Springa Abisko-Nikkaluokta ?

  • Trådstartare mats.frank@telia.com (Mats Frank)
  • Start datum

mats.frank@telia.com (Mats Frank)

Gäst
Hejsan !
Eftersom jag är lite småless på att vandra med tung packning tänkte jag i år hastigt och förhoppningsvis även lustigt springa mellan Abisko och Nikkaluokta med extremt lätt packning (stugboende förstås).


Har någon lite tips och ideer om denna strapats/bravad beträffande lämplig klädsel och utrustning.Kanske någon rent av sprungit där ?


Jag tänkte ta det hyfsat lugnt och springa cirka tre mil per dag. Jag är förövrigt maratonlöpare och sprang senast Stockholm Maraton på 3.42, så jag hoppas att orken finns där. Fungerar mina vanliga löparskor tror ni ? Eller krävs tyngre artilleri i form av "terräng-gående skor" ?


Fjällhälsningar, Mats Frank, Umeå
 

fgv066w@tninet.se ()

Gäst
UTE-magasinet

Se UTE-magasinet nr 6 1996, där finns nog allt du behöver
veta och lite till.

Bertil
 

matsekman@yahoo.com (Mats Ekman)

Gäst
Roligt!

Det är klart kul att löpa denna sträcka. Jag har gjort två varianter på detta. Sommaren 97 Abisko till Keb fjällstn via Singi och sommaren 98 Abisko till Nik via Vistasdalen. Jag gjorde dessa turer i ett svep (båda gångerna på c:a 12 h inklusive raster), men det är inte att rekomendera. Vid båda tillfällena var det roligt c:a 5-6 mil. Resten gick an, men för den totala njutningen kan etapper om 4 mil vara lagom (och då passar stugorna med försäljning in). Räkna med en timma / mil på lätt stig (fram till Alesjaure) och lite mer vid stigningar och stenfält.


I min packning, som innehöll reserv för övernattning, hade jag reselakan, chokladkakor "fram till nästa försäljningsställe" samt lite ombyteskläder. Jag vägde aldrig ryggsäcken, men knappast över 4 kg.


Som skor är vanliga löparskor att rekomendera (detta använde jag), dehar bäst egenskaper för mer än 90% av sträckan.


En nackdel är att man blir betraktad som ett UFO av vandrarna och en del blir kanske inte uppskattar att man genomför deras veckovandring på en á två dagar. Jag tänkte inte genomföra någon sådan här löpning denna sommar igen. Däremot funderar jag på att försöka putsa min tid på Keb fjällstn till sydtoppen och åter (sommaren 97, 100 min upp, 5 min utsikt och 68 min ned).


Lycka till och hör av dig hur det gick!
 

myskoxen

Gäst
UFO 2

Alla har vi olika böjelser.
Jag själv brukar försöka njuta av fjällen och naturen när jag väl är på plats....
 

/www-pub/utsidan/HyperNews ()

Gäst
Tänkte samma sak!

Vi tänkte precis samma sak. Stugboende, göra det på en övernattning, bära med nödvändig mat plus förstärknings- kläder. Många kanske tänker att man ej hinner uppleva omgivningen men som kirunabor som vi är, har vi redan upplevt fjällen en hel del tidigare.
 

mats.frank@telia.com (Mats Frank)

Gäst
Vore intressant att höra mer...

Hejsan !
Vore intressant att höra eran planering. Hur långt per dag osv. När ska ni dit ? Tror ni det kan vara ganska fullt i stugorna slutet av juli-början av augusti ?
Jag är rätt ovan att bo i stuga, har mest tältat. Vad behövs ?
Hälsningar Mats, Umeå
 

H.Aro

Gäst
Svar!

Tjena!
Vi ska dit helgen den 6-7-8. Första sträckan blir antingen Sälka eller Tjäktja, vi ska planera lite grundligare i veckan och göra upp ett tidsschema. Blir nog antagligen 55 min. pass med 5 min. raster. Kommer att bila upp och lämna bilen tidigt på morgonen i Abisko. Hastigheten vet jag inte riktigt men när vi vandrar med tung ryggsäck brukar vi hålla en hastighet av cirka 5 km/h. Kommer att använda mina ingångna läder-kängor, ger mig knappt några skavsår. Kommer att dra ner på allt onödigt då gas och kärl finns att tillgå i stugorna, tar väl med en plastsked. Kameran är nog min akilleshäl för den kan jag inte för allt i världen lämna hemma. Funderar lite på det där med sovningen, det kanske inte är så populärt om man kommer utan någonting att sova på, kanske tar med en slags av papperslakan(påse). Samt väckningnen, kan man eventuellt låna väckarklocka av stugvärden. Känns lite drygt att börja släpa med sig en väckarklocka. Det blir mest snabb vandring då både kompisen och jag tillbringar mycket tid på ripfjället samt fisketurer som har gett oss uthållighet. Vi har ej det flåset som krävs för att springa igenom dalarna. Tejpning av fötterna före med leukoplast och elastoplast, lätt ryggsäck ca 30 l samt energi plus annat nödvändigt.
 

H.Aro

Gäst
Svar 2!

Hej igen!
Det här med att stugorna skulle vara fulla har ju inte så stor betydelse då man alltid får plats. I nödfall ska man kunna sova två per brits och sedan finns ju alltid golvytan.
Sedan är det ordnat så att om stugan skulle vara full när man kommer dit får de som har sovit där en natt tidigare maka ner sig till golvet medans de nyanlända får sig en sängplats.
Sen har man ju alltid fördelen med torkmöjligheter.


MVH H.Aro, Kiruna
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Silverfox Springa i Hardangervidda Fjällvandring 4
daniel82 Springa en fjällvandring.... Fjällvandring 6
method Springa runt kring Sylarna Fjällvandring 1
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
BeatriceK Måste man springa Fjällvandring 10
Fibbla E-tuna Springa i fjällen Fjällvandring 7
ChalleB Cykla/springa till Keb Fjällvandring 4
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Johannes_ Sovsäck och liggunderlag Abisko v26. Fjällvandring 4
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Jojosurf Komma ut till Abisko Fjällvandring 3
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.