Träna inför lumpen med skadat knä

Rehab har jag ingen aning om men när det gäller träning så håller jag med Johan K Persson inlägg.
För att klara marscherna så är den bästa träningen just marsch träning.
Hyffsad grund kondition är naturligtvis bra, i synnerhet om du rycker in som KB eller GB, dessa gör väl 15mån idag, det verkade vara lite fysiskt hårdare för KB när jag låg där. Under dom första månaderna så ökar träningsintensiteten gradvis, exempelvis marsch under kort sträcka med lätt packning för att sedan öka.
Men visst är det kul om man får hyffsade placeringar på orienterings tävlingarna. Dom som hade knä skador när jag låg på K4 visade sig ganska snabbt och tyvärr hamnade dessa personer på den inte så roliga transport avdelningen.
 
Instämmer med de två föregående inläggen om träning inför lumpen men vill också tilläga ett par saker. Eftersom du är inne på ett friluftsforum så antar jag att du är van vid att bära packning och att gå i kängor, men man vet ju aldrig.
När jag låg inne så var det många som fick problem med benhinnorna, vilket berodde på att de aldrig gått i kängor eller lite tyngre skor innan. Vidare var det även ett antal som fick problem med ryggen eftersom de direkt lastade på sig alldeles för mycket och dessutom inte visste hur man skulle ställa in ryggsäcken.
Så ta och komplettera träningen med ett par marschpass i kängor och med ryggsäck.

Träna varsamt och lycka till med din tjänstgöring.
/Henke
 
Skodon........mm

Trodde att alla som besökte de här sidorna ägde minst två par kängor, men numera finns det ju "folk" som vistas i naturen i sportskor...marsch gör man bäst i lätta, välpassande, rymliga kängor....med tre strumpor i.
Innerstrumpor i funktionsmatrieal, yllestrumpor av knälnägd och yttersockor i yllefrotte. Tvätta minst innerlagret efter varje träning lufta de övriga
Tånaglaran tvärklippta och filade, ev förhårdnader filade. Rena torra och välskötta fossingar. Pröva gärna med Bolas Tentoes innerst. Smörj gärna fötterna efter fotbadet.
Innersulorna i kängorna av filt eller sporttyp för upprätning av fotledsvinklar. Torkas vid varje matrast och då byter man de innersta två lagren strumpor. Kängorna torkas med skotorkar i eller tidningspapper i, där smör ej smälter. När lädret är fuktigt, som efter tvätt, suger det lättare in det fett du applicerar tunnt på skon, Minkoil tex, skyddar skon gör du med vax när den är torr.
När du går och tränar. Drick tillräckligt med vatten, en plastpåse med slang är bra i ryggsäcken och slangen framme på bröstet, d v s mycket mer än du tror. Ät lätt och normalt.
Sorry att jag missade det, börjar viss bli lite mossig....eftersom jag förutsatte att......

Go promenix

Johan K
[Ändrat av johankse 2001-12-11 kl 13:09]
 
Cykla bra uppbyggnadsträning vid knäskada.

stivie; sa:
Du undrade vad jag tränade när det blev knas med knät.
Jag tränade allt möjligt som knä lyft med ganska tunga vikter löpning ganska långa sträckor osv.
Jag har vilat ca: 2v Med undantag från skolgympan som har gått bra. Det är lite skumt för det har gått alldeles utmärkt att gå under tiden. Men det som har gjort lite ont är när man gör samma rörelser som i knälyft.

I morse när jag vaknade gjorde det dock inte alls ont och det verkar gått över. Knakar dock lite i knäna efter att ha suttit still ett tag. Hoppas att det inte är ngt allvarligt.

Dina knäbesvär verkar godartade på din beskrivning.
Jag skulle bygga upp styrkan i muskulaturen ovan knät genom att cykla dagligen under några veckor därefter smyga in gång och löpträning. Styrketräning på gym bara om du vet att det är någonting som du måste specialträna. Inte fel med smidighetsträning typ Friskis och Svettis. Träna olika saker för att få varation och för att inte tröttna.

Vad du behöver är uthållighet och bra på fötterna enligt tidigare inlägg.

Hälsningar Thure
 
...fråga Dina befäl och Din läkare!

Hej!

Många goda idéer.

...ett annat sätt att höra sig för kring skador och rehabilitering inför just den militära grundutbildningen vid K 4, skulle ju kunna vara att skriva eller ringa till... ja, just K 4. Som ett komplement till kloka och okloka tankar och tyckanden på nätet.

Skriv till:

K 4
933 82 ARVIDSJAUR

...eller ring:

0960-150 00 (växeln) och sök endera regementsläkaren eller något befäl vid ÖVI (överlevnad-vinter-idrott).

Lycka till!

/C.
 
Jävulskt kul att du fick den tjänst du ville ha.
Jag vill inte vara nån glädjedödare men faktum är att dom som rycker in med knäskador eller gammla knäskador försvinner efter knappt en månad och ytterligare en del avrustar långt in i utbildningsåret av knäskador dom dragit på sig under utbildningen. Den senaste avhoppen gjordes efter 9 månader!
Jag har sett det här med egna ögon under detta utbildningsår, och man behöver varken vara idrotsfantast eller läkare för att dra slutsatsen att man behöver mycket starka och friska knän och en stor portion tur för att inte få knäskador under utbildningen. Att då rycka in med en gammal skada är närmaste idiotiskt.
 
tveksam

Hej.

Jo jag undrar om det överhuvudtaget är lämpligt för dig att göra lumpen på k4, mena en knäskada kan ju lätt komma tillbaka även om den blir bättre just nu? Jag vet att jag har iallafall fått information frpn k4 angående skador ock sånt, och även där säger de att man ska höra av sig till de angående sånt.

Kanske en framtida lumparkompis...
 
Bry dig inte så mycket om styrketræning utan packa ryggsæcken, dra på dig kængorna och stick ut och gå.

Som flera skriver så handlar lumpartiden på K4 mer om långa, lågintensiva pass. Dvs gå eller åka skidor långt under lång tid och om du har otur dessutom slæpa på en kulspruta eller ett granatgevær. Med militærens tunga grejor och uppfattningen att en tygnre, fullpackad ryggsæck ær det bæsta så ska du træna just att gå långt och bæra tungt. Totalt væger packningen sækert 25-30 kg. Om det regnat i den væger den ænnu mer.

De flesta som får ge upp ær ovana att gå långt och har føtter som håller dåligt.

Tæna att gå långt med en tjugo kilos ryggsæck. Træna på att klæ dig rigtigt och att hålla dig torr och varm. Træna dig på att vara ute i mørker och vara tyst. Træna också på att gøra en hel del dumma grejor utan att ifrågasætta. Træna på att hålla reda på dina grejor. Du ær næmligen inte ute på din egen tur.

Med en bættre normalkondis klarar alla med lite vilja att gøra lumpen på K4. Se dessutom till att gøra något vettigt med utbildningen. Sjukvårdsskolan ær bra och som tex plutonssjukvårdare får du en riktigt bra och anvændbar utbildning. Det vettiga i att slæpa omkring på en tjugofemkilos granatkastare i en massa månader kan ju diskuteras.
 
tjolahopp

Gjorde själv GU på FJS.. Perioden innan inryckning lade jag upp all träning på ren uthållighet vilket fungerade bra. Jag tycker att du skall som tidigare sagt kolla upp med regementsläkaren ifall han har några råd att ge angående dina eventuella problem. Låt bli med extremt tung bas träning på gymmet, lägg istället in lite högrepetionsträning. Som det skrevs ovan så är nog den bästa förberedelsen att gå med packning, se får fan till att inte gå på asfalt, ut i skogen och gå på bra stigar så inte du överanstränger ditt knä. Jag hade själv innan inryckning en bakgrund som styrkelyftare och jag tävlade i karate. Detta lade jag ner helt ett halvår innan inryckning för att inte vara för topptränad innan inryckning, sista månaden så käkade jag pizza som en idiot för att ha en bra fettdepå. Dom som fortsatt med träning på elitnivå ända fram till inryckning hade otroliga problem med skador, många av dom fick avbryta utbildningen. Dom som de facto klarade sig bäst var de som var lagom vältränade.
 
Min syn på saken

Tjena, jag är inte på något sätt en träningsfantast (läser mycket om det men har själv svårt att få ändan ur vagnen...), men du skriver att du använder power rack's och då förmodar jag även att du använder andra typiska gymredskap (?).
Dessa redskap är ingenting som utnyttjas i fält när man strider mot en fiende. Om du istället satsar på att träna med din egen kroppsvikt som träningsredskap (klättring och löpning verkar ju lovande) så får du fram den riktiga "råstyrkan" som försvaret pratar om. Huruvida du ska fortsätta med din knäskada kan jag inte svara på, jag hade inte gjort det. Det beror lite på vad du skall göra i framtiden, om du vill fortsätta med en militär bana efter lumpen är det ju vettigt att välja en tjänst som du kan fullgöra med bra vitsord...
För övrigt är arvidsjaur ingen spännande ort direkt...

mvh/samme
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Northstar Träna inför lumpen Träning och hälsa 6
Tommy125 Träna inför kanotpaddling Träning och hälsa 8
camoscio träna med skavanker och handikap Träning och hälsa 6
fiint träna på vintern. Träning och hälsa 15
vojma Träna för 12-milatur på sex månader Träning och hälsa 18
Glännman Träna ryggen utan redskap Träning och hälsa 25
tango Vad är faran med att träna utan uppvärmning? Träning och hälsa 5
anoonym Träna Träning och hälsa 1
fridaeus träna efter måltid Träning och hälsa 1
såg finns det trevliga sett att träna på. Träning och hälsa 4
Patriksg träna samma muskelgrupp 2 gånger om dagen? Träning och hälsa 12
flanell någon som har erf av "ihopsäckat fotvalv" Träning och hälsa 4
roal90 projektarbete; vad driver dig till att träna? Träning och hälsa 9
Onedge 5v - hur ska jag träna? Träning och hälsa 18
Polarnatt Träna knän Träning och hälsa 2
adventure_transport Träna med brutet revben Träning och hälsa 20
Jonas P Hur övertalar jag kroppen att träna mer? Träning och hälsa 14
schweingaard Träna för mycket Träning och hälsa 9
Teddymannen Att träna på rätt sätt, och att komma igång?? Träning och hälsa 6
henry99 Träna före vandring i bergen Träning och hälsa 24
Albertsson Träna på morgonen ? Träning och hälsa 9
traser Träna med Airtrim Träning och hälsa 4
Mac_boulder Hur ska man träna Träning och hälsa 1
pagren Träna på baksmällan? Träning och hälsa 40
bergholm Farligt att träna i kyla? Träning och hälsa 8
mrhandley Träna hemma Träning och hälsa 17
m_junken Träna i kyla Träning och hälsa 9
fastik Hur mycket ska jag träna?? Träning och hälsa 5
Bertil Träna hela livet ? Träning och hälsa 20
MalamuteFrida Träning inför skidåkning? Träning och hälsa 6
ctve8n Träning inför inryck - Lumpen Träning och hälsa 4
EleonorH Träningskompis i Göteborg inför Klassikern Träning och hälsa 0
fishermnsphoto Inför GB-varvet Träning och hälsa 0
evangelist Träning i Stockholm inför Lidingöloppet Träning och hälsa 1
Polymeras Träning inför höghöjdsbestigningar? Träning och hälsa 8
Performance Träning inför Mount Blanc Träning och hälsa 2
Gaion Träning inför Vasaloppet Träning och hälsa 4
äventyrförlivet "Värdefullt vetande inför Kebnekaise" Träning och hälsa 2
Segment Träning inför klassikern? Träning och hälsa 2
Linda-lo Träning inför klättring? Träning och hälsa 2
martinj Stavträning inför Vasaloppet Träning och hälsa 9
Jokk Träning inför toppturer Träning och hälsa 2
AnniePalstam Kost- och träningsupplägg inför långa lopp Träning och hälsa 7
puffinus inför paddelsäsong Träning och hälsa 2
JET Tips på träning inför skidsäsongen Träning och hälsa 12
Dizzymiss_me Kvinna och lumpen Träning och hälsa 96

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.