Traillöparsko?

Hej!

Jag är på jakt efter traillöparskor.
Har INGEN anining om var jag ska börja leta i djungeln.
Har anmält mig till några traillopp så vill gärna ha några riktigt bra.
Gillar annars att springa i fivefingers och merrells barfotamodeller, men vad jag förstått så bör man ha något rejälare i skogen både för skydd och för att stötta upp fotenm förhindra vridningar etc.
Ska man ha gore-tex tycker ni?
Hm!
Skulle vara supertacksam för hjälp!

// Michaela
 
Hej!

Jag är på jakt efter traillöparskor.
Har INGEN anining om var jag ska börja leta i djungeln.
Har anmält mig till några traillopp så vill gärna ha några riktigt bra.
Gillar annars att springa i fivefingers och merrells barfotamodeller, men vad jag förstått så bör man ha något rejälare i skogen både för skydd och för att stötta upp fotenm förhindra vridningar etc.
Ska man ha gore-tex tycker ni?
Hm!
Skulle vara supertacksam för hjälp!

// Michaela

Det där med barfotaskor är nog mer en smaksak än regler. Själv kör jag med Merrells Trail glove 2 och tycker den fungerar kanon!
 
Jag är ute efter samma sak så jag lånar tråden lite.

http://www.inov-8.com/New/Global/product-select-off-road-mens.asp?L=26&G=Male&A=Trail
Gore tex ska du inte ha...får du väl in vatten är det svårt att få ut narurligt.

Har också funderat på om jag ska köpa Gore-Tex eller inte, men som du säger så funkar det väl bra så länge man inte får in vatten i skorna men när man väl fått in det håller ju Gore-Texen vattnet kvar i inne i skon.

Jag ska ha mina till blandterräng typ. stig, grusväg och lite myrmark, är det risk för att ett par skor med för grovt fönster blir vingliga på en hård packad grusväg? Typ Salomon Speedcross http://www.outnorth.se/salomon/spee...FSH3cgodiDkFWQ#BlackBlackSilverMetal|UK95EU44
 
Orienteringssko

Är du van vid barfotamodeller kanske det kan löna sig att titta på rena (odubbade) orienteringsskor? Mer känsla för underlaget, men mindre dämpning och stöd. Hänger nog på hur stark fot du har. Själv trivs jag i mina.
 
Sitter liknande sits som TS. Spontant tycker jag inov verkar väldigt smala jämfört med barfota skor, svårt att låta tårna spreta tänker jag. Men det kanske inte är något besvär? (En fördel med inov är att flertalet modeller går att prova i området, till skillnad från merrels dito.) Angående goretex har jag sealskinz när det är kallt och blött, mycket nöjd.
 
Jag är ute efter samma sak så jag lånar tråden lite.



Har också funderat på om jag ska köpa Gore-Tex eller inte, men som du säger så funkar det väl bra så länge man inte får in vatten i skorna men när man väl fått in det håller ju Gore-Texen vattnet kvar i inne i skon.

Jag ska ha mina till blandterräng typ. stig, grusväg och lite myrmark, är det risk för att ett par skor med för grovt fönster blir vingliga på en hård packad grusväg? Typ Salomon Speedcross http://www.outnorth.se/salomon/spee...FSH3cgodiDkFWQ#BlackBlackSilverMetal|UK95EU44

Speedcrosskorna fungerar på grusvägar, men undvik längre sträckor då sulorna slits snabbt.

Undvik goretex i trailskorna, om membranet punkteras, kommer skorna vara blöta jämt. Skor utan goretex tenderar att "pressa" ur vätan. Kolla in orienteringsskor, där finns ingen modell med goretex, då man fokuserar på låg våtvikt.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...