Intervaller?

Jag håller just nu att träna upp mig inför värnplikten som jägare på k4. Denna träning innefattar självklart löpning i olika former. När jag kör intervallträning gör jag det i form av 10x400m, är detta lämpliga intervaller?

I första hand vill jag att löpträningen ska kunna göra att jag kan hänga med bra på sträckor kring milen. Jag kör självklart också uthållighetsträning, bl.a. i form av marsch med ryggsäck.
 
Några tips

Intervaller för att höja den maximala syreupptagningsförmågan (åtminstone för löpare som inte är yttersta elit) så har jag följande förslag: Intervallerna bör vara 2-6 min långa, vilan på 50-90% av löptiden.

Mina intervaller (som inte riktigt följer ovanstående) siktar mot bättre maratontider.
- Uppvärmning löpning 15 min i stegrat tempo
- 4-6 x i drygt 1 km, tempo något snabbare än max på 10 km (3.55 min/intervall i mitt fall)
- 1.30 min vila emellan intervallerna (på stället, ej jogg)
- Nedjogg 5 min

Att bara träna 400 m intervaller för 10 km-sträckor är nog inte helt optimalt. Blanda! Ibland ett pass med korta intervaller och ibland ett med långa. Kör t ex 400m- och (800m- el) 1000m-intervaller (jag skulle nog lägga tyngdpunkten på 1000m-(800m-)intervallerna).

Men intervallträning inför lumpen? Är det inte bättre att satsa på uthållighetsträning, långa sträckor i låg fart? (Om man överhuvudtaget behöver ha en så seriös förberedelse)

/Håkan
[Ändrat av Håkan K 2002-04-25 kl 13:16]
 
stå inte stilla

Tjena
Min erfarenhet är att träna både korta och långa intervaller, då får man både snabbhet och fart uthållighet. Ex på korta är 15/15sek och 70/20 sek. Min personliga favorit på långa intervaller är 4 min 90% 3min vila(50-70%) Jag brukar köra så jag får ihop 20-30 min effektiv tid. Men stå aldrig stilla mellan intervallerna utan rör på dig så då får ut mjölksyre rester inför nästa intervall, då orkar du bättre.
Jag har ju inte gjort lumpen så jag vet inte om detta passar för den men bra träning får du ju ialla fall.
Tänk på att inte köra intervall 2 dagar i rad det sliter mer än vad det ger.
Träna på!!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Android träningsapp för intervaller? Träning och hälsa 4
olivia_hielm Roliga långa intervaller! Träning och hälsa 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.