Knalleleden (Hindås-Borås)

Hej,

Någon som vet hur denna led är? Någon som vill haka på de 45km den 25:e maj? Jag tänkte testa...de har en liten tävling där då men den är full. Jag har aldrig joggat så långt och tänkte bara ta det väldigt lugnt..kanske ca 7 min/km och stanna någon gång/timme och äta/dricka lite.
 
Det är bara ett hundratal deltagare och de startar 13:00. Övriga startar 08:00 från skatås..och springer 8 mil till borås.

Kunde vara kul och jogga och heja på samtidigt....?
 
Jag är föreningsaktiv i Sjuhärad och för ca 1 år sen började ett projekt med vandringsleder och dess märkningar för att främja turismen. Vad jag förstått det som så är alla leder på g att rustas upp och just Knalleleden är väl hög prio på. Åtminstone innanför Borås kommun. Öster om Borås fortsätter den ända till Ulricehamn.
Skulle du springa vilse så är det bara till att springa "ett annat lopp" och sen ta bussen hem :). Det är ganska tätt med orter och vägar runtomkring så du kan liksom inte hamna vilse i flera dagar.
Lycka till o hoppas du har kul.
Du kan väl återkoppla när du hittat hem igen och berätta hur leden är.
 
haha, ok...men de har nog märkt upp den bra inför loppet skulle jag gissa:)?? tänkte mer på underlaget......hur det var...

öster om Borås heter den väl västgötaleden eller något liknande?
 
Det är ideella krafter, oftast pensionärer från byalagen och hembygdsföreningarna (och liknande) som är ute och markerar, skyltar och röjer lederna så det är inte för ett lopp de har gjort det. Jag antar att upplägget på loppet måste vara att man har grundkunskaper i orientering, eller sunt förnuft ;-).
Vad jag hört/läst så ska leden vara ok, lite stenig vissa partier, och tidigare svårt att hitta. Men ha i beaktning att detta är inte en led som i Skatås, detta är en gammal vandringsled. Skogspartierna är granskog, finns i princip ingen lövskog där. Sen vet jag inte om den går genom odlingslandskap också. Kan tänka mig att det är ett och annat inslag av den varan.
 
Tror inte orienteringskunskaper behövs. Den ska vara bra märkt har jag nu hört.

Någon som vill haka på och testa kanske den kanske?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...