en fråga angående trofejakt.

Jag vet inte vad en lagom älgstam är förresten.

Konstaterar att det finns fler döda människor i älgtrafikolyckor än av vargar uppätna jakthundar.

Om antalet vargar pågår ju en ständig debatt, men hur många älgarna "ska vara" diskuteras mer sällan.

Personligen tycker jag inte vi människor borde försöka "reglera" antalet vilda djur, men det är ju lätt att inse att vi styr detta vare sig vi vill eller inte, så det är klart att vi reglerar detta i åtminstone vissa ritningar och avseenden.
 
Personligen tycker jag inte vi människor borde försöka "reglera" antalet vilda djur, men det är ju lätt att inse att vi styr detta vare sig vi vill eller inte, så det är klart att vi reglerar detta i åtminstone vissa ritningar och avseenden.

med industrialiseringen, moderna infrastrukturen och de stora samhällensas utbredning så har vi tagit bort mycket av djurens egna förmåga att reglera bestånden. detta leder till olykor, sjukdommar och andra problem om vi inte tar vårt ansvar och sköter regleringen. nu påstår jag inte att jägare är jägare för att upprätthålla en perfekt biologisk balans, vi är skjutgalna vapenfetechister, trots detta görs en del nytta av jägarkåren..
 
Jo, jag vet att nonchalera vår inverkan är förstås mer korkat än naivt. Jägarnas förmåga att se till att antalen blir de rätt ska dock inte överskattas. Det är ju lite svårt att öka antalet djur med ett gevär...

Som du skrivit om olika typer av jägare ovan, så är du säkert lagom medveten om olika jägares olika motiv till att jaga.

Men visst, det är bra att vissa jägare håller kolla på antal och variationer, det gör inte jag när jag susar förbi rådjur och älgar i min bil.
 
Vi skjuter vilda djur för att de klarar inte av att reglera sig själva...haha Jag skall ha det i åtanke nästa gång jag är ute.
 
jag sa inte att vi jagar för att reglera stammen, jag sa att det är ett resultat av jakten.. läs vad jag skriver..

nu är det inte jägarna som avgör hur stor tilldelningen av vilt blir utan länsstyrelsen, detta baserat på olika källor bland annat djurräkning osv. jägarna behöver med andra ord inte tänka så mycket själv när det kommer till storleken på avskjutningen av högvilt, problemet är precis som denna tråden ursprungligen belyser att många skiter i att spara kapitala djur för att få en starkare och friskare stam, många jägare drivs av helt andra motiv än viltvård därför skjuter man av kapitala tjurar och liknande.. smart..

att djuren inte klarar att reglera stammen själv är inget påhitt utan väl etablerade fakta, dödsolyckorna i trafiken hade ökat lavinartat om inte beskattning av vilt skett, det är inte heller möjligt att etablera en rovdjurstamm över hela sverige som kan hantera regleringen av stammen på egen hand.
 
Senast ändrad:
Högvilt / småvilt

Det är intressant att jämföra hur utvecklingen av stammen har gått när det gäller högviltet älg, där avskjutningen bestäms av andra än jägare, och stammen av småviltet rådjur som bestäms av jägarna själva. Älgen har minskat, markant, de sista 15 åren medan rådjuren har spridit sig och finns i ett antal och en utsträckning som de aldrig har gjort innan.
Detta förhållande om något tycker jag visar att jägare lokalt och regionalt är mycket kapabla till att avgöra vad stammarna tål och inte tål i avskjutning och tror också att det skulle gälla för våra rovdjur.

Men det är sant som det sagts tidigare i tråden, allt för många jägare skjuter fel djur av olika orsaker. En av dessa är det numera ständiga hotet från skogsbolagen att förlora jakträtten om jaktlaget inte skjuter tillräckligt många älgar på "sitt" område. De andra orsakerna kan man komma tillrätta med till viss del genom utbildningar och information, vilket många regioner har varit bra på både hos Jägarnas Riksförbund och Jägarförbundet.
 
Två små saker bara,

  1. Det kanske inte bara är avskjutningen av ett visst vilt som avgör stammens storlek.
  2. Tilldelningen är ju inte ett mått på hur mycket man måste skjuta av, jägarna avgör ju fortfarande själva om de vill skjuta fullt.
 
Två små saker bara,

  1. Det kanske inte bara är avskjutningen av ett visst vilt som avgör stammens storlek.
  2. Tilldelningen är ju inte ett mått på hur mycket man måste skjuta av, jägarna avgör ju fortfarande själva om de vill skjuta fullt.

naturligtvis är det inte bara avskjutning, det är en massa faktorer som spelar in i stammens storlek, det trodde jag var underförstått..

du har helt rätt, precis som ovan nämndes så utsätter skogsbolagen jaktlagen för utpressning till att skjuta full kvot annars förlorar dom jakten, skogsbolagen hade gärna utrotat älden.
 
Så om man släppte all jakt fri i Sverige, vad tror ni jägare skulle hända då?
Dok fortfarande jaktlicens men utan att reglera vad och hur mycket som får skjutas.
Skulle djuren ta slut eller är jakt kulturen i Sverige så pass bra att det skulle funka.

Är mest intresserad av vad jägarna själva anser. Vad de som är i mot jakt tycker kan jag räkna ut.
 
Tilldelningen är ju inte ett mått på hur mycket man måste skjuta av, jägarna avgör ju fortfarande själva om de vill skjuta fullt.

Tyvärr så är det inte jägarna som styr i skogen. Skogsbolagen har rätten att säga upp jaktlag som de tycker inte sköter sig och enligt deras sätt att se det så sköter inte jaktlagen sig om de inte skjuter fullt.
Med andra ord, skjuter inte jaktlaget fullt så ersätter skogsbolagen jaktlaget med jägare som skjuter mer.
Trots detta är det många jaktlag som medvetet inte fyller sin kvot, och vissa har fått betala priset för det och tappat sina jaktmarker.

Så om man släppte all jakt fri i Sverige, vad tror ni jägare skulle hända då?
Dok fortfarande jaktlicens men utan att reglera vad och hur mycket som får skjutas.
Skulle djuren ta slut eller är jakt kulturen i Sverige så pass bra att det skulle funka.

Är mest intresserad av vad jägarna själva anser. Vad de som är i mot jakt tycker kan jag räkna ut.

Jag tror inte att älgstammen skulle må sämre av att styras av jägarna själva, jag tror hellre att den skulle öka än minska.
Jakten på varg och björn är svårare eftersom det är så mycket känslor med i det, men personligen tror jag att det skulle fungera även på dessa områden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Påveen fråga om arrende och jakträtt Jakt 7
n_zackrisson Fråga till jägare Jakt 63
Tobias.Åsman Jaktradio fråga Jakt 3
19771214 en fråga till vegetarian Jakt 105
Stordrulen Rättsrötevarning angående Svensk Viltförvaltning ? Jakt 5
arntur Angående björndebatten. Jakt 183

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.