Angående björndebatten.

Indrottsmän ägnar sina liv åt att träna och dom får som sagt pokaler i tävlingar, jag hävdar inte att det är svårt att jaga men att skjuta en älg och ta en OS-medalj är lite skillnad att sedan hänga upp ett dött djur på väggen och en medalj, det är skillnad


Du tycker att det är skillnad men jag som är totalt ointresserad av sport tycker inte det egentligen, en fin trofé är ett bevis på vad man har klarat av oavsett om det är i form av medalj eller björnfäll.
Nu är det ju endast ett fåtal sportutövare som når OS-klass men medaljer delas ju ut i alla klasser av sportutövning, samma sak är det med t.ex. björnjakt där det är ett fåtal som klarar av det bra och att dessa personer vill spara en fäll från ett djur de har fällt är för mig helt ok.
 
som nyfiken vegetarian undrar man ju givetvis om det är smakskillnad på köttet från tamboskap och vilt, skulle ni klara av att känna skillnaden i ett blindtest och om så är fallet, vad är det för skillnad?
Skillnaden är stor. Blindtest skulle de som provat klara med lätthet. Tjäder är bland det godaste vilt jag vet. Tyvärr passar inte det moderna skogsbruket tjädern alls. Älg är verkligt gott osv. Kött från vilt är det bästa köttet tycker jag. Men hur ska man förklara skillnader i smak? Gör ett försök att för någon som inte provat öring eller harr att förklara skillnaden, eller äpple kontra päron.

Finns bara ett sätt för dig att få vetskap, prova och jämför;-)

Kan ju lägga till att det är smakskillnader inom gruppen tamboskap, skillnader i smak mellan får, nöt, gris. Det är smakskillnader inom gruppen vilt, skillnader i smak mellan tjäder, älg, rådjur. Sedan finns en sorts grundläggande smakskillnad mellan tamboskap och vilt. Om tamboskap är äpplen, päron mm. så är vilt persikor, nektariner mm.

Raskesven
 
Senast ändrad:
Att hänvisa till att jakten är traditionsbaserad är ju inte så vidare vettigt enligt min mening då vi inte behöver några bjärfällar för att hålla oss varma om natten och med tanke på hur få björnar vi ar så kan inte heller anledningen att äta köttet användas som argument (min personliga åsikt)

Få björnar??

Enligt riksdagsbeslut skall det minst finnas 1000 björnar inom Sveriges gränser.. Det finns mellan 2500 till 3000 stycken nu.
Så lite björn finns det då inte! ;)

arntur sa:
Jag har en sommarstuga norr om Orsa där vi både sett björn och björnspillning, jag lever fortfarande!

Oj.. lite björnskit ser jag varje dag.. utanför skolan...

Indrottsmän ägnar sina liv åt att träna och dom får som sagt pokaler i tävlingar, jag hävdar inte att det är svårt att jaga men att skjuta en älg och ta en OS-medalj är lite skillnad att sedan hänga upp ett dött djur på väggen och en medalj, det är skillnad

Vissa ägnar sitt liv åt jakt...


Visst är han inte lite fin?
bjoern.JPG
 
Om man nu jagar för att få lite kött, så ser inte jag varför man inte kan sätta upp hornen eller fällen för att minnas den jakten.

Att sedan folk kan klaga på jägare, men ändå äta kött och låta någon annan göra "skitjobbet"
har jag inte heller förstått.
Äter man kött så ska man inte klaga på de som förser dom med kött.......... Det är bara att sluta äta kött om man inte gillar läget.
 
Skillnaden är stor. Blindtest skulle de som provat klara med lätthet. Tjäder är bland det godaste vilt jag vet. Tyvärr passar inte det moderna skogsbruket tjädern alls. Älg är verkligt gott osv. Kött från vilt är det bästa köttet tycker jag. Men hur ska man förklara skillnader i smak? Gör ett försök att för någon som inte provat öring eller harr att förklara skillnaden, eller äpple kontra päron.

Finns bara ett sätt för dig att få vetskap, prova och jämför;-)

Kan ju lägga till att det är smakskillnader inom gruppen tamboskap, skillnader i smak mellan får, nöt, gris. Det är smakskillnader inom gruppen vilt, skillnader i smak mellan tjäder, älg, rådjur. Sedan finns en sorts grundläggande smakskillnad mellan tamboskap och vilt. Om tamboskap är äpplen, päron mm. så är vilt persikor, nektariner mm.

Raskesven

Förmodar att du var sarkastisk när du föreslog att jag skulle prova :) Om man skulle föda upp en älg då och låta den äta samma mat som tamboskap, skulle det vara skillnad endå? Det enda kött jag saknar är min farmors hemmagjorda köttbullar och dom var alltid gjorda på älgfärs kommer jag ihåg nu, nåväl skitamma det vara bara ren nyfikenhet och tack för svaret!
 
Förmodar att du var sarkastisk när du föreslog att jag skulle prova :) Om man skulle föda upp en älg då och låta den äta samma mat som tamboskap, skulle det vara skillnad endå? Det enda kött jag saknar är min farmors hemmagjorda köttbullar och dom var alltid gjorda på älgfärs kommer jag ihåg nu, nåväl skitamma det vara bara ren nyfikenhet och tack för svaret!
Troligen skulle det bli skillnad mellan "tamälgkött" och vilt älgkött. Det är ju skillnad i smak mellan tamsvin och vildsvin. Men hur mycket "viltsmak" som skulle bli kvar kan jag inte svara på.

Easkesven
 
Om en viltstam är så livskraftig att den är beskattningsbar så ser jag inget fel i att det bedrivs jakt. Gäller detta björnstammen så tycker jag att det är okej att det jagas björn.
Det viktiga är att själva jakten bedrivs på ett bra sett och i vettiga proportioner.
Vad som sen händer med bytet är jag ointresserad av. Huruvida jägaren tar troféer eller inte bryr jag mig inte om.
Det viktiga är att jakten är biologiskt hållbar.
 
Få björnar??

Enligt riksdagsbeslut skall det minst finnas 1000 björnar inom Sveriges gränser.. Det finns mellan 2500 till 3000 stycken nu.
Så lite björn finns det då inte! ;)


och vi är över nio milioner människor och hur många har dött i björnattacker? och även om man skulle ta dessa 3000 björnar och ponera att dom bara fanns i halva sverige så skulle det bli väldigt lite björn per KVM



Oj.. lite björnskit ser jag varje dag.. utanför skolan... Om du ser björnskit varje dag utanför skolan så borde du vid det här laget inse att dom inte är sådana mördarmaskiner du vill få dom att framstå som genom den bifogade bilden! Återigen, läs DN's artikel



Vissa ägnar sitt liv åt jakt... Och det behövs säkert, man skall skjuta av 10 000 elefanter i Kmbekewallulla (kommer inte ihåg namnet, kan leta om någon tivivlar) för att människan breder ut sig och kräver mer och mer yta, när skall det ta stopp? Varför måste människan alltid vänta tills det är försent eller nästan försent innan man gör något?


Visst är han inte lite fin?
 
[
och vi är över nio milioner människor och hur många har dött i björnattacker? och även om man skulle ta dessa 3000 björnar och ponera att dom bara fanns i halva sverige så skulle det bli väldigt lite björn per KVM



Om du ser björnskit varje dag utanför skolan så borde du vid det här laget inse att dom inte är sådana mördarmaskiner du vill få dom att framstå som genom den bifogade bilden! Återigen, läs DN's artikel.



Vissa ägnar sitt liv åt jakt... Och det behövs säkert, man skall skjuta av 10 000 elefanter i Kmbekewallulla (kommer inte ihåg namnet, kan leta om någon tivivlar) för att människan breder ut sig och kräver mer och mer yta, när skall det ta stopp? Varför måste människan alltid vänta tills det är försent eller nästan försent innan man gör något?

1. Tror vi är ganska mycket över denna siffra i världen.. Och jag håller med dig det finns för mycket folk.
Vad ska vi göra?

2. Nej, jag vet att de inte är mördarmaskiner som jag(?) vill framställa dem, det tror jag inte att jag försökt gjort heller...

Men då vi är en växande befolkning så behövs det ett större område... bygga hus på hav eller skjuta björnar? Även om stadsbor vill ha det som det var förr... RIKTIG vildmark FTW!!

Mat... Då vi som sagt har en växande befolkning så behövs mer mat och älgar är mat... björnen äter älgar - människan förlorar mat - människan skjuter björn - Annan människa(vegetarian/vegan) odlar upp marken där björnen/älgen lever.

3. vad har elefanter med björndebatten att göra?
 
Senast ändrad:
Elefanter hör dock till de djur där jag tycker det är förståeligt att det ibland krävs speciella åtgärder.
Jag tror inte man kan jämföra en elefanthjord med våra små svenska björnar. Många av länderna där de finns är fattiga och det är kokurans om den odlingsbara marken. Och elefanter är sannolikt inget som man bara sisådär jagar bort när de förstör odlingarna. Jag kan absolut "inte" förstå de svenska björn och vargkritikerna däremot har jag full förståelse för att elefanter på många platser kan vara ett stort problem.
Den svenska rovdjursdebatten går inte att jämföra med elefantproblematiken (anser jag).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stordrulen Rättsrötevarning angående Svensk Viltförvaltning ? Jakt 5
arntur en fråga angående trofejakt. Jakt 48

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.