Medeltemp. i Keb juli-aug (natt)

  • Trådstartare Anonym från gamla forumet
  • Start datum

bert.bodin@swipnet.se (Bert Bodin)

Gäst
Fågel, fisk - eller mittemellan....

Hej!


Om Du med juli-augusti menar månadsskiftet, kan nätterna vara sommarvarma. Det betyder allt från 8 - 12 grader, kanske.


Sen beror det på vilken höjd man tältar. Det har nog egentligen större betydelse än tidsperioden.


Jag har haft bottenfrusna vattenkastruller i slutet av juli, när jag vaknat på morgonen, i Alkavagge (Sarek), på 800-m-nivån.


Klara nätter blir så gott som alltid kalla - utanför tältet. En klar natt innebär samtidigt att solen kan komma upp och värma tältet till en veritabel bastu från ca klockan fyra på morgonen.


Man måste vara förberedd på det mesta i de svenska fjällen. En del av fascinationen ligger där.


En vecka i mitten av augusti på 80-talet, nån gång, gick vi i högsommarväder i 6 dagar med temperaturer runt 20-gradersstrecket, badade i jokkarna osv. Dag 7 låg det nysnö runt tältet på morgonen.


Jag anar att din fråga ställs med tanke på sovsäcksval.
Förbered dig för kalla nätter, så undviker du obehagliga överraskningar.


Med vänlig hälsning
Bert
 

mats.frank@telia.com (Mats Frank)

Gäst
Sovsäck

Hejsan !
Om jag nu ska ta upp tråden från Bert Bodin angående sovsäckar så kan jag meddela att förra året i Rapadalen i början av Augusti så använde jag Haglöfs Blacklite, och denna sägs ha komforttemperatur på minus 5 och extremtemperatur på minus 12 och jag småfrös litegrann, ändå var temperaturen ute bara minus 2 enligt medhavd digitaltermometer. Det är ju förstås individuellt det här med hur mycket man fryser.


Men mitt råd är att åtminstone extremtemperaturen på en sovsäck som ska användas i fjällen bör vara minst minus 5 grader och helst ska nog komforttemperaturen vara under noll också.


Bra liggunderlag krävs också förstås. Det bör därför påpekas att jag använder Thermarest.


Hälsningar, Mats Frank
 

Peter Caputa

Gäst
det kan allt bli kallt

Hej!


Jag vill bara ansluta mig till skaran personer som måste hålla med om att det kan bli kallt i fjällen även under Juli-Augusti. Förra året råkade vi flertalet gånger ut för frostvarningar på den medhavda radion. Som tur var besannades detta endast en gång. Jag har en flersäsongssovsäck som ska palla minus 15 grader och i den har jag garanterat inte frusit någon gång,(har tältat i minus 18 grader en gång). Ett grundtips är att skaffa en ordentlig sovsäck som tål minst -5 grader. Skulle det bli varmt är det ju bara att sparka av sig. Det är desto svårare att reglera åt andra hållet om man skulle börja frysa.
 

Stefan Hultqvist

Gäst
Definitivt är valet av liggunderlag lika viktigt som sovsäck

Det är synd att så många underlåter att investera i ett bra liggunderlag. Jag brukade själv frysa en del när temperaturen kröp ner till -5 strecket ungefär. Efter det att jag investerade i ett Thermarest så har jag inte frysit (i temperaturer ner till ca -10) med samma sovsäck. Thermarest är även mycket bekvämare.
 

mats.frank@telia.com (Mats Frank)

Gäst
Javisst !

Hejsan !
Jo jag påpekade just det i mitt inlägg, att jag själv använder Thermarest, men det är bra att du understryker att det är viktigt, det här med liggunderlag. Kanske du missade det. Jag vill dock understryka att det här med komforttemperatur och extremtemperatur är väldigt olika och är väldigt individuellt vad man har för krav för att inte frysa. Hälsar, Mats Frank, Umeå
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Tundraman KEB freeride Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
skystunt Söker toppbestigare Keb 7/11-20 Fjällvandring 4
HasseQ Tidig bild på Keb ? Fjällvandring 0
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Huggg Keb, västra leden lavin? Fjällvandring 8
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
Kristian Viktim Triangelrutt Nikk-Keb-Alesjaur-Vistavaggi-Nikk Fjällvandring 7
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1
Påveen Keb classic vinter Fjällvandring 0
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
Yäni Alternativ till Keb? Fjällvandring 10
ostlundemma Sällskap till keb och kaskasapakte Fjällvandring 2
Karolina P Familj fast på Keb Fjällvandring 11
Micro553 Rutt Keb - låter det rimligt? Fjällvandring 28
Mattias33 Keb-kaitumjaure Fjällvandring 1
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
Micro553 Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag Fjällvandring 14
fruluftsadam Keb - Abisko Fjällvandring 4
LodurX Utrustning för topturen på Keb? Fjällvandring 6
Zaine Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug Fjällvandring 6
marmit Nordiska toppar Fjällvandring 6
Michael Jönsson Höstvandring Vistasdalen-Nallo-Keb. Hjälpande hand önskas! Fjällvandring 22
Polarnatt Keb östra leden + kamvandring Fjällvandring 2
37varmt östrs leden keb Fjällvandring 0
Karolina P Journalist vandrar kring Keb Fjällvandring 9
Pesson86 Keb vecka 32 Fjällvandring 2
Fjällvinden Tjuvar å banditer på Keb Fjällvandring 3
daniel_axel Duolbanjunjecohkka? (Keb) Fjällvandring 2
Morgan Snöläget på Keb Fjällvandring 14
Jotun Sarek & Keb på 10 dagar - rimligt upplägg? Fjällvandring 21
Charlotte_LL Plats i helikopetern Nikka-Keb 21-23/9 Fjällvandring 0
YukioMishima Förstörelsen av Keb Fjällvandring 125
Bulgakov Snöläge Keb- Abiskotrakten 6-8:e juni Fjällvandring 5
Wingann Keb sista veckan i juni? Fjällvandring 9
RikardF Bestigning av Keb sydtopp - Ledförslag Fjällvandring 16
Namn Keb: Sydtoppen till Tarfalasjön Fjällvandring 9
F3l1XB 5-7 dagar kring keb Fjällvandring 13
tobiasdr Alternativ väg ner från Keb Fjällvandring 7
Hasse_70 Keb i september Fjällvandring 2
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
Bergman740 Tältplatser Nikka-Keb-Vakko Fjällvandring 5
daniel82 Vistas - Keb, finns väg? Fjällvandring 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.