Tältplatser i Mårma??

  • Trådstartare petca994@student.liu.se (Peter Caputa)
  • Start datum

petca994@student.liu.se (Peter Caputa)

Gäst
Vi är ett gäng som ska ut och vandra i fjällen och kommer bland annat att passera Mårmastugan. Är det någon som vet om det finns plats att att slå upp tre tält kring stugan eller är det helt kört?
 
Tält platser

Det är några år sen jag vandrade mårmapasset. Det jag minns av Mårmastugan är att det mest var sten i dess närhet,samt massor av snö det året. Det går alldeles utmärkt att ligga i stugan. Den är inte så stor. Vi låg sex personer i den utan problem. Det är kanske möjligt att tälta beroende på era krav på tältplats. Hoppas att ni får mera svar av någon som minns bättre än jag.
Mvh // bengt
 

Per

Gäst
Det finns.

Har promenerat förbi Mårmapasset. Landskapet domineras av sten och berghäll, men det finns enstaka tältplatser, som är fullt acceptabla. Normalt är det ju ingen trängsel vid stugan, så 2-3 tält är inga problem att slå upp. Om man inte kräver att de ska stå aldeles intill varandra!
 

oskar.paulsson@home.se (Oskar)

Gäst
Inga problem

Hejsan !


Jag har bott en vecka i Mårma. Tälten slog vi upp på andra sidan jokken sett från stugan, men det finns plats för tält på andra ställen också. Det som annars utmärker platsen är nog det lite ruggiga klimatet. Platsen ligger ju ganska högt vilket gjorde att vi fick snö och minus sex grader i början på augusti. Mårma glaciären gör ju också sitt till för att man skall får kallras ner i dalen. Detta låter kanske inte så kul men naturen är storslagen och det är inte så många som har vägarna förbi så det är verkligen ett stycke "orörd" högfjälls terräng.


Notera gärna att bergarten nere Mårma skiljer sig från bergarterna runtomkring. Bergarten är svart och kallas amfibolit.


Trevliga reseskildringar Du/Ni skrivit på er hemsida. Jag var uppe i Vistas veckan efter er -98, lika mycket regn då. Jag kan varmt rekomendera Vistas i början/mitten på september då höstförgerna är helt otroliga.


ha en god tur, MVH Oskar
 

ake.larsson@mbox316.swipnet.se (Åke Larsson)

Gäst
Tältplatser

Det finns nog lika många definitioner på vad som är en tjänlig tältplats som det finns vandrare. Min definition? Ledtråd: jag sov i stugan! Tore Abrahamsson nämner följande: På andra sidan jokken en km norr stugan(enl. tidigare svar), en terass söder om stugan vid leden, samt "på nordsidan av Ruomascorru vid platsen för den gamla Mårmakåtan".(Nån som vet närmare var den låg?) Jag har också en dimmig minnesbild av möjliga tältplatser på flacken strax norr om själva passbranten. En variant för nydanare vore att gå ner till Leavasbahta och campa där, för att sedan gå direkt över ryggen därifrån och ansluta till leden vid sjön söder om passet. På kartan ser det inte brantare ut där, vilket inte säger så mycket om man sett passbranten på nordsidan! Hoppas det är till någon hjälp. mvh/Åke
 
Tjenare, jag och min polare besökte mårma stugan förra sommaren. Tältplatserna består av sten som är bortplockat. Så plats finns men dom är inget för den kräsna minst sagt. Vi sov i stugan.
Stugan i sig vore en välgärning om någon eldade upp för inget är gjort på den sedan den byggdes på 60 talet!
Vi hade iaf en jävla vandring upp dit! Aldrig mera säger jag 😅 lycka till
 
Välkommen till Keb området ingår lite extra utmaningar samt nytta av bl HB tält med tåligt golv men om vädret ej är bra är det bara en massa negativa upplevelser var förra sommaren i närheten och hade 2 möjligheter men båda gångerna hängde molnen lågt i området och jag valde gå Norrut mot Norge och hade ej Covid restriktioner med höga böter hade det varit fint gå Norr om sjön vid Stour-kerbel och in på Glaciären där var det fint väder men när man såg molnen över Keb funderar man om varför denna skillnad kanske tillfälle men närmare Havet kanske mer molnfritt ?
 
Jag tältade där i aug -20. Då fanns det en iordningställd grusplätt typ 10m S om stugan, men jag hittade en liten gräsplätt för mitt enmanstält i en liten skreva strax nedanför. Går nog att hitta fler platser om man letar. Det fanns några väldigt fina platser upp i dalen norrifrån. Vatten finns några hundrameter norrut om man inte vill dricka glaciärvatten. Här en bild, mitt tält sticker upp i höger bildkant.Visa bilaga 20200809_180723.jpg
 
Med sådant tält hade du vid normal blåst fått sova i stugan eller ev vedbod el vad det är jämte jag trode huset var sämre skick.
 
Tjenare, jag och min polare besökte mårma stugan förra sommaren. Tältplatserna består av sten som är bortplockat. Så plats finns men dom är inget för den kräsna minst sagt. Vi sov i stugan.
Stugan i sig vore en välgärning om någon eldade upp för inget är gjort på den sedan den byggdes på 60 talet!
Vi hade iaf en jävla vandring upp dit! Aldrig mera säger jag 😅 lycka till

Vad är det där för rutten attityd? Om något i fjällen inte håller hotellstandard så skall det eldas upp? Det är då inga fel med den stugan, jag har själv sovit i den.
 
Prova i 15-20 s/m så får du se men trodde att det var nordisk el helsport sl vävar på 15-20D eller ännu tunnare finns de som 7-10 D jag som anser att man ska ha 30D silnylon i ytter samt kryss bågar som kupol eller som på HB Unna och 40-60 D golv.
Sedan gör ju fladder ljud som gör att du får svårt att sova,vilket kan behövas om man går i lite utmanande terräng med skade risk.
Vissa påstår att låga pyramid ˋtältˋfungerar i vind men då är stången ivägen jfr att ha en pelare mitt i dit sovrum eller vardagsrum hemma.
Gramjägare är en speciell typ av vandrare som förutsätter att man har nödsändare och helikopter berred för undsättning.
Vi HB anv. har ju ´huset´med oss på vandringen och går kortare sträckor med eller vandrar fler timmar.
Men ska man tex gå hela Kungsleden på en tur kan man ju välja lätts tält kanske tillom. skippa inner tätet om man ej går under myggornas värsta period eller har myggnät på hela kvällen inkl vid matlagning och mygg skydds huva över sovsäck.
Dock svårt äta och borsta tänderna med dessa.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Mackan1 Tältplatser i Finsetrakten? Fjällvandring 17
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
Saltlakrits Tankar om tältplatser Fjällvandring 15
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
PepsAdventures Vandringsväg ovanför Laddjujavri samt tältplatser på Cievrralahku Fjällvandring 5
Promenerik Tältplatser Ritsem Fjällvandring 5
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
elihe1 Tältplatser Fjällvandring 2
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Amylie Tältplatser nära Glittertind Fjällvandring 2
Erixolen Tältplatser V om Guoblacorru? Fjällvandring 9
gunnargren Tältplatser mellan Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 9
Seapo Tältplatser Neasketvaggi Fjällvandring 1
dake Tältplatser padjelanta Fjällvandring 2
gunnargren Tältplatser mellan Vakkatovare-Nikkaluokta Fjällvandring 10
Nehrert Tältplatser vid Kebnekaise? Fjällvandring 14
bakti Tältplatser i Jotunheims natur Fjällvandring 9
ekaflnoren Tältplatser Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 4
skellington Tältplatser mellan Akka och Gisuris? Fjällvandring 9
Bergman740 Tältplatser Nikka-Keb-Vakko Fjällvandring 5
jesperk Tältplatser i Trollheimen Fjällvandring 0
coolmanq Dovrefjell - hund? tältplatser? Fjällvandring 1
pal2 Tältplatser/vadning i Kaskasavagge? Fjällvandring 14
UAO Tältplatser vid Hukejaure Fjällvandring 3
chala Tältplatser längst Västra leden till Kebbne. Fjällvandring 8
guhj Framkomlighet och tältplatser, Kebnekaisemassivet (specifika platser) Fjällvandring 9
Foss Tältplatser Storulvån - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 3
fjölar Kvikkjokk - Tarraluoppal. Dagsturer, toppturer och fina tältplatser. Fjällvandring 13
majjen Underbara tältplatser Fjällvandring 16
ekonom Tältplatser Jämtland/Härjedalen Fjällvandring 6
majjen "Nya" tältplatser i Sarek? Fjällvandring 23
joa_bj Bra/vackra tältplatser Sylarna-Helgs-Gåsen? Brådis Fjällvandring 2
Karolina P Tältplatser vid Grövelsjön? Fjällvandring 18
jorgenhellberg Kollar igen - tältplatser, Besseggen Fjällvandring 2
UlfRikard Tältplatser Nikkaloukta-Kebnekaise? Fjällvandring 2
jorgenhellberg Tältplatser Gjendebu till Memerubu Fjällvandring 2
Olaa tältplatser vid Sylarna mm Fjällvandring 5
Jakan Bra tältplatser? Fjällvandring 3
plu Bra tältplatser? Fjällvandring 3
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Emil Stefansson Mårma nu på vintern? Fjällvandring 7
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
Vandrefalken1976 Abisko - Kebnekaisr/Nikkaluokta via Lapporten och Mårma i september? Fjällvandring 1
Onesport Mårma tidigt på säsongen Fjällvandring 5
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
Vortexstar69 Turberättelse Abisko - Nikkaluokta (via Mårma & Vistas) Fjällvandring 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...