kikarsikten

Hur står sig Weaveroptiken i konkurransen, jag tittar på en begnagad Winchester med en Weaverkikare.. Ere någon som har nån erfarenhet, e det skit eller funkar det i skogen!!
 
Fick detta när jag köpte mitt sikte, iofs inte ett weaver men ändå, "Ju högre kaliber, desto större belastning. Alltså större krav på kvalitén". M a o blev det inte ett weaver till min 270 W.
 
frarol; sa:
Fick detta när jag köpte mitt sikte, iofs inte ett weaver men ändå, "Ju högre kaliber, desto större belastning. Alltså större krav på kvalitén". M a o blev det inte ett weaver till min 270 W.

Fick vad? ojj... vad kryptiskt svar, men jag tror att jag fattar... Weaver e dynga?
 
Weaver är OK !!!

Weaver är inte dynga! För sitt pris är dom riktigt bra. Mekaniken är säker och dom är täta. Optiken är inte i klass med dyrare amerikanska sikten (Leupold) eller för den del med europeiska sikten. Men jag tycker optiken är bättre än flertalet billigare japanska sikten (tex Tasco, Nikko Sterling och allt vad dom heter).

Hade en Weaver 3-9x40 i många år (ca 10) på en .30-06:a och det siktet fungerade helt klanderfritt vid inskjutningar och jakt i alla väder. Hade innan dess haft ett antal japanska billigare sikten och alla dessa var sämre. Har nu Leupold på alla bössor och dom är bättre. "You get what you pay for" gäller i allra högsta grad för kikarsikten, men Weaver är bland de bästa "billighetssiktena".

mvh / Matti Ohlsén
 
Weaver funkar ypperligt på en 270 i avseendet skotthållfastighet. 270w är ju en klen standard kaliber som inte påfrestar kikaren på något
speciellt sätt alls. Det är ofta montaget
av kikaren som avgör om geväret är skottfast
eller inte. Weaver tillhör inte toppskiktet
bland sikten om man ser till optiskt briljans,
skymmningsegenskaper osv men kan man sänka kraven
en aning så fyller siktet sin funktion väl.
 
Re: Weaver är OK !!!

mattio; sa:
Hade en Weaver 3-9x40 i många år (ca 10) på en .30-06:a och det siktet fungerade helt klanderfritt vid inskjutningar och jakt i alla väder. Hade innan dess haft ett antal japanska billigare sikten och alla dessa var sämre. Har nu Leupold på alla bössor och dom är bättre. "You get what you pay for" gäller i allra högsta grad för kikarsikten, men Weaver är bland de bästa "billighetssiktena".

mvh / Matti Ohlsén

Jag önskar att jag hade färre intressen så att jag kunde lägga mer pengar på mina bössor, fiskespön och allt annat kul.. Nackdelen med att gilla allt frilufsande är att man inte alltid kan lägga 20 papp på en bössa och 10 till på en kikare. Det e faktiskt exakt ovanstående kombination jag har tittat på... Jag tror att det blir den bössan med den kikaren!

Tackar för svaren!!
 
"Jag önskar att jag hade färre intressen ..."

Känner igen mig, önskar ibland att man var fanatiker på en eller två saker, istället för "multiintresserad" av en massa olika saker.
Det blir varken hackat eller malet.

Hursomhelst, den dan du skaffar ett nytt vapen ska förhållandet vara det omvända, 10 papp för vapnet och 20 papp för optiken.

/BAX

(Ööööh, Weaver? Jodå, det sitter ett på arvegodssalongen)
 
Se till att du betalar för bössan och får siktet på köpet, så att säga.

Det du betalar skall vara för bössan enbart.

Är du sen inte nöjd med siktet, kan du ju sälja det till nån med luftgevär och köpa dig ett Leopold på avbetalning.;)he he
 
Graip; sa:
Är du sen inte nöjd med siktet, kan du ju sälja det till nån med luftgevär och köpa dig ett Leopold på avbetalning.;)he he

Tebax från semestern? :)

Jag köpte bössan och fick kikarn på köpet så att säga. Hittintills så verkar kikarn vara hyfsat stabil på skjutbanan men vi får väl se den 16 Aug.

(Tro inte att jag inte dregglat över Swarovski kikarna...huh)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camsti "Mindre" kikarsikten... Jakt 4
Richie Shirstone Kikarsikten Jakt 4
freek Bra kikarsikten Jakt 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...