Bomull och polyester blandningar

Hej,

Jag behöver lite av den samlade kunskap som finns här.

Överallt läser jag ”cotton kills”, att man ska undvika allt vad bomull heter.
De ska tappa värme när det blir blött och ta långt tid att torka.


Hur fungerar detta på bomullsblandningar som g1000?

Bör man välja syntet istället?
Hur påverkar det i saker som hybridbyxor med både bomullsmix och syntet-paneler, som keb eller makke?
 
Du ska undvika bomull om du behöver kläder som torkar snabbt och håller dig varm i fuktigt tillstånd.

I de flesta fall så går bomull i kroppsnära plagg bort. Ett undantag är om det är riktigt varmt och du vill ha plagg som hjälper till att kyla ner dig.

I ytterplagg lämpar sig bomull och bomulls blandningar bättre, speciellt i torrt och kallt klimat. Väven går att få nästan vindtät och andas mycket bättre än membranplagg. Dock kvarstår problemet med torktiden, en genomsvettig bomullsanorak förvandlas lätt till ett ispaket under en natt i tält, tillbringar man natten i en stuga är situationen annorlunda. Fjällrävens bomull/syntet innehåller 35% bomull och 65% syntet, den är ganska tunn och torkar relativt snabbt men inte lika snabbt som syntetvävar av motsvarande kvalitet.

Vad som passar dig beror på vilket användningsområde du tänkt dig. Om jag visste att jag skulle bli blöt ofta så skulle jag välja syntet, för allmänt friluftsliv i skog och mark, eller sommarfjäll tycker jag det är hugget som stucket mellan syntet och byxor som Lundhags eller Fjällräven bomull/syntet. Då avgörs valet av design och passform.
 
Det finns ytterligare en fördel med bomullstyg eller bomull/polyestertyg som KAN vara relevant. Om man tycker om att elda. Rent syntettyg tål inte gnistor lika bra som bomull och bomull/polyester. Ylletyg tål också gnistor bra.
 
För mig som svettas ymnigt bara jag tänker på att röra på mig så finns det fördelar med vissa bomullsplagg, de andas som sagt relativt sett bra (och sommartid kan de kyla något i varmt väder).

Men man ska välja ett som torkar fort, jeans och flanellskjorta funkar inte fuktiga.

Jag har tunna bomullsskjortor (bl a från Patgonia) som jag haft i 30 år, och dom blir bara bättre ju mer slitna de blir. Verkligen snabbtorkande om man har dom kvar på sig en kort stund och luftigt klädd. Tunn ylle t-shirt eller brynje är bra under om man behöver det.

Skalkläder klarar jag inte heller om det inte regnar småspik, men bomullskläder i Ventile eller EtaProof (mycket tätt vävt bomullstyg) är bra och relativt snabbtorkande. Enligt beskrivningen så användes det i räddningsdräkterna till brittiska flygare under WW2, för det var så tätt att det tog 30 minuter innan fukten gått igenom tyget (fibrerna sväller och släpper inte in vattnet på djupet i tyget). Oavsett det så har jag många gånger upplevt att det fuktiga tyget (blött utifrån) när man kommer i skydd från regn, eller in i en stuga, snabbt torkar av värmen inifrån. Om det regnar rejält kan man behöva en poncho eller annat regnplagg, men det tar ett bra tag innan man får det tyget genomblött, och efter som det inte kan ta upp mycket fukt även då, så torkar det snabbt efteråt. Jag har haft flera olika sådana plagg de senaste 30 åren, och för mig är det väl fungerande. Även bomull/polyesterblandningar kan fungera liknande.

Så rätt använt kan bomull vara mycket bra, fel plagg vid fel tillfälle beror inte på att det finns bara ett material som är bäst till alla och alltid.
 
Beror på.

Delar goda erfarenheter av tätvävd bomull i jackor med bl a Spikbjörn. Polyester är slitstarkare än bomull och en jacka eller anorack med t ex är slut i polyester fungerar bra för mig. För långbyxor väljer jag gärna elastiskt syntettyg.

Det har skrivits rätt mkt tidigare i ämnet här på utsidan. Sök på bomull.

Thure
 
Jag har svårt för syntetmaterial överlag och har bara bomullsbyxor i olika varianter. Det funkar jättebra för mig, även ute på sjön och under hajker då det är fuktigt i luften och när jag sitter mycket på marken. Håller med om att det tar tid innan de blir ordentligt blöta och att de torkar upp bra inifrån av kroppsvärmen. Dock har jag inte vandrat i veckor i blött väder i bomullsbyxor så jag reserverar mig på den punkten.
 
Vad sägs om de gamla skjortorna man hade i lumpen förr. Bomull, luftiga trots tätvävda. Torkade relativt fort. Tål glödsprätt. Har ett par hemma som ofta får hänga på ut.
 
Tunn tät bomull (och bomull/polyester) brukar ju torka jättefort.. Sånadär bomulls/polyseterbyxor torkar ofta så fort att regnbyxor är överflödigt..
Men det är lättare att säga till folk att inte klä sig i bomull än att de ska bedömma olika bomullstygers torktid kanske.
 
Vad sägs om de gamla skjortorna man hade i lumpen förr. Bomull, luftiga trots tätvävda. Torkade relativt fort. Tål glödsprätt. Har ett par hemma som ofta får hänga på ut.

Gillar såna också M59. Finns i ljusblått om man vill välja bort militärgrönt.

Jag gillar modellen såpass att jag sytt en egen variant i bomullsväv.

Thure
 
När vi ändå är inne på ämnet polycotton - hur är det med väderskyddet? Det finns ju vax eller andra efterhandsbehandlingar för att förstärka det.
Jag funderar på om det finns alternativ till en hard shell-jacka på vinterturer (turskidor och ev toppturer) om vädret härsknar till och sprang på den här https://www.lundhags.com/se/klader/herr/jackor/mylta-ms-jacket/?code=7318731786197
Hybridkonstruktionen låter ju bra på pappret men frågan är hur den klarar sig en längre tid med snö och vind?
Några tankar?
 
När vi ändå är inne på ämnet polycotton - hur är det med väderskyddet? Det finns ju vax eller andra efterhandsbehandlingar för att förstärka det.
Jag funderar på om det finns alternativ till en hard shell-jacka på vinterturer (turskidor och ev toppturer) om vädret härsknar till och sprang på den här https://www.lundhags.com/se/klader/herr/jackor/mylta-ms-jacket/?code=7318731786197
Hybridkonstruktionen låter ju bra på pappret men frågan är hur den klarar sig en längre tid med snö och vind?
Några tankar?

Med vax eller annan impregneringsmetod får du inte polycottontyg vattentätt - bara vattenavvisande. För egen del har jag med mig, förutom jacka och byxor av polycottontyg, regnkläder på turer. Att alltid bära membranplagg känner jag inte för. Regnkläder när det inte regnar - nej, tack!:)
 
Med vax eller annan impregneringsmetod får du inte polycottontyg vattentätt - bara vattenavvisande. För egen del har jag med mig, förutom jacka och byxor av polycottontyg, regnkläder på turer. Att alltid bära membranplagg känner jag inte för. Regnkläder när det inte regnar - nej, tack!:)

Det är riktigt att det bara blir vattenavvisande. Dessutom försämras plaggets andning ganska så mycket när man täpper igen porerna med vax.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.