inget nytt under solen

Tarra; sa:
Vem är dessa "vi" som ska betala priset för den hotade boskapen...? De som idag sitter i fängelse för att ha fredat sina tamdjur?

"Vi" är de som köper kött och betalar skatt.

Jag tycker att vi tar vargproblemet när vi märker att det är på väg att reelt problem för samhället, och inte bara "känslor".
Kanske när lika många människor skadas av vargar som av hundar? Eller när lika många människor skadas av vargar som av jägare?
 
Tarra; sa:
Almgren; sa:
Tarra; sa:
Vem är dessa "vi" som ska betala priset för den hotade boskapen...? De som idag sitter i fängelse för att ha fredat sina tamdjur?

Man sitter inte i fängelse för att man skyddat sina tamdjur. Man sitter där för att man skyddat dem på ett olagligt sätt. Mycket enkelt tycker jag.


Ja ja... men är det rimligt att man det är olagligt då? Varje normalt funtad djurägare försvarar sina djur från att bli slitna i stycken med det som nöden kräver. Personer som förgripit sig på barn får samma straff som en som dödat en varg som varit på väg att döda resten av deras får (just denna varg hade vid upprepade tillfällen decimerat deras fårbesättning). Tio minuter innan hade vargen dräpt två får hos grannen...

Jag tycker inte att detta är vettigt.

Om det är Stig Engdahl du pratar om så är det en annan historia bakom det hela. Han blev erbjuden hjälp till att sätta upp rovdjursstängsel men tackade nej(Redan efter första attacken). Han har även utryckt att han mer än gärna skulle gå i fängelse för att ha skjutit varg. Sen när det blev dags att krypa in i fängelse så kom det lite krokodiltårar från honom och han går nu med fotboja.

Sen så kan jag hålla med dig ang straffsatserna. Ang barn så skulle det vara mycket högre. Men en annan diskussion i en annan tid.
 
Tarra; sa:
Det återstår att se hur det blir i framtiden, men jag har en stark känsla av att vi kommer att få se många "Ringvattnet" där vargar går in bland bebyggelse och dödar hundar och andra djur (förhoppningsvis inte människor) i takt med att vargstammen ökar. Med en fortsatt årlig ökning med 30% och minskande viltstammar finns det alla anledning att oroa sig även för annat än jakthundar.

Allstå hur rädd kan man bli! Argumentet att vid en ökad vargstam få en massa "farliga" vargar in i byarna håller fortfarande inte. Jämför med antalet hundatacker eller folk som bor i betydligt vargtätare områden. Sen är det farligare att gå över gatan än och stöta på en varg.

Tycker dock att boskapsskötare ska få full kompensation för ordentliga stängsel till deras hagar. Utdelas det någon kompensation över huvud taget?

/mattias
 
norpan_; sa:
Tycker dock att boskapsskötare ska få full kompensation för ordentliga stängsel till deras hagar. Utdelas det någon kompensation över huvud taget?

/mattias

Men egentligen. varför då? Det hela är enkelt. Om du håller djur så får du se till att ha stängsel runt dem. Annars kan de rymma, bli tagna av vargar eller överkörda av mopeder.

Du bör även se till att de får mat (annars dör de nog).

Allt detta kostar pengar. Pengar som du får igen då du antingen slaktar djuren och säljer dem, eller säljer produkter som du kan ta utan att slakta dem (tex mjölk).

Nu invänder någon att priset är för lågt för att få detta at gå igop. Men sluta då att ha djur. priset kommer att gå upp och efterfrågan kommer att möta uttbud. Det är ingen mänsklig rättighet att kunna köpa oxfile och getost till vissa fasta priser (som är skattesubventioerade). Låt dessa produkter kosta vad de kostar att tillverka.
 
Nordesjö; sa:
Tarra; sa:
Vem är dessa "vi" som ska betala priset för den hotade boskapen...? De som idag sitter i fängelse för att ha fredat sina tamdjur?

"Vi" är de som köper kött och betalar skatt.

Jag tycker att vi tar vargproblemet när vi märker att det är på väg att reelt problem för samhället, och inte bara "känslor".
Kanske när lika många människor skadas av vargar som av hundar? Eller när lika många människor skadas av vargar som av jägare?

För oss som har vargen efter hunden i skogen är det ett i allra högsta grad ett reellt problem och handlar om mycket mer än känslor. Men det kanske inte räknas som det förrän det märks av i stockholm...

Dessutom handlar det mycket om känslor när en politik ska förankras. Inte minst när det handlar om rovdjur, och allt vad som innefattas i den totala bilden.
 
norpan_; sa:
Tarra; sa:
Det återstår att se hur det blir i framtiden, men jag har en stark känsla av att vi kommer att få se många "Ringvattnet" där vargar går in bland bebyggelse och dödar hundar och andra djur (förhoppningsvis inte människor) i takt med att vargstammen ökar. Med en fortsatt årlig ökning med 30% och minskande viltstammar finns det alla anledning att oroa sig även för annat än jakthundar.

Allstå hur rädd kan man bli! Argumentet att vid en ökad vargstam få en massa "farliga" vargar in i byarna håller fortfarande inte. Jämför med antalet hundatacker eller folk som bor i betydligt vargtätare områden. Sen är det farligare att gå över gatan än och stöta på en varg.

Tycker dock att boskapsskötare ska få full kompensation för ordentliga stängsel till deras hagar. Utdelas det någon kompensation över huvud taget?

/mattias

Läs på!
 
Almgren; sa:
norpan_; sa:
Tycker dock att boskapsskötare ska få full kompensation för ordentliga stängsel till deras hagar. Utdelas det någon kompensation över huvud taget?

/mattias

Men egentligen. varför då? Det hela är enkelt. Om du håller djur så får du se till att ha stängsel runt dem. Annars kan de rymma, bli tagna av vargar eller överkörda av mopeder.

Du bör även se till att de får mat (annars dör de nog).

Allt detta kostar pengar. Pengar som du får igen då du antingen slaktar djuren och säljer dem, eller säljer produkter som du kan ta utan att slakta dem (tex mjölk).

Nu invänder någon att priset är för lågt för att få detta at gå igop. Men sluta då att ha djur. priset kommer att gå upp och efterfrågan kommer att möta uttbud. Det är ingen mänsklig rättighet att kunna köpa oxfile och getost till vissa fasta priser (som är skattesubventioerade). Låt dessa produkter kosta vad de kostar att tillverka.

Varför ska jag betala för att du vill ha varg på mina marker...? Förluster är inget problem så länge de drabbar någon annan? Låter som en fantastisk väg att gå för att öka acceptansen för vargen hos de som får ta konsekvenserna av en växande stam...
 
Tarra; sa:
Almgren; sa:
norpan_; sa:
Tycker dock att boskapsskötare ska få full kompensation för ordentliga stängsel till deras hagar. Utdelas det någon kompensation över huvud taget?

/mattias

Men egentligen. varför då? Det hela är enkelt. Om du håller djur så får du se till att ha stängsel runt dem. Annars kan de rymma, bli tagna av vargar eller överkörda av mopeder.

Du bör även se till att de får mat (annars dör de nog).

Allt detta kostar pengar. Pengar som du får igen då du antingen slaktar djuren och säljer dem, eller säljer produkter som du kan ta utan att slakta dem (tex mjölk).

Nu invänder någon att priset är för lågt för att få detta at gå igop. Men sluta då att ha djur. priset kommer att gå upp och efterfrågan kommer att möta uttbud. Det är ingen mänsklig rättighet att kunna köpa oxfile och getost till vissa fasta priser (som är skattesubventioerade). Låt dessa produkter kosta vad de kostar att tillverka.

Varför ska jag betala för att du vill ha varg på mina marker...? Förluster är inget problem så länge de drabbar någon annan? Låter som en fantastisk väg att gå för att öka acceptansen för vargen hos de som får ta konsekvenserna av en växande stam...

Om du har varg på dina marker och det du producerar blir dyrare får väl jag som konsument betala eller?...

Varför ska jag betala högre försäkringspremier för när andra orsakar olyckor, kör fulla, trimmar mopeder? Varför ska jag betala högre skatter för när folk blir sjuka av alkohol och tobak? VI får alla betala vare sig det gäller subventioner/bidrag till renskötsel eller tobaksodling i europa. Sluta gnälla och montera upp ett elstängsel med 10000V runt dina marker så sliper du att det kommer in något som du inte vill ha (inklussive stockholmare)
 
Aardwolf; sa:
en fråga till Tarra. Ser att du bor i Norrbotten. Hur många vargar har du runt dig?

Nån då och då... Har sett ett par stycken senaste året. Dessutom är det ju inte säkert att Norrbotten är enda stället jag bott, eller bryr mig om för den delen...
 
Tarra; sa:
För oss som har vargen efter hunden i skogen är det ett i allra högsta grad ett reellt problem och handlar om mycket mer än känslor.

Det är uppenbart att man bedömer två lika stora risker på helt olika sätt. Alltså handlar det om känslor.

För att 20 hundar inte ska dödas av vargar är man beredd att bekämpa den spillra till vargstam vi har i landet, men för att 20 hundar inte ska dödas i trafikolyckor (under jakt) är man inte beredd att göra ett skit.

Jag har i alla fall inte sett några debattinlägg som handlar om att minska trafikdödade jakthundar, men har kanske inte läst tillräckligt noga ...förmodligen för att jag inte anser att det HELLER är något reellt problem för samhället.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...