konstigt hög puls...

Jag har alltid hört att vältränade personer ska ha (eller får) väldigt låg vilopuls. Min vecka ser ut som detta:
mån: gym, tis: klättring, ons: gym, tors: löpning, fre: klättring eller gym, lör: klättring, sön: löpning.

Och förutom detta syklar jag ca 1 mil om dagen till och från skola.

Och nu mitt problem... ja mätte min vilopuls nyligen för första gången (dock manuellt) och fick fram att ja hade ca 80 slag i minuten... Hur hänger allt detta ihop med det jag har läst och hört????


/Rickard
 
vond; sa:
Och förutom detta syklar jag ca 1 mil om dagen till och från skola.
Du läser inte svenska, va? ;o)

När det gäller vilopulsen så tycker jag att du ska mäta den vid några fler tillfällen innan du börjar oroa dig. Det finns dock folk som har ovanligt hög eller låg vilopuls.
 
Tja, det är olika

Jag har 48 i vilopuls, och tränar inte sådär tokmycket ...Prova att ta den på morgonen då du vaknat av dig själv dvs ingen klocka har skrämmt upp dig...
 
Ta vilopulsen helst på morgonen eller efter ca:30 minuters vila på em. När du inte är stressad, inte strax före/efter maten. Ta pulsen liggandes med tidtagarur i blickfånget. Att ta pulsen i en minut är inte det lättaste, försök klara 15 sek och gångra sedan med fyra. Upprepa tre/fyra gånger för att se om du får samma resultat.
lycka till
Roland
 
Det är inte så att du tränar lite väl mycket?
Nä men det är väl väldigt olika, jag tränar inte nära så mycket som du gör men min vilopuls ligger mellan 45-50.
 
Individuellt!

Vilopulsen är individuell, liksom maxpulsen. Jag har ca 41 bpm i vilopuls och kör 4-7 tim konditionsträning/vecka, svärfar tränar inte och har 35! Iofs har han vissa hjärtproblem. En normalt tränad (otränad?) har väl nånstans mellan 50 och 80 bpm. Det som händer när man tränar är att hjärtats pumpförmåga ökar, syreupptagningen i lungorna förbättras och blodkärlen i musklerna förgrenas så att syretransporten underlättas. Det medför att vilopulsen sjunker. Kolla med jämna mellanrum och jämför med dig själv! Du kan inte jämföra med nån annan och förvänta dig ett "rätt" resultat!

Mät vilopulsen (som beskrivits av de tidigare inläggen). Se till att inte utfört nåt tungt träningspass före (vid styrketräning så går pulsen ner fortare än efter löpning, vänta gärna 24 tim efter ett tungt löppass för att vara riktigt säker på att det inte inverkar).

Hur länge har du tränat så som du beskriver? Det kan ta år innan du kommer ner på låg vilopuls.

Vad för maxpuls har du? Om man åter jämför mig och min svärfar så har han ca 140 bpm och jag har ca 200. Jag har alltså ett spann på 160 slag och han bara 105 slag.

Och vad kan du prestera med ditt "pulsspann"? Skillnaden mellan max- och vilopuls är ju oväsentlig i sig! Det är väl ändå dina resultat i löpspåret, på klätterpasset etc som räknas? Se på förändringen av vilopulsen endast som en indikator på att din kondition förändrats.

/Håkan
 
Re: Individuellt!

Håkan K; sa:
Hur länge har du tränat så som du beskriver? Det kan ta år innan du kommer ner på låg vilopuls.

Ah, är det SANT??! Jag har hållt på några månader men inte märkt ett jota avseende vilopulsen (besvikelse!), så det kan ng stämma. Pulsen är lika hög som innan. Flera år alltså... då gäller det att vara ihärdig mao.

Katinka
 
Vilopulsen varierar

vond; sa:
Jag har alltid hört att vältränade personer ska ha (eller får) väldigt låg vilopuls.

Det finns många faktorer som kan göra att vilopulsen varierar hos en människa. Jag märker t ex att jag får högre vilopuls efter hårda träningspass. Du kanske inte är van vid den träningsdos du beskriver? Då kan pulsen definitivt gå upp. Likadant vid t ex en förkylning (för att inte tala om feber!). Stressande faktorer som t ex skola eller jobb kan också höja vilopulsen. Lägst vilopuls brukar jag ha under friluftsturer då vardagsstressen är långt borta...

Peter
 
puls

Mycket klokt är redan sagt på tråden här.

Vill bara lägga till att ytterligare en faktor är kroppsstorlek.

Större människor har lägre vilo och maxpuls än små människor.

Högre vilopuls än vanligt för en enskild person kan indikera t ex uttorkning, feber, för kort tid har gått sedan senaste träningen, hormonrubbning eller annan sjukdom.

Eftersom du inte informerat under vilka omständigheter din vilopuls mättes och om du räknat rätt så går det inte att uttala sig om din puls är normal eller inte.

Ha det
Thure
[Ändrat av thureb 2002-04-03 kl 13:36]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.