Hur ser terrängen ut SV Vietas?

  • Trådstartare jim.hedfors@geo.uu.se (Jim Hedfors)
  • Start datum

jim.hedfors@geo.uu.se (Jim Hedfors)

Gäst
Jag och 3 följeslagare planerar en tur till nordsidan av Ähpar-massivet med
utgångspunkt från Vietas/Sjöfallsstugan. Ämnar söka
oss via Alep Gierkav, Slugga och Stuorvarre upp mot sjöarna Liehtjitjávrre, Tjiegnalis, Gåbdåjávrre
och Voujnesluobbala m.m. (stavn. enl. 98's BD10!!).
Misstänker storblockig terräng i detta område men vet
mycket lite...


Vore mycket tacksam för information om lämplig färdväg och
distans/tid förhållanden.


Jim Hedfors
 

Rickard

Gäst
Tufft

Hej, om jag har förstått dig rätt så måste du korsa Sitoätno (Sijddoädno) på något vis. Det är mycket svårt (simmning). Dessutom är området mellan Slugga och Liehtjitjavrre, som du misstänkte, storblockig och pyntad med div. videsnår. Rätt tufft att gå här. Mitt tips om du vill till nordsidan av Äpar är att ta bron över Guhkesvakkjåhkå och runda Bierikjavrre. Eller, ta kungsleden från Saltolukta till Sitojaurestugorna och vidare med båt till Rinim.


MVH Rickard
 

jim.hedfors@geo.uu.se (Jim Hedfors)

Gäst
Tack för info..., båtar går alltså till Rinim??

Var inte helt säker på att båtar gick över Sitojaure!
Hoppas du har rätt!


Tack för hjälpen Richard,
MVH JIM
 

bert.bodin@swipnet.se (Bert Bodin)

Gäst
Helt rätt!

Hej!


Båttrafik finns från Sitojaurestugorna till Rinim. Beställs lokalt, eller via STF:s fjällstation i Saltoluokta.


Rekommenderar att Du tar den vägen, då även jag fått höra att den från början tänkta vägen är tuff.


Med vänlig hälsning
Bert Bodin
 

jim.hedfors@geo.uu.se (Jim Hedfors)

Gäst
Färdväg avgjord!

Tack för råden Rickard och Bert!


Vi har enats om att ta Kungsleden ner till Sitojaure, båt till Rinim (mumsa på lite rökt harr kanske...??) och upp till nordvästra Ähpar via Pastavagge. Hoppas att vädret tillåter lite topp- och glaciärströvningar här, och besöker antagligen senare ett par forskarkollegor vid Mikkaglaciären...


En spaning bara... Är nordsidan av Sarektjåkka-massivet framkomlig med lätt packning?


MVH
Jim
 

mats.frank@telia.com (Mats Frank)

Gäst
T.ex Sarektjåkkå nordtopp...

Hejsan !
En bekant till mig har iallafall bestigit Sarektjåkkå Nordtopp utan problem (klätterproblem). Det är rätt brant men bara att gå upp. Om du tänkte någon liknande topptur kanske.Sedan blir det klättring med repsäkring gissar jag om man ska vidare till stortoppen.
Hälsar Mats Frank, Umeå
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Forskarkollega

Apropå forskarkollegor; du har väl besökt http://www.geol.lu.se/personal/OLFS/sarekstart.html
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.