Pulsmätande klockor (POLAR)

Är det någon som har lång erfarenhet av pulsmätande klockor? Det verkar ha kommit en ny serie från Polar (t ex S710) som ersätter Xtrainer plus ( som säljs med 15% rabatt på http://www.difa.se för tillfället). Vad ska man välja ?
Jag tittar på de här modellerna eftersom jag vill ha hastighet & kadens som parametrar.
Någon modell hade t.o.m. effekt vänster respektive höger tramp...

Tack på förhand!
/
hasse
 
Beror på.

Hej jag har tränat med pulsmätare nästan dagligen sedan 1997! så jag tar mig friheten att svara.

Den gamla mätaren Xtrainer har många bra funktioner och är en toppen klocka om man är cyklist annars rekomenderas accurex plus. Om du har tänkt att verkligen använda kandens och andra cykelfunktioner så bör du skaffa en datainterface (polar interface plus) där det ingår även träningsdagbok. Detta måste man nästan ha för att få fram värden efteråt. Fördelar många med interface nackdel en...dyrt 2000 pix.

Den nya mätaren S710 har inte kommit till sverige än mig veterligen. kommer när som helst dock. Denna mätare har allt som den gamla har dock utan att man behöver använda sig av interface (IR sändare på klockan kräver att du har IR mottage på datorn de flest bärbara har det idag) detta gör att klockan i stort blir billigare än den gamla. Den nya klockan har även vissa konditionstest inlagda i klockan som gör att man kan testa sin dagsform och likande. (Räcker att lägga sig ner och vila för att man skall fåå fram ett testvärde som är för dagen).

Mitt råd är att du väntar och köpa till den nya serien kommer. Du nog mer för pengarna om du inte kan få ett tag i ett interface billigt till Xtrainer. Lycka till med träningen.

MVH
Cristoffer
Använder själv Accurex plus
 
Polar

Har en sedan några år tillbaka en Polar XTrainer Plus och datorinterface + programvara för att dokumentera hur mycket jag ansträngt mig vid träning, stepup spinning, långfärdsskridsko och kanot. Jag valde XTrainer Plus främst tack vare det stora minnet. Enda nackdelen förutom priset är att man måste skicka i väg klockan till importören man batteriet har tagit slut, batteribyte och byte av packning borde en vanlig urmakare klara av.

Per Brune
 
Glömde en sak om utskrifter

När man vill rita ut sin pulskurva på papper blir det alltid på stående A4 om man inte ställer om till liggande A4 för varje gång man startar programmet. Andra program brukar komma ihåg den senaste inställningen, men icke så med Polar Advisor.

Per Brune
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...