Angående björndebatten.

Elefanter hör dock till de djur där jag tycker det är förståeligt att det ibland krävs speciella åtgärder.
Jag tror inte man kan jämföra en elefanthjord med våra små svenska björnar. Många av länderna där de finns är fattiga och det är kokurans om den odlingsbara marken. Och elefanter är sannolikt inget som man bara sisådär jagar bort när de förstör odlingarna. Jag kan absolut "inte" förstå de svenska björn och vargkritikerna däremot har jag full förståelse för att elefanter på många platser kan vara ett stort problem.
Den svenska rovdjursdebatten går inte att jämföra med elefantproblematiken (anser jag).

Jag tycker att det är både och, även i de flesta afrikanska regionerna är de medvetna om att det ska finnas kvar elefanter precis som de flesta av oss här i Sverige är väl medvetna om att det ska finnas svenska björnar men den stora skillnaden är inställningen till problemdjur. I afrika skjuts problemdjuren vilket vi inte kan göra här i Sverige utan att det ska vara världens process för att få det till stånd. Det är det som jag, och många med mig, vill ska skötas regionalt för att få en kortare och snabbare/enklare beslutsväg för att kunna åtgärda problemdjur oavsett art.
 
1. Tror vi är ganska mycket över denna siffra i världen.. Och jag håller med dig det finns för mycket folk.
Vad ska vi göra?

2. Nej, jag vet att de inte är mördarmaskiner som jag(?) vill framställa dem, det tror jag inte att jag försökt gjort heller...

Men då vi är en växande befolkning så behövs det ett större område... bygga hus på hav eller skjuta björnar? Även om stadsbor vill ha det som det var förr... RIKTIG vildmark FTW!!

Mat... Då vi som sagt har en växande befolkning så behövs mer mat och älgar är mat... björnen äter älgar - människan förlorar mat - människan skjuter björn - Annan människa(vegetarian/vegan) odlar upp marken där björnen/älgen lever.

3. vad har elefanter med björndebatten att göra?


Jag menar att det finns väldigt lite björn per KVM i sverige så risken att stöta på någon är liten.

Då vi är en växande befolkning får vi se till att lära oss att leva med djuren och att någon kanske blir anfallen samt att se till så att vi har fredade områden där man sätter vilddjuren först.

Med elefanterna så menade jag att det är bra att det finns jägare, det blir svårt att skjuta av en massa elefanter utan jägare, det blir lika svårt att spåra skadat vilt osv
 
Jag menar att det finns väldigt lite björn per KVM i sverige så risken att stöta på någon är liten.

Då vi är en växande befolkning får vi se till att lära oss att leva med djuren och att någon kanske blir anfallen samt att se till så att vi har fredade områden där man sätter vilddjuren först.

Med elefanterna så menade jag att det är bra att det finns jägare, det blir svårt att skjuta av en massa elefanter utan jägare, det blir lika svårt att spåra skadat vilt osv


Japp i Göteborg och centrala Stockholm är brunbjörn/KWM ganska låg ja, men inte här i jämtland.

Varför ska man då sköta rovdjurfrågorna på kontor i storstäderna än på landsbyggd?!

Om vi ska lära oss "leva med naturen" så tror jag det finns för liten spridning på björnen och vargen.
Tror också att det bara är en tidsfråga tills en bärplockare eller ngn annan utan gevär(!) kommer bli överfallna och dödade av en björn eller en varg.

Och lika så; varför ta in elefanter när man pratar om Sverige och/eller björnar?
 
Varför ska man då sköta rovdjurfrågorna på kontor i storstäderna än på landsbyggd?!

Om vi ska lära oss "leva med naturen" så tror jag det finns för liten spridning på björnen och vargen.

Tror också att det bara är en tidsfråga tills en bärplockare eller ngn annan utan gevär(!) kommer bli överfallna och dödade av en björn eller en varg.

1. För att vi som bor på landsbygden inte förstår vad som är bäst för oss eller för rovdjuren, det är bara de som är teoretiker i storstaden som förstår det. IRONI!!

2. Håller helt med, ingen del av Sverige ska vara tvungen att bära hela Sveriges stam av nåt rovdjur oavsett vilket det är.

3. Det har ju redan hänt, en skogsarbetare som var ute och röjde blev attackerad av björn i våras, det kan ju knappast skyllas på en lös hund.
 
Japp i Göteborg och centrala Stockholm är brunbjörn/KWM ganska låg ja, men inte här i jämtland.

Varför ska man då sköta rovdjurfrågorna på kontor i storstäderna än på landsbyggd?!

Om vi ska lära oss "leva med naturen" så tror jag det finns för liten spridning på björnen och vargen.
Tror också att det bara är en tidsfråga tills en bärplockare eller ngn annan utan gevär(!) kommer bli överfallna och dödade av en björn eller en varg.

Och lika så; varför ta in elefanter när man pratar om Sverige och/eller björnar?

Självklart kommer en eller flera bärplockare eller någon annan skogsmulle bli dödade av en björn, men om man lär sig hur man skall aggera i fall man möter en björn så kan man minimera riskerna, som sagt det dödas 22 människor i snitt i Sundarban men det är något man accepterar, det är givetvis tragiskt men efter som det är ett naturreservat där man varken får jaga eller fälla träd så inträffar det när fiskare eller andra rör sig i skogen, hade det inte varit ett reservat så hade det området liksom merparten av indiens skoga skövlats av multinationella skogsföretag.

Jag tog upp exemplet med elefanter då det var någon som skrev att det fanns människor som ägnade sitt liv åt jakt, vilket är bra då det behövs jägare.

Kontentan av det jag försöker säga är att vi kan inte muta in hela sverige och säga, vi bestämmer! Bygger man ett hus ute i skogen får man räkna med att det kommer djur och hälsar på.
Vi har väldigt fria skoterlagar om man jämför med tex norge, personligen tycker jag att skoter enbart skall få användas som transportmedel då en bil inte är tillräckligt. Och som tidigare talare konstaterade så, efter som ni vill forma naturen så den passar er så gör det er till lika mycket stadsmänniskor som oss, skillnaden är att erat slitage på naturen är betyligt mycket större!
 
Självklart kommer en eller flera bärplockare eller någon annan skogsmulle bli dödade av en björn, men om man lär sig hur man skall aggera i fall man möter en björn så kan man minimera riskerna, som sagt det dödas 22 människor i snitt i Sundarban men det är något man accepterar, det är givetvis tragiskt men efter som det är ett naturreservat där man varken får jaga eller fälla träd så inträffar det när fiskare eller andra rör sig i skogen, hade det inte varit ett reservat så hade det området liksom merparten av indiens skoga skövlats av multinationella skogsföretag.

Jag tog upp exemplet med elefanter då det var någon som skrev att det fanns människor som ägnade sitt liv åt jakt, vilket är bra då det behövs jägare.

Kontentan av det jag försöker säga är att vi kan inte muta in hela sverige och säga, vi bestämmer! Bygger man ett hus ute i skogen får man räkna med att det kommer djur och hälsar på.
Vi har väldigt fria skoterlagar om man jämför med tex norge, personligen tycker jag att skoter enbart skall få användas som transportmedel då en bil inte är tillräckligt. Och som tidigare talare konstaterade så, efter som ni vill forma naturen så den passar er så gör det er till lika mycket stadsmänniskor som oss, skillnaden är att erat slitage på naturen är betyligt mycket större!

Visst blir det större slitage från oss som bor och verkar i samma område men det är ju naturligt...

Allt detta är människans fel men man kan fortfarande inte dömma enskiljda människor som bor på glesbyggd...

Vi människor har ju trots allt tagit över jorden(och luften) en gång i tiden, ska vi nu ge tillbaka den skadad? Nej.

Så det så.
 
Vi har väldigt fria skoterlagar om man jämför med tex norge, personligen tycker jag att skoter enbart skall få användas som transportmedel då en bil inte är tillräckligt. Och som tidigare talare konstaterade så, efter som ni vill forma naturen så den passar er så gör det er till lika mycket stadsmänniskor som oss, skillnaden är att erat slitage på naturen är betyligt mycket större!

Om skoter endast ska få användas när bil inte klarar uppgiften så bör ju bil bli förbjuden att använda där det finns lokaltrafik, vilket skulle innebära att hela storstockholm skulle vara bilfritt.

Om vi uppehåller oss i och omkring naturen 340 dar per år så blir det naturligt att vi "sliter" på naturen mer än personer som är där 10-20 dar per år.
Sen gör Sveriges vandrare betydligt mer märken och fysisk påverkan på naturen än vad skotrarna gör, en vandringsled är enkel att se men utan markeringar är det i stort sett omöjligt att se var en skoterled går när man är i området sommartid.
 
som nyfiken vegetarian undrar man ju givetvis om det är smakskillnad på köttet från tamboskap och vilt, skulle ni klara av att känna skillnaden i ett blindtest och om så är fallet, vad är det för skillnad?


smakar man skillnad på fisk och kyckling, kött.. som kött.. smakar du skillnad på vitlök och gul lök?

det är naturligtvis en enorm skillnad på olika typer av kött, se brar på gris och vildgris.. man kan inte ens tro att det är samma djurgrupp, en enorm skillnad..
 
Bygger man ett hus ute i skogen får man räkna med att det kommer djur och hälsar på.

precis, o plockar man svamp får man räkna med att bonn-börje hoppas ut ur en buske och vill leka sista färden.. man ska inte behöva vara orolig när man ställer sina barn till skolbussen att en björn blir lite sugen.. men det finns bot, det handlar om aktiv avel, alla stora rovdjur som bara tittar snett på någon form av bebyggelse ska blybehandlas omgående, innon en 20-30år har vi en fin, frisk stamm av skygga rovdjur.
 
men det finns bot, det handlar om aktiv avel, alla stora rovdjur som bara tittar snett på någon form av bebyggelse ska blybehandlas omgående, innon en 20-30år har vi en fin, frisk stamm av skygga rovdjur.
Men det kräver ju en viss anpassning av de som bor i rovdjursområdena.
Att hantera sopor och matvafall som vi gör idag fungerar ju som en ren åtel för björn och att då skjuta alla björnar för att de kontrollerar en god doft är ju ingen selektiv avel.
 
Men det kräver ju en viss anpassning av de som bor i rovdjursområdena.
Att hantera sopor och matvafall som vi gör idag fungerar ju som en ren åtel för björn och att då skjuta alla björnar för att de kontrollerar en god doft är ju ingen selektiv avel.

detta är just problemet med hela rovdjursdebatten och det är allt ditt fel!! (skojar) nää.. allvarligt talat, hade man utbildat och förankrat på landsbygden i rovdjurstäta områden så hade kanske debatten sett annerlunda ut.. man måste skapa förutsättningar och verktyg så att folk inte känner sig utlämnade, våra folkvalda måste ta ansvar för sina beslut. då pratar vi utbildning, sophantering, vettig lagstiftning om avskjutning med mera osv.. just nu ser inte situationen lika trevlig ut och man försöker städa och efterkonstruera.. politiker tillhör å andra sidan inte landets hjärntrust..
 
Nä, det är riktigt men nu har vi den situation vi har.
Skulle man kanske skjuta hela björntilldelningen bara inom "skyddszoner" runt samhällen och låta respektive län bestämma var dessa skulle vara?
Det skulle naturligtvis ogillas av jägarkåren och de som bor utanför samhällen men det skulle kunna vara en form av lokal förvaltning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stordrulen Rättsrötevarning angående Svensk Viltförvaltning ? Jakt 5
arntur en fråga angående trofejakt. Jakt 48

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...