Pulsklocka

Har länge funderat på att skaffa en pulsklocka och undrar om det finns någon som fungerar utan "bröst-bandet" ?
 
På stationära motionscyklar...

finns ibland en klädnypeliknande mojäng som man klämmer fast i örat. Funkar inte speciellt bra på motionscykel och ännu sämre (om det finns) när man rör sig utomhus.

Bröstbandet ger bra mätning och med lite tillvänjning, så reflekterar man inte över att det finns där.

Vad hade du tänkt dig för nån pulsmätare? Koppla till dator? Cykla med? Leka med?

Jag har en Polar S710 som jag är nöjd med. Kan föra över info mellan dator och pulsmätare. Cykeldatorfunktioner. Höjdmätare! (Japp, jag är prylgalen!) Dock något dyr.

Annars finns Sigma, Ciclosport m fl.

/Håkan
 
Casio har en klocka med pulsmättare utan pulsband. Man trycker ett finger mot någon form av sensor som sitter på klockan. Har inte testat den själv men har hört att man måste stå stilla när man gör det och att det kan vara svårt att få rätt resultat när man är våt om fingrarna.

Har själv en Suunto, Advizor som fungerar utmärkt. Så det är en klocka som jag kan rekomendera.

Det är Polar som gör pulsfunktionen i Suuntos klockor så det är alltså pulsband som gäller. Jag tycker personligen inte att pulsbandet är något som stör när man är ute och tränar.
 
Polar

Har en sedan några år tillbaka en Polar XTrainer Plus och datorinterface + programvara (är också lite prylgalen, se min profil). Polar XTrainer Plus finns nog inte längre. Vitsen med bältet över bröstkorgen är att givaren funkar på samma sätt som en EKG givare, känner av någonting av hjärtats elektriska pulser, noggrann. En givare som man lägger pekfinger på eller sätter i öronsnibben känner nog av någon tryckskillnad i någon blodådra.

Upplever inte heller bröstbältet som besvärande, när jag tränar. Den enda gång jag upplevt bältet som besvärade var den gång jag ville mäta pulsen när jag sov, vaknade så många gånger den natten att bältet åkte av i "halvtid".

Per Brune
 
?

Vad menar du cjonsson?

Jag har en Polar S710 och är liksom Per "lite" tokig i prylar.

S710:an är en tokrolig pryl som underlättar träningsdaggbokskrivandet, fungerar som klocka JAVISST, hastighetsmätare på alla mina olika cyklar, mäter höjd- och höjdavvikelser från referenspunkt med mera med mera, glömde temperaturmätarfunktionen.

Helt enkelt en kul och bra pryl för i runda slängar 3 pix! Men... absolut INTE ett måste. Det går faktiskt att träna lika bra utan...

;-)

MVH
Jmlove
 
Pulsmätare utan band

Har också velat ha en pulsmätare utan band. Det finns ju, precis som en av er säger, en variant med en klämma som man enligt instruktioner för motionscykel ska sätta i örsnibben. Jag har märkt att den inte stämmer alls. Intressant det där med att man ev måste vara still vid mätningen.

På sjukhus kollar de puls genom att fästa en liknande klämma, fast på ett finger. Hittade en pryl i BILTEMA:s katalog till sist efter att ha kollat runt en hel del. Det är en stegräknare och tidtagare (och klocka, kalorimätare och distansuträknare) samt pulsmätare som har en cirkelformad fördjupning där man ska placera ett finger för att mäta pulsen. Skulle vara intressant att veta om någon har testat denna. Bara det faktum att den finns på BILTEMA gör en genast lite skeptiskt, men vem vet? Mäter sjukhusen på fingret så kanske det här kan funka. Priset är 229 kr. Prylen finns även presenterad här:

http://www.medicalproductreview.com/store/page21.html

(den översta, man knäpper alltså fast den i linningen exv)

Katinka
 
Olika pulsmätningsprinciper

Hej.

Vanliga pulsklockor mäter egentligen inte pulsvågen utan hjärtats elektriska aktivitet (EKG) När hjärtkamrarna aktiveras elektriskt så åstadkommes en potentialskillnad mellan hjärtats olika delar. Denna potentialskillnad fortplantas genom hela kroppen. Genom att mäta skillnaden i potential mellan två olika hudytor på ömse sidor av hjärtat får man en bra registrering av hjärtats rytm. Registreringen bör inte göras över aktiva muskelgrupper då dessa kan ge upphov till störningar. Annars är metoden nästan idiotsäker bara det finns god elektrisk kontakt mellan hud och bröstband och inget som stör radiovågen mellan bröstband och klockan på cykelstyret eller handleden.

En rolig felkälla är när två personer har samma märke på pulsklocka.
Om man t ex åker rullskridskor bakom varandra med händerna på ryggen kan den som åker bakom läsa av sin hjärtrytm på kompisens pulsklocka.

Den andra principen är med en klämma på fingret eller örsnibben där en liten röd ljusstråle mäter syrespänningen i blodet via blodets (hemoglobinets) färg. Denna färg varierar med pulsvågen för varje nytt pulsslag. Metoden fungerar utmärkt i vila men är nog svår i rörelse.

Vilken princip Casios klocka använder vet jag inte men misstänker att den använder den första principen ovan genom att mäta potentialskillnaden mellan klockans armband och fingret på den andra handen.

Hur som helst bör man välja en pulsklocka med bröstband. Den ger bra hjälp att variera träningen mellan låg och hög intensitet.

Thure (lungläkare)
 
Re: Olika pulsmätningsprinciper

thureb; sa:
En rolig felkälla är när två personer har samma märke på pulsklocka.
Om man t ex åker rullskridskor bakom varandra med händerna på ryggen kan den som åker bakom läsa av sin hjärtrytm på kompisens pulsklocka.

Jag kanske har en allvarlig humorbrist som min husläkare missat när han tog blodprov senast, för jag skrattar inte...

Beskrivningen av principerna för pulsmätning var dock roligt att läsa om! Tack för det!

/Håkan
 
Re: Olika pulsmätningsprinciper

thureb; sa:
En rolig felkälla är när två personer har samma märke på pulsklocka.
Om man t ex åker rullskridskor bakom varandra med händerna på ryggen kan den som åker bakom läsa av sin hjärtrytm på kompisens pulsklocka.

Thure (lungläkare)

Polar har modeller (de som inte är de enklaste, alla utom serie A) med sändarbälten där informationen är kodad, bland annat i syfte att komma runt problemet du nämner. Obs: jag får inte betalt av Polar för att säga detta.

Katinka
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.