Träning för ryggsäcksbärning.

Ska ut på min första fjällvandring i sommar,
och har köpt en ny bra ryggsäck.
Så jag packade i 30Kg och gick ut och tränade.
2,5Km senare hade jag duktigt ont i axlar och rygg.
Så nu undrar jag om någon vet vad och hur man ska träna för att bli en bättre bärare,kondisen är skaplig men styrkan och tekniken saknas.Jag förstår att det är bara att gå så mycet som möjligt, men har ni några knep vore jag tacksam,även vilken träning man kan köra över vintern (gym el dyl.) och vilka muskelgrupper man bör träna mest.
 
Du gör det ju inte lätt för dig

Tycker att du ska börja i rätt ände med vad du ska göra, Börja med lite packning tror inte det är det att du är klen som gör att du fick ont i rygg och axlar utan att det var ovana. Tänk också på att du sätter på dig säcken rätt tänk på att 60 % av belastningen ska sitta på höften och resterande på axlarna. Du måste också lasta säcken rätt för att få bra balans i den du ska ju inte behöva gå annorlunda bara för att du har ryggsäck "Det som väger mest sak du ha högst upp och nära ryggen. När du sätter på dig säcken börja med att släppa på axel remmarna och sätt på dig höftbältet först och sen spänn åt axelremmarna. Sen skadar det ju inte lite med lite styrketräning stärk gärna upp mage och rygg så kommer du att få en trevlig fjälltur lycka till.
 
Packa lätt

Jösses!! 30 kilo????? Du kommer inte att behöva bära 30 kilo på din fjällvandring. Jag var ute ensam i två veckor och hade allt käk med mig från början och jag hade INTE 30 kilo....
Tänk på vad du verkligen behöver. Packa bara ner det du måste ha med dig. Vandra ska vara kul, inte ett enda långt slit.
När du ska träna så börja med lite i säcken.

Laila.
 
Jag håller med...

Jag håller med föregående skrivare. Banta packningen. Jag skall ut 14 dar i Padjelanta då siktar jag på att ha mellan 15- 17 kg med mig (Inkl tält). Är man dessutom ovan så skall du absolut tänka på vikten.

Att man har en ryggsäck som passar en är a och o för att man inte skall få ont. Det finns så många olika ryggsäckar så det finna alltid en som passat.

Köp ingen onödigt stor då blir det onödigt tungt. Jag har en 65 liters. Det räcker gott. Test packa fera ggr innan du går ut så du vet hur du skall packa.

Lyckat till.
 
Låttviktare

hejsan.

Jag blev nyfiken på föregående inlägg. Skulle man kunna få tjuvkika på din packlista? Då jag är fotograf så tycker jag att jag släpar på tilräckligt med extravikt ändå (6-12kg fotoutr.). Så jag byter gärna ut några saker (eller lämnar hemma).

Jag har gått ganska mycket på fjäll mm så jag tycker inte jag har så mycket onödigt, förutom mitt tält TNF VE25, 4 kg. men vi har på något sätt nästen gift oss, eller oteminstone är vi förlovade.

Skämt och sido, ibland använder jag mig av basläger och gör en eller tvådagarsturer med sovsäcksöverdrag. då är det skönt att ha tält. Det är även bra att sitta och pyssla med sina kameragrejot i.

Pelle
 
träna tungt, fjällvandra lätt

Jag ska inte påstå att jag vet hur man bör göra, men jag kan i alla fall berätta hur jag själv gör. Under större delen av året varvar jag rätt måttfull löp- och stryketräning (i princip ett löp- och ett strykepass per fyra dagar). Det gör att jag har acceptabel grundfysik, men jag tränar ändå vandring speciellt under ett par månader innan det bär av till fjällen eftersom det gör fjällvistelsen så otroligt mycket skönare. Själva vandringsträningen är inte speciellt märkvärdig.

Första månaden byter jag ut vartannat löppass mot vandring och den andra alla. Det första vandringspasset går jag sådär två mil med ungefär 10kg packning. Sedan ökar jag distansen med ett par kilometer och packningen med ett par kilo per vandringspass till dess att jag känner att jag har rejäl marginal både distans- och viktmässigt jämfört med vad jag tänker göra i fjällen.

I början slänger jag bara ner några vattenfyllda petflaskor i ryggan, men sedan går jag över till realistisk utrustning eftersom det är det säkraste sättet att känna in vad som faktiskt fungerar.
 
Inte alls omöjligt

Det är inte unikt att kunna komma under 17kg på en 14 dagars tur. Jag skulle själv kunna komma ner i 16 kilo...
 
Tack för svar.

Tack för alla inlägg.
Anledningen till att jag laddade ryggan med 30kg är att jag är fiskare.Så det är en fiske-fjällvandring jag ska på.Och då är det en massa fiske prylar som ska med,samt kamera,objektiv och stativ.Så då tror jag att jag hammnar i den viktklassen(hoppas naturligtvis det blir mindre,men tror ej det).Men jag ska lyda era råd och börja med lite mindre vikt.Och ska jag vara ärlig så var nog min packning inte så proffisionell.Den bestod av vattenfyllda pet-flskor samt en el-motor på 20kg.Kan också passa på att fråga hur lång en dagsetapp bör och kan vara,förstå att det varierar men det vore kul med synpunkter.
 
Beror på föregående diskussion

Det beror naturligtvis delvis på föregående diskussion angående vikt. Med 20 kg el-motor skulle jag nog inte gå mer än 10 km/dag, med minde vikt och på led (spångat på blöta avsnitt samt färre vad) kan man åtmonstonde gå 20 km/dag, upp till 30 km om det inte är alltför kupperat.
 
Svält?

Svälter ni er igenom fjällturerna? Jag brukar ha med ca 1 kg mat per dag, vilket på en 14-dagarstur blir just 14 kg. Själva ryggsäcken väger ju minst två kilo, så bara där är jag uppe på 16-17 kg. Sen är det ju skönt att ha med lite sovsäck, tält, kök, regnkläder mm... Min ryggsäck brukar landa på 25-30 kg för en tvåveckorstur, och jag har inga problem med att bära den vikten.

MVH

Peter
 
vikt på maten

Jag brukar också hamna på närmare 1 kg mat per dag, vilket gör att maten normalt väger klart mer än resten av packningen. Men jag kan gott tänka mig att andra hamnar betydligt lägre, dels för att de äter energitätare mat (mer fett), dels för att de förbrukar betydligt mindre energi.

En uppgift som jag har sett några gånger är att ett kilo muskler höjer kroppens basförbränning med 70 kcal per dygn. Det är möjligt att den är överdriven, men om den är korrekt så innebär det att 20 kg mer muskler i sig leder till att personen bränner 1.400 kcal mer per dygn, vilket motsvarar sådär 400 gram spannmålsbaserad mat (pasta, bröd o.s.v.). Lägg sedan till att en del går någon mil per dag medan ligger på 4, somliga går bara på leder, andra gör massor med toppbestigningar o.s.v.
 
Man behöver inte släpa med sig mat för att täcka kaloribehovet som man förbrukar. Det är bara nyttigt att ta lite av fett och muskel reserverna. Men samtidigt skall man ju orka gå också. Men för att minska vikten kan man ju ta riktigt tråkig men lätt mat + planera in något besök vid stuga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Träning för fjällen. Träning och hälsa 31
tango Curlstång - undvika att viktmutter gängar loss under träning? Träning och hälsa 18
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
MonicaKa Blodtryck, maxpuls, träning? Träning och hälsa 8
Ralph4info Tränar för Alpin klättring +6.000m inom 6mån och loggar träning i Endomondo ? Träning och hälsa 1
Naturliv Träning och friluftsliv med diabetes - hur göra? Träning och hälsa 10
jpma Sjuk efter träning, dålig allmän hälsa. Träning och hälsa 27
niklaz Problem med illamående och huvudvärk efter intensiv träning Träning och hälsa 39
super mario Träning Cho Oyu/eller bara mkt bra form Träning och hälsa 11
hannulan Träning vid korsbandsskada Träning och hälsa 9
Pellepax Pulka träning, dra bildäck? Träning och hälsa 3
tango Stretcha - hur långt efter träning? Träning och hälsa 1
kalalokki Litteratur om träning Träning och hälsa 3
Veterinari Träning för klättring Träning och hälsa 9
kalalokki Bättre träning...... Träning och hälsa 10
MalamuteFrida Träning inför skidåkning? Träning och hälsa 6
jossanw83 Gratis prova på träning Multisport STHLM Träning och hälsa 0
kjpil Är träning en social aktivitet? Träning och hälsa 22
Yakherden Träning för klättrare Träning och hälsa 3
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
camoscio träning under tur Träning och hälsa 3
ctve8n Träning inför inryck - Lumpen Träning och hälsa 4
Staffan Andersson Vasaloppet... Träning och hälsa 10
plaskdaja Träning på hög höjd Träning och hälsa 5
bullpop Frågor om min träning. Träning och hälsa 2
lurifix Träning och Bastu?? Träning och hälsa 14
camoscio träning efter olycka, tips och erfarenheter Träning och hälsa 19
e_strom83 Hjälp med träning för klassikern Träning och hälsa 4
BENmeister Träning + halsont Träning och hälsa 11
mike79 Träning för topptur ? Träning och hälsa 7
pagren Blodgivare - Träning Träning och hälsa 9
Linus_S Träning För Toppturer Träning och hälsa 3
millimeter Blodprov/träning Träning och hälsa 8
lutzen Får halsont vid träning Träning och hälsa 16
ekis MP3-spelare för träning Träning och hälsa 4
blotrese Ökad puls efter träning Träning och hälsa 2
cyklajämt illamående vid träning Träning och hälsa 16
Sunkan_85 Styrke träning Träning och hälsa 4
kattenihatten Träning efter graviditet Träning och hälsa 5
PerHenrik Läkemedel och träning Träning och hälsa 8
Almquist Träning och halsont? Träning och hälsa 6
evangelist Träning i Stockholm inför Lidingöloppet Träning och hälsa 1
Polymeras Träning inför höghöjdsbestigningar? Träning och hälsa 8
klask Pulsbaserad träning? Träning och hälsa 2
Paddy_boy natt jobb, mat och träning ? Träning och hälsa 3
henkealf Inlines, eller annan alternativ träning? Träning och hälsa 4
johlju diabetes, insulin och hård träning Träning och hälsa 2
stefanhum Alternativ höghöjds-träning? Träning och hälsa 10
Performance Träning inför Mount Blanc Träning och hälsa 2
Staffan Andersson alternativ träning? Träning och hälsa 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.