakten anser jag var felaktigt. Som jag skrivit tidigare; om man ville öka acceptansen för varg genom jakt, borde istället tillstånd för skyddsjakt getts mindre restriktivt under en period, så det blev ”problemvargar” som sköts. Det torde vara lättare att öka acceptansen för varg med en skygg vargstam.

Den här debatten har pågått så länge att det känns som att man kör samma gamla grammofonskiva om och om igen. Men det ligger väl i ett forums natur, då nya människor dyker in. Du har ju inte varit här så länge, så det är svårt att veta min uppfattning. Men så här ser jag på frågan om jakt, om det inte framgått tidigare, från: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=47100&highlight=paradoxalt+Raskesven&page=3


”Jag är själv för en större vargstam än vad vi har idag. Men det är absolut nödvändigt att vargen just lär sig att människan är farlig. I annat fall kommer vargen när den ökar i antal att utgöra ett allt större hot mot människors hundar, andra tamdjur och i värsta fall gentemot människan själv.
Det finns ett (1) fall där en varg uppfödd av människor och som inte lärt sig att människor är farliga och som inte lärt sig jaga faktiskt dödade människor för att få mat, dvs. Gysingevargen:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gysingevargen
http://www.de5stora.com/omrovdjuren/varg/historia/

Vargen är ingen idiot utan lär sig vad som är farligt och inte farligt för den. En ensam varg kan t.ex klara en älg helt själv, men det ska till en nödsituation för att den ska försöka sig på det. En skada och det är kört för den vargen. Om vi ska få acceptans för vargen och en opinion mot tjuskyttarna, som varit framgångsrika, gäller det att vargen inte i allt högre utsträckning i takt med ökat antal uppfattas som ett stort problem. Problemvargar, alltså enskilda vargar som beter sig oskyggt måste skrämmas med knallskott, stöta mot elstängsel när den vill in till tamdjur och skjutas om den inte ger sig.

Bara att välja, skjut problemvargar och låt en för människan skygg vargstam sakta växa sig större, eller så blir det ingen acceptans för vargen och då hjälper inga lagar utan vargen kommer att tjuvjagas i så stor utsträckning att den inte växer till sig. I värsta fall ställer någon enskild oskygg varg till det ordentligt och ger sig på en människa. Tror du då våra politiker orkar stå emot trycket om ökad jakt eller t.o.m. utrotning ur svensk fauna?

Själv tycker jag det vore bra om vi hade så mycket varg att vi kunde bedriva jakt på den precis som på lo och björn idag. För jakt blir det på varg när stammen ökat till hundratals eller med tiden kanske tusen djur. Vilken nivå som är bäst vet jag inte. Forskare på genetiska området säger minst 500 djur, nuvarande riksdagsbeslut säger 200 djur. Men ingen pragmatisk eller realistisk person vill se någort rovdjur löpa amok och bara öka. I balansen ingår människan som en konkurrent till vargen. Så har det varit och så kommer det att förbli. Tänk istället positivt, att om vi väl kan bedriva en regelbunden jakt på varg är det för att vi har så gott om dem. Fram till dess hoppas jag dock det blir fortsatt restriktivt med fokus enbart på problemdjur. Enda sättet att nå långsiktig acceptans, och det gäller övriga stora rovdjur också.

Det kan förefalla paradoxalt, men vill vi ha livskraftiga rovdjursstammar måste de också jagas.

Raskesven
 
ja jag accepterar din inställning. -tanken är väl god

Undrar vad kostar i tid och pengar att skyddsjaga 27-60 varg varje år.
Mycket brevväxling och myndighetsutövning och en grannlaga uppgift att hitta "rätt" djur.

Frågan är om det är realistiskt?
-resultat blir kanske detsamma...

Skulle det krävas skyddsjakt, (av EU) så kommer hela revir att "tilldelas"
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.