Träning för ryggsäcksbärning.

om han skulle på en fiske-fjällvandring så kan man väll förfan äta fisk?? eller?
man kan äta fisk iaf typ hälften av dagarna... det minskar ju mat-vikten rejält...
 
Det beror ju på.............

Om han är fiskare eller bara en som vill fiska.....Kamerautrustning är ett kapitel som gör att kilona ökar snbbt också, jämför vikten på din systemkamera med den på en Minox35 tex.........
Stativ och stativgänga på vandrarstaven etc...
 
Ryggsäcksträning

Börja med vad du måste ha...ta bort....byt ut till lättare....lägg din rutt så att du kan tanka mat halvvägs...eller lägg ut en matgömma i förväg...
Börja med 5 kg och öka, distans och vikt...tills du är 5kg över vad du avser ta med dig och du går lätt 30 km... sedan blir trippen en njutning...
 
Nyfiken på Erik Möllers packningslista!

Hej!
Blev liksom Per Egelberg nyfiken på Erik Möllers packningslista! 15-17 kg för 2 veckor är ju mkt bra! Vill du dela med dig?
/Viktoria
 
Mina erfarenheter

Hej Thomas. Tänkte delge lite av mina erfarenheter av ryggsäcksträning och packning för vandring.
Jag har vandrat aktivt i ca 10 år.
(ca 4-5 veckor/år plus en hel del i mitt arbete inom Försvarsmakten, ca 30-40 dgr/år)
Tidigare har jag klarat mig med allmänträning (löpning styrketräning 3-4 ggr/vecka)men på senare år har kroppen sagt ifrån (knän, korsrygg, axlar...osv).
De senaste sex månaderna har jag därför börjat träna mer vandringsspecifikt, ca 1½-2 tim/dag/4-5 dgr/vecka.
Mitt mål är att arbeta mig upp till en packningsvikt av ca 25% av kroppsvikt(inkl. samtlig buren utrustning). När jag tränar ligger jag på ca 95-100 i puls på slätmark och ca 130-160 i uppförsbackar, jag varierar upplägget på mina turer (asfalt, råterräng, stigar, slalombacke). Vandringsturerna får en viss likhet med fartlek/intervallträning vilket märktes när jag sprang 10 km på 5 minuter under personbästa, detta utan att ha tagit ett enda löpsteg på 6 månader!!!

En erfarenhet jag dragit är att jag har höjt tempot betydligt vid mina träningsturer (kroppen har blivit mer effektiv), detta höga tempo fungerar inte vid längre turer. Kom precis hem från en 3-dagars tur på Upplandsleden, ca 10 tim vandring/dag, många mil helt knäckt!!!

Vad gäller packningsvikten som du började med (30 kg)
är den nog i tyngsta laget. Pröva att börja med 10-12 kg och arbeta dig upp mot ca 25-30% av kroppsvikt.
Jag har sett exempel på allvarliga förslitningsskador inom loppet av 1-2 veckor med för hård träning.

Man läser i bland om att vissa militära specialförband
genomför extrema "vandringar" med mycket tung packning
60-70 kg/buren utrustning, jag skulle vilja se hur dessa människor är konstruerade (fablernas värld?)

Det blev mycket text.

Två Bra länkar:
Amerikanska Armén´s fys-manual, mycket tips om träning
http://www.adtdl.army.mil/cgi-bin/atdl.dll/fm/21-20/toc.htm

Artikel i Backpacker om lätt packning
http://www.backpacker.com/article/0,2646,2286,00.html
 
30kg!!!

JAg kan säga med en gång att även om man är ute länge på en fjällfärd så så ska man inte packa ner 30kg!
¨Man brukar tala om en 15,20 kg max!!
 
Rätt prylar

Min kamrat med en Vulcan lade till en tom dricksflaska och kom upp i samma vikt som jag hade i säcken med sovsäck, luftmadrass, tälttak, kök och en liter vatten.....givetvis slutar vi olika viktklasser då...
 

Guest

Gäst
Kurt Lager:
Det är verkligen inte bra att använda muskelreserverna (dert finns inget som heter muskelreserver förresten) under en vandring. Fettreserverna är ok att förbränna, men man vill inte förbränna muskler. Det är jobbigt för kroppen att bygga upp och det är inte speciellt effektiv energi och den kan inte ersättas under vandring vilket gör att man kan köra slut på sig alldeles för mycket och det är inte bra för någon som inte är väldigt vältränad.

Med andra, se till att du har nog med mat med, framförallt energität föda, med relativt stor mängd fett eftersom vandring är en lågintensiv aktivitet som pågår under lång tid så kroppen har god möjlighet att ta till vara på energin som kommer från fett.

/Patrik
 
helhet

Jag tycker det är jätte bra att du tränar man ser allt för många som mår direkt dåligt i början och självklart vill dom inte återanvända.
tänk på att göra det lätt för dig så att du kommer ut inte bara planerar och undvik överträning.
Men detta har redan sagts nu till min visdom.
Vandra hemmikring ta stick ut fredag kom hem söndag för att kolla vilken utrustning används så blev jag av med mång bra att ha prylar och lärde mig vilka saker som funkar och vilka som ej funkar.
likaså vad kan man använda dubbelt.
ex käka i kastrull lättdiskad
visp finns i naturen
kniv har du vass dock sked kan vara bra (dvs skippa gafel och matkniv)
"extrabyxor" har du i regnstället
strumpor och kalsonger kan man skölja i naturen (två par räcker)
om man inte steker i locket så går det lika bra med en aliminium talrik (vid kokning putring) desutom ihopvikbar
istället för grythantag använd hanskar du iallafall har med dig.

många gram små blir ett kilo då och då

Sedan blir det lite anorlund i fjällen men betänk att det ska vara enkla hållbara saker som inte förendras med vatten dvs lätttorkat
 
Haha, man kan bära mer än man tror

Måste berätta kort om ett fysexperiment i somras. Har aldrig gått i "riktiga fjällen" förut, men är friluftsmänniska från barnsben, har gått många mil i den mesta terräng. Fick denna sommar följa med min flickvän och hennes familj i en vecka i Sarek, och eftersom flera i gruppen var hyfsat otränade lastade jag en del extrautrustning... Värt att nämna är även att jag inte är ägare till en massa ultralätta märkesprylar, utan har en ganska billig och gammal utrustning. Dessutom provade jag och min flickvän en del friluftsrecept som vi inte var säkra på mängder etc. (vi förbränner båda mycket), varför vi bar en helvetes massa mat + backup i form av frystorkat. Jag tränade inget särskilt före vandringen. Så vägdes säcken in på digitalvåg, 37 kg startvikt. Första dagens 2 mil blev lite tunga mot slutet, eftersom vi steg 500 m och sedan gick ner lika mycket. Nästa dag lastade jag av en annan i gruppen pga skoskav(samtidigt som min flickvän tog en del av min packning) och hamnade strax under 40 kg. Den dagen var lätt, vi gick kort och enkelt (fast blött). När vi kom hem vägde säcken 23 kg. Då hade vi ätit lyxmat i en vecka, och bjudit friskt. Sista dagsetappen var på över 2,5 mil, fast enkel och med bra väder. Dessutom började man vara van vid lasten, så vi hann springa en del också.
Att lägga till detta är att jag väger 68 kg, dvs jag startade med mer än 50% av min kroppsvikt, och jag är absolut inte speciellt vältränad.
Kontentan blir i vilket fall att galenskapen fungerade, samt att man kan bära mycket mer än vad man tror. Jag njöt i fulla drag av naturen, trots packningen (vilken idiot som helst kan släpa en massa skit runt i bergen, men meningen är kanske större än bara en veckas träningspass...), så var inte rädda att offra ett par kilo på god mat och säkerhetsutrustning.
Ville bara säga att det visst funkar att gå med stor packning, nästan bara en fråga om vilja. (-nej, jag har inte haft bestående men efter turen, och -nej, det var inte något löjligt machoprojekt)
/A.
 
13-17kg på en 14dagarstur.

Jag bara undrar hur din packlista ser ut för att klara dig med så lite vikt mat tält sovsäck och ryggsäcken i sig måste väl vara tyngre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Träning för fjällen. Träning och hälsa 31
tango Curlstång - undvika att viktmutter gängar loss under träning? Träning och hälsa 18
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
MonicaKa Blodtryck, maxpuls, träning? Träning och hälsa 8
Ralph4info Tränar för Alpin klättring +6.000m inom 6mån och loggar träning i Endomondo ? Träning och hälsa 1
Naturliv Träning och friluftsliv med diabetes - hur göra? Träning och hälsa 10
jpma Sjuk efter träning, dålig allmän hälsa. Träning och hälsa 27
niklaz Problem med illamående och huvudvärk efter intensiv träning Träning och hälsa 39
super mario Träning Cho Oyu/eller bara mkt bra form Träning och hälsa 11
hannulan Träning vid korsbandsskada Träning och hälsa 9
Pellepax Pulka träning, dra bildäck? Träning och hälsa 3
tango Stretcha - hur långt efter träning? Träning och hälsa 1
kalalokki Litteratur om träning Träning och hälsa 3
Veterinari Träning för klättring Träning och hälsa 9
kalalokki Bättre träning...... Träning och hälsa 10
MalamuteFrida Träning inför skidåkning? Träning och hälsa 6
jossanw83 Gratis prova på träning Multisport STHLM Träning och hälsa 0
kjpil Är träning en social aktivitet? Träning och hälsa 22
Yakherden Träning för klättrare Träning och hälsa 3
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
camoscio träning under tur Träning och hälsa 3
ctve8n Träning inför inryck - Lumpen Träning och hälsa 4
Staffan Andersson Vasaloppet... Träning och hälsa 10
plaskdaja Träning på hög höjd Träning och hälsa 5
bullpop Frågor om min träning. Träning och hälsa 2
lurifix Träning och Bastu?? Träning och hälsa 14
camoscio träning efter olycka, tips och erfarenheter Träning och hälsa 19
e_strom83 Hjälp med träning för klassikern Träning och hälsa 4
BENmeister Träning + halsont Träning och hälsa 11
mike79 Träning för topptur ? Träning och hälsa 7
pagren Blodgivare - Träning Träning och hälsa 9
Linus_S Träning För Toppturer Träning och hälsa 3
millimeter Blodprov/träning Träning och hälsa 8
lutzen Får halsont vid träning Träning och hälsa 16
ekis MP3-spelare för träning Träning och hälsa 4
blotrese Ökad puls efter träning Träning och hälsa 2
cyklajämt illamående vid träning Träning och hälsa 16
Sunkan_85 Styrke träning Träning och hälsa 4
kattenihatten Träning efter graviditet Träning och hälsa 5
PerHenrik Läkemedel och träning Träning och hälsa 8
Almquist Träning och halsont? Träning och hälsa 6
evangelist Träning i Stockholm inför Lidingöloppet Träning och hälsa 1
Polymeras Träning inför höghöjdsbestigningar? Träning och hälsa 8
klask Pulsbaserad träning? Träning och hälsa 2
Paddy_boy natt jobb, mat och träning ? Träning och hälsa 3
henkealf Inlines, eller annan alternativ träning? Träning och hälsa 4
johlju diabetes, insulin och hård träning Träning och hälsa 2
stefanhum Alternativ höghöjds-träning? Träning och hälsa 10
Performance Träning inför Mount Blanc Träning och hälsa 2
Staffan Andersson alternativ träning? Träning och hälsa 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...