Stödutfodra i 1½ månad

j_stellan,
Nu vet jag inte var din mark ligger eller hur den ser ut så jag kan ha helt fel.
4 rådjur/ha låter mycket, men jag ströläser i en annan tråd där du skriver att din mark är på 16ha och att det skjuts något enstaka rådjur/ år.
16ha är alldeles för lite för att kunna påverka rådjursstammen i någon egentlig riktning. Rent jägarmässigt så skulle jag säga att ett rådjur/år är mer än vad din mark ensamt producerar.
Dina försök att skapa alternativt bete är bra men räcker ju inte för att avleda från dina planteringar då de egentligen ligger "mitt i" dina planteringar sett ur rådjurets perspektiv.
Rent skogligt så räknar du upp 16 arter du prövat på dina 16ha och det låter mest som en slags julgransplantering. Det är ett känt fenomen att rådjuren gärna "går på" trädslag som avviker. Därför bör man alltid sätta minst 1ha av ett avvikande trädslag för att inte få "kanter" av alltihopa.
Att hägna låter som den bästa lösningen då inte ens 16ha är ett väldigt stort hägn.
Har du undersökt möjligheten att få bidrag för detta?

Hur mycket rådjur skjuts det per ha på de närmaste 10000 ha runt din mark?
Först då kan vi säga något om rådjurstätheten.
 
j_stellan,
Nu vet jag inte var din mark ligger eller hur den ser ut så jag kan ha helt fel.
4 rådjur/ha låter mycket, men jag ströläser i en annan tråd där du skriver att din mark är på 16ha och att det skjuts något enstaka rådjur/ år.
16ha är alldeles för lite för att kunna påverka rådjursstammen i någon egentlig riktning. Rent jägarmässigt så skulle jag säga att ett rådjur/år är mer än vad din mark ensamt producerar.
Dina försök att skapa alternativt bete är bra men räcker ju inte för att avleda från dina planteringar då de egentligen ligger "mitt i" dina planteringar sett ur rådjurets perspektiv.
Rent skogligt så räknar du upp 16 arter du prövat på dina 16ha och det låter mest som en slags julgransplantering. Det är ett känt fenomen att rådjuren gärna "går på" trädslag som avviker. Därför bör man alltid sätta minst 1ha av ett avvikande trädslag för att inte få "kanter" av alltihopa.
Att hägna låter som den bästa lösningen då inte ens 16ha är ett väldigt stort hägn.
Har du undersökt möjligheten att få bidrag för detta?

Hur mycket rådjur skjuts det per ha på de närmaste 10000 ha runt din mark?
Först då kan vi säga något om rådjurstätheten.

Jag vet mycket väl att avskjutningen på min mark är högre än vad den ger. Jag vet oxå att 16 ha är inte mycket mark om man jämnför med markägare på andra ställen i Sverige. I södra Sverige är det vanligt med marker som ligger på 15-20 ha och är uppdelade i mindre stycken. Några ha med granskog, lite tallskog, en bokdunge, ett alkärr, en ekback och någon mindre betesmark. Det blir då väldigt svårt att få en fungerande viltvård om markägarna tycker olika. Vissa vill ha stora viltstammar och stödutfodrar året runt när andra vill satsa på exempelvis julgransodling. Att det även ligger sommarstugor insprängda i mitten av min mark gör det inte bättre.

Jag har inte koll på hur många rådjur som skjuts varje år på de närmaste 10.000 ha. Även jag fattar att rådjurstätheten inte är 1 rådjur/4ha. Jag anser att rådjursstammen är för stor och därför ser jag till att några skjuts på min mark varje år. Jag tror att man skulle ganska lätt skjuta 25 rådjur där under en höst men då skulle inte markägarna runt om bli glada. De jägare som jagar på min mark har även jakträtten på närliggande marker så egentligen har det ingen större betydelse om de skjuter fler på min mark eller skjuter samma djur 5 km längre bort på någon annans mark.

/Stellan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslut1008 1:a björnen skjuten Jakt 67

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...