Jägarexamen i Sthlm - var?

Hej,

Efter att i ett flertal år skjutit på det så hade jag tänkt att ta jägarexamen till hösten. Kommer från de Småländska skogarna och borde givetvis passat på att ta examen när jag bodde där. Men nu pluggar jag i Stockholm sedan några år och skulle vilja ha hjälp med vart man ska vända sig om man vill ta jägarexamen i Stockholm till hösten.

Har inte råd med en "intensiv-kurs" där man åker iväg och fixar allt på en långhelg, utan vill gärna läsa på klassiskt manér över en lite längre period.

Tacksam för hjälp med detta.

/Andreas
 
examen i stockholm

det verkar vara lite hippt för stockholmare att jaga för tillfället (och kanske innan också) och följden blir att de som håller på får åka ganska långt för att träningsskjuta. jag var med och höll i en kurs för folk i uppsala och fann till min stora förvåning att banan som låg 2 mil norr om uppsala, var full av "elever" från stockholm. så var beredd på lite högre omkostnader, för säkerhets skull. e

n bisak i det hela var att en hel del av de från stockholm som var där, hade nyinköpta tweed-kostymer, rutiga skjortor, nya timberlandkängor, och trevliga små hattar på sne´. jag vek mig dubbel av skratt! inget ont om denna stads invånare (jo, kanske lite ibland) men det såg onekligen fjantigt ut. och skjuta kunde de inte heller.

men du är ju smålänning, så det ska nog lösa sig ändå!

lycka till!

/glimmen
 
Skippar kostymen!

Tack för tipsen, och jag ska lämna kostymen hemma och bejaka den genuint Småländska sidan i mig...

...vilket väl i så fall vore den ekonomiska sidan. Vilket leder in mig på ytterligare en fråga. På länken som Patric skickade fanns ett par bra alternativ på utbildning. Dock ingick ej skjutträning och praktiska och teoretiska prov i kurspriset. Vet ni dessa moment kostar på ett ungefär?
 
Re: Skippar kostymen!

ades; sa:
Tack för tipsen, och jag ska lämna kostymen hemma och bejaka den genuint Småländska sidan i mig...

...vilket väl i så fall vore den ekonomiska sidan. Vilket leder in mig på ytterligare en fråga. På länken som Patric skickade fanns ett par bra alternativ på utbildning. Dock ingick ej skjutträning och praktiska och teoretiska prov i kurspriset. Vet ni dessa moment kostar på ett ungefär?

JaG kommer inte ihåg... Kolla här oxå, 2100:- det tillkommer prov och skytteavgift men allt anordnas direkt av kursledaren vilket e skönt.

[ http://www.folkuniversitetet.se/templates/Arr.aspx?id=8787 ]
 
Jag hittade ett prisexempel:

Teoretiskt grundprov 80 frågor
minst 70 r pris 140:- tid 60 min.
omprov 140:- (annan dag)

Teoretiskt högviltprov 30 frågor
minst 26 r pris 80:- tid 30 min.
omprov 80:- (annan dag)

Praktiskt hagelgevärsprov
Kompl. pris 340:- ev. omprov delmomoment 80:-
Hagelgevärshantering, inga fel.
Avståndsbedömning, inga fel
Lerduveskytte, minst 4 av 6 träff
Markmål (löpande rådjur v+h) minst 20 hagel i resp. träffområde.

Praktiskt grundprov kulg. klass 2-4
Kompl. Pris 160:- + ev. omprov prec. 80:-
Kulgevärshantering, inga fel
precisionsskjutning, skjutbänk 4 skott, 12 cm spridning
precisionsskjutning stolpstöd 4 skott, 17 cm spridning

Praktiskt högviltprov kulg. Klass 1
Pris intyg 50:-
3 st 4-skotts serier på stående + löpande älgfigur med samtliga skott inom träffområdet
 
Stort tack, Patric!

Folkuniversitet var ett bra tips, priser som passar min studie-tomma plånbok.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...