BodyPump i uppbyggnadsträningen!!!

Hej!
Jag vill slå ett slag för träningsformen BodyPump som en del av vinterträningen. BodyPump är högrepetitiv viktträning i grupp utan krav på koordinationsförmåga hos utövaren. Dessutom passar den dig som har svårt att motivera dig till individuell styrketräning i gymet.
Jag är själv aktiv MTBcyklist och fanatisk windsurfare och dessutom instruerar jag Boxing och BodyPump. Att lägga två Pumpklasser i veckan under vinterns uppbygnadsträning ger mig ett rejält försprång när jag kliver på brädan i vår. Och när jag sätter mig på cykeln är jag lika yster som en nypippad sädesärla...För att inte tala om hur skönt det är att kunna köra för fullt med både bräda, telisar och carvingsskidor utan att vara handikappad av träningsvärk efter första dagens åkning.

När jag kör en spinningklass och mäter kaloriförbrukningen visar den ca. 950 kcal. Efter en Pumpklass visar den ca 700. Jag vill påpeka att det är det relativa måttet som är intressant inte de absoluta siffrorna - de går säkert att ifrågasätta.

Negativa effekter jag hört är att man kan tappa något i maxstyrka till förmån för uthålligheten. En instruktörskollega som tävlade i bänkpress slutade med pump av just denna anledningen. Skador??? HAr man känslig korsrygg kanske man bör ta det försiktigt med korsryggen. Högrepititiviteten sliter om tekniken är tveksam.
Pump it up
///Lars
 
Instämmer

Räkna med träningsvärk första två gångerna, även om du aldrig får träningsvärk annars. Efter några gånger är det bara att öka på vikterna, så kommer det att märkas ordentligt på orken.
 
Bodypump rules

Hej hej,
håller absolut med om att Bodypump är perfekt som uppbyggnadsträning. Konstigt nog tar jag mer i bänkpress nu än när jag körde maxstyrka/högrepsträning periodiserat. Skumt! Mycket tack vare Bodypumpen blir säkert vintersäsongen 2002 en säsong att minnas...länge...

Hälsar Petra
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.