Balans?

Kan detta hjälpa:

Jag har börjat nyligen med Taiji, det är en form av kampsport som endast rörelserna spelar roll, alltså ett sätt att träna kroppans harmoni, rörlighet och balans. Samt kordination och konsentration.
Du behöver inte kunna något från början och det kräver inget av din kondis, vilket du kommer att bygga upp efter hand. Balansen märker du redan av i början och då är det främst att blunda och utföra olika rörelser.

Vill du inte träna på Taiji så kan du allt prova på att göra olika övningar under tiden som du blundar, då är det endast balansen och konsentrationen som utvecklas mest.

Taiji är kul och information finns på bibblan.
dan
 
Stå på ett ben och blunda varje gång du borstar tänderna. Ett lätt sätt att "vardagsträna". Viktigt att träna balans ofta och under lång tid för att det ska ha effekt.
Lena - sjukgymnast
 
Lenas tips var bland det bästa jag sett någonsin,
verkar helfestligt!!!

Jag måste prova ikväll.

/mats
 
Ett tips

Igår (eller i förrgår) såg jag ett reportage om en motorcross åkare på tv. Han körde enhjuling för att förbättra balansen.

/Jonas U
 
MIN SJUKGYMNAST har gett mig en balansövning som funkar extremt bra! Stå på ett ben (benet du står på lite böjt) Blunda. det andra benet ska du skriva alfabetet med! Stora bokstäver! Börja långt bak och fortsätt långt fram. Se till så att det inte finns något som du kan ramla på ifall du faller... I början så kanske du inte klara hela alfabetet men lugn det kommer!
 
Gå på lina

Det bästa sätt jag vet för att få en bra balans är att gå på lina.
Spänn upp ett gammalt klätterrep mellan två träd och börja öva, för öva kommer du att behöva. Efter några veckor kommer du att kunna gå fram och tillbaka om du tränat flitigt.

Tips:
Ha linan ordentligt spänd.
Gå i strumplästen, det gör ont i början men det är mycket enklare än att gå med skor. Ett alternativ är att sätta på sig ett par tjockare strumpor.

Lycka till och ha tålamod
 
Ett bra, och trevligt, sätt är att följa stranden vid havet. Hoppa på stenar, klättra på klippor osv. Efterhand ökar du farten. förbättrar både koordination och balans. Tänk på att ha bra skor, det är lätt att halka :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.