Renovera studsare själv?

Jag har en lite äldre "toppfågelstudsare", 22 Hornet, som jag funderar på att renovera upp lite. Frågan är nu klarar jag det och hur går jag isådana fall tillväga för att få ett bra resultat. Litteratur, hemsidor??

1) Jag slipar bort en gammal mycket sliten lack och tänkte behandla stocken med olja istället? Vad är bäst, linolja-terpentin? Kanske med något pigment för att få en lite mörkare yta?

2) Jag önskar om möjligt förbättra träffbilden och har förstått att plastbäddning av stocken säkerställer stabilitet och minskar ev. sättning vid skjutning. Fixar man att göra sådant själv som normalhändig eller är det helt förbehållet en vapensmed? Om ja, hur går man tillväga? Var hittar man en instruktion?

Tacksam för tips
/Micke
 
22 Hornet klassar nog inte som toppfågelkaliber. Toppjakt innebör ju ofta skott på runt 200 meter eller mer och där är inte en 22 Hornet användbar. Däremot är det ju en utmärkt kaliber för allt småvilt och skotthåll upp till 140 meter eller liknande.

Fråga
1. Köp stockolja på an vapenaffär, finns i olika nyanser och fungerar utmärkt. Se till att vattenbehandla träet innan bara ett antal gånger och slipa bort alla resningar.

2. Vad är det för studsare? En Brno gissar jag på?
Isåfall är den förhållandevis enkel att plastbädda.
Dock är det inte säkert att den behöver bäddas alls.
Förmodligen räcker det med att frilägga pipan genom att
slipa bort gods i pipkanalen. Testa det först för det är den enklaste åtgärden. Plastbäddning är dessutom i dom flesta fall onödigt på en 22 Hornet med tanke på dom ringa rekylkrafterna i systemet.
 
Tack Erik!

Nej, du har rätt en regelrätt toppfågelstudsare är det inte, många använder väl 6,5:an i de fallen. Jag har dock tyckt att den fungerar riktit bra även till begränsad toppfågelsjakt, men framförallt fågeljakt med trädskällare (där fågeln inte alltid sitter i topp).

Hur som helst. Jo, självklart känner jag till stockoljorna. Jag bara funderade om det fanns något hemmarecept som höll hög klass. Vattenbehandlingen och slipning av rest trä är nog viktigt, så det var ett bra tips.

Vapnet är en Anschutz och min bedömning är att stocken inte ligger mot pipan, men att passformen vid klackarna kunde vara bättre, dvs jag lutar mot att just plastbäddningen är ett bra alt. Det är däremot något helt nytt för mig och för att ens fundera över att hantera det själv bör jag nog ha tillgång till bra litteratur eller annan instruktion. Om inte kanske jag får tala med en vapensmed i frågan, men då går idén med att göra det själv (och rel biligt) bort.

Tacksam för vidare idéer.

/Micke
 
Hornet

Har själv haft en Hornet och tycker att det är en underskattad kaliber. Liksom andra skribenter tror jag inte att en plastbäddning hjälper i denna kaliber. Har själv börjat köra med Forrest bore cleaning foam, ett skum som löser upp kopparrester och fått avsevärt bättre träffbilder. I kalibrar med ren blykula brukar det hjälpa med ventilslippasta för att få bättre träffbilder. Är pipan mycket förorenad och ger väldigt dåliga träffbilder och inget annat hjälper kunde du pröva med det även om det som i detta fall gäller en mantlad kula.
koivu
 
Re: Hornet

hhhh; sa:
Liksom andra skribenter tror jag inte att en plastbäddning hjälper i denna kaliber.

Skulle vara intressant att höra varför ni tror det? Beroende på liten rekyl/ingen "tyngd" i kalibern eller annan orsak?

Jag har mailat till en vapensmed som inte tyckte att det var någon dålig idé. Det kan dock bero på att han vill sälja, men han avrådde i alla fall inte.

Som sagt, jag är novis på området och har inga förutfattade meningar om vad som fungerar eller hur det i sådana fall ska göras. Inget påpekande är för banalt och jag är tacksam för era svar.

/Micke
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Hornet

brandmansmicke; sa:
hhhh; sa:
Liksom andra skribenter tror jag inte att en plastbäddning hjälper i denna kaliber.

Skulle vara intressant att höra varför ni tror det? Beroende på liten rekyl/ingen "tyngd" i kalibern eller annan orsak?

Jag har mailat till en vapensmed som inte tyckte att det var någon dålig idé. Det kan dock bero på att han vill sälja, men han avrådde i alla fall inte.

Som sagt, jag är novis på området och har inga förutfattade meningar om vad som fungerar eller hur det i sådana fall ska göras. Inget påpekande är för banalt och jag är tacksam för era svar.

/Micke

Om precisionen är dålig tycker jag att man först skall se till att stocken inte ligger an mot pipan. Hjälper inte det tycker jag visst att man kan pröva på att plastbädda och jag tror nog att en normalhändig person klarar av det själv. Har själv en 222:a som jag funderade på att plastbädda, inte för att precisionen var dålig utan för att jag helt enkelt ville ha bättre. Har dock inte gjort det men läste en hel del om hur man gör och det är rätt enkelt. En sak som dock kan göra underverk för precisionen är att handladda ammunitionen. På min 222:a gjorde det inte så där mycket men på kompisens med kort pipa blev det klart bättre precision om man laddade ungefär 5% under maxladdningen.
 
Instämmer med bägge föregående inlägg.
Om du inte har bråttom, kolla alla jakttidningar i butiken, till slut är där en gör-det-själv-instruktion.
Annars såg jag en sådan i Allt om Jakt och Vapen för cirka ett år sedan. Ring dom och beställ det numret.
Håller också med på det där om handladdning, även om jag inte laddar själv.

Bäddpasta köper du hos http://www.epotex.se

/BAX
 
Hornet

Om du vill plastbädda skall du absolut göra det själv och om du gör det rätt kan träffbilderna i alla fall inte bli sämre. Du borde även kolla att mynningen på din bössa inte är skadad, minsta lilla hack där gör att träffbilderna ökar. Kolla även friflykten på kulan när den ligger i patronläget. Om din bössa är mycket medskjuten kan det hända att där har uppstått en frätning och då behöver patronläget uppbrotschas. I alla fall rekommenderar jag handladdning där du själv kan styra friflykten. Om din bössa skjuter bra med första skottet men sedan börjar vingla KAN plastbäddnig hjälpa men om den allmänt skjuter dåligt ligger nog felet på något annat enligt min uppfattning.
Om du använder kikarsikte kolla även det och speciellt fästena. Lycka till med denna fina kaliber.
Koivu
 
Re: Hornet

hhhh; sa:
Om du använder kikarsikte kolla även det och speciellt fästena. Lycka till med denna fina kaliber.
Koivu

Tack för era svar. Jag har redan påbörjat felsökning och självklart är första instans att kontrollera (läs byta ut) kikarsiktet och fästena. Vi får se om jag får anledning att återkomma till forumet med fler frågor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
supergeten Studsare. Jakt 15
-Patric- ny studsare.. Jakt 15
eldstad Studsare CG mod 1902 kal 6,5 Jakt 1
Jeobald Studsare Jakt 10
dirty harry Utbyteskolvar i plast till studsare Jakt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.