Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas

Hej!

Jag är nyfiken på att höra om någon här på forumet har gått en fjällvandring med tält, i barfotaskor/kängor.

Jag skulle vilja veta hur detta upplevdes på vandringen och hur lång förberedelsetid ni ägnade er åt innan vandringen, för att vänja fötterna vid att gå i barfotaskor/kängor?
Ungefär hur länge var ni ute och hur mycket vägde er packning på själva vandringen?

Vänligen
Malin
 
Ok, tack för ditt svar.

Jag kollade länken, och det stod mycket bra saker där. men jag vill veta mer, höra om fleras erfarenheter. :)

/Malin
 
Jag hade ett par tunna meshskor från Haglöfs med mycket lite dämpning och drop (https://www.outnorth.se/haglofs/l-i-m-mid#GaleBlueGinkoGreen). Så pass tunna att man går med dom som barfotaskor. Som längst har jag gått en vecka själv i Sarek med dessa. 2-2,7 mil per dag. Vikt minns jag inte men ramlös ryggsäck på 400 gram så det var rätt lätt packning (sovsäck, liggunderlag och tält 2,4 kg). Kan väl inte ha varit så mycket över 10-11 kg antar jag eftersom den var ramlös. Gick i augusti och det var aldrig kallt, inte en droppe regn på hela resan (!)

Superbekvämt att bara kliva på vid vaden. Har gått kortare tält-turer i fjällen med Fivefinger Trek. Ville dock kunna ha de som lägerskor och stoppa i torra strumpor och plastpåsar, då ryker tå-modellerna. Började med tåskor pga. knäproblem och har inte känt av det något sedan dess, men packningen har minskat drastiskt så sambandet är inte glasklart.

Fick tyvärr både hälsporre och "Haglunds häl" efter Sarek som lever kvar än 4 år efteråt. Vet inte om skorna hade någon påverkan. Började samma år träna för fjällmaraton (men blev Sarek istället) och t.ex. första passet på flera månader var 2 mil på asfalt i trailskor, inte så klokt med andra ord. Gick nog för hårt i Sarek också mot för hur mycket jag tränat.

Jag hade förresten Lundhagskängor igen förra årets vandring, något jag "aldrig mer" skulle ha :) Men det beror på att jag inte lyckats hitta några tunna trail/löparskor eller liknande jag inte får ont i fötterna av.

Vilket fall som helst tycker jag tunna "framfota"-skor funkade väldigt bra i fjällen sommartid, om man har lätt packning.
 

Bilagor

  • Sarek2.jpg
    Sarek2.jpg
    28.7 KB · Visningar: 1,465
  • Sarek.jpg
    Sarek.jpg
    112.8 KB · Visningar: 1,584
Fick tyvärr både hälsporre och "Haglunds häl" efter Sarek som lever kvar än 4 år efteråt. Vet inte om skorna hade någon påverkan. Började samma år träna för fjällmaraton (men blev Sarek istället) och t.ex. första passet på flera månader var 2 mil på asfalt i trailskor, inte så klokt med andra ord. Gick nog för hårt i Sarek också mot för hur mycket jag tränat.

Lite O.T men har du fått problem med Haglunds häl (Morbus Haglund) så långt att det syns på röntgenbilderna lär det inte gå över av sig själv. Jag har själv haft problem med just detta och tvingats till operation av båda hälarna med några års mellanrum, så är nu mycket noggrann vid val av skor och kängor både i vardagen och i friluftslivet. Vill du diskutera mer, skicka ett PM.
 
Skogsvandring med tält

Hej
Har gått några kortare turer (med tält) i Bergslagens skogar i Vivo Barefoot - en sommarmodell och en vintermodell. Packning ca 12 kg. Fungerar hyfsat på skogsbilvägar och mycket bra på stigar. Litet väl stumma om man går på asfalt.
 
Vandring utan tält men med kängor

Vi vandrade Padjelantaleden i fjol, med kängor, och använde sandaler på stugan. Ryggsäcken var ca 14 kg, tror jag, kanske litet mer, när vi började och ca 11 kg när vi slutade.
Använder vandringskängorna året om, ca 1-4 ggr i månaden, så det är svårt att säga hur länge det tar innan de blir inkörda. Jag har dessutom haft turen att hitta vandringskängor som passar min fötter (tyska Meindl), så jag får sällan blåsor under inkörningsperioden, däremot kan jag få det om jag vandrar länge.
 
Vi vandrade Padjelantaleden i fjol, med kängor, och använde sandaler på stugan. Ryggsäcken var ca 14 kg, tror jag, kanske litet mer, när vi började och ca 11 kg när vi slutade.
Använder vandringskängorna året om, ca 1-4 ggr i månaden, så det är svårt att säga hur länge det tar innan de blir inkörda. Jag har dessutom haft turen att hitta vandringskängor som passar min fötter (tyska Meindl), så jag får sällan blåsor under inkörningsperioden, däremot kan jag få det om jag vandrar länge.

Tror du missförstår. Trådskaparen frågar om barfotaskor/barfotakängor inte vanliga kängor, vilket i princip alla andra fotbeklädnadstrådar på detta forum handlar om.
 
Har nästan bara minimalistiska skor på mig både till vardags och på fritiden sedan flera år tillbaks. Har vandrat flerdagars tältturer och kommit upp över 4000 m (stenskravel, is och snö) med olika varianter av Merells skor (Pace Glove / Trail Glove / Vapor Glove). Maximal packning runt 15 kg, men oftast lättare.
 
Jag har de senaste vandringarna gått över till barfota skor, och har även skrivit om denna övergången.
Jag använder oftast billiga badskor (60-100kr), tycker att de håller ungefär lika länge som de dyra så ser inte varför jag ska betala extra, nu ska tilläggas att jag enbart testat en av de dyra.
Jag vandrar högst 14 dgr men vanligast är 7-10 dgr med ca:12 kilo säck och använder barfota skorna för att jag har problem med mina leder och då främst knäna men med barfota skor går det bättre.
Jag vandrar oftast på höjderna och utanför lederna vilket nog är huvudorsaken till att mina skor slits så fort, riset slet även sönder riktiga skor när jag hade sådana, ungefärlig hållbarhet är 1 vecka. På snöleggor och i lera kan det bli besvärligt och man får gå lite försiktigare, jag undviker alltid glaciär.
Har skorna på mig hela tiden medan jag vandrar men tar av dem på raster och går då helt barfota. De torkar rätt fort efter ett vad men då jag inte bryr mig så brukar jag gå i allt blött varför de alltid brukar vara våta (vilket nog också påverkar livslängden), om det är mycket fuktigt/regnar så torkar de inte över natten utan är fortfarande lite fuktiga på morgonen men när jag har på mig dem torkar de fort (brukar bara behöva byta strumpa och gå en stund). Mina fötter har inga problem med att de alltid är våta i dessa, men när jag hade skor kunde det bli en del "skrynkelhud" dock aldrig särskilt mycket, skav brukar jag aldrig ha problem och med barfotaskor har jag aldrig fått skav. Jag är inte kall om fötterna så även när jag passerar snöleggor som tar flera timmar passera så håller jag mig varm.
Jag har aldrig kunnat ha kängor då jag får ont av dem (prövat flera olika). Jag gillar när mina fötter kan känna underlaget och har inga problem med att trampa på spetsiga stenar i dem, så länge de inte går igenom vilket bara hänt en gång men det var en krossad glasflaska som jag trampade på. Tycker att jag får en otrolig bra kontroll när jag vadar och går i stenskrammel, fötterna liksom tar tag i stenen och även i övrigt tycker jag att balansen blir bättre med dessa.

Jag vill inte rekommendera barfota skor till alla, det fungerar på mig men det betyder inte att därmed fungerar på andra. Jag har alltid rört mig på framfoten och tillbaka på 80-talet försökte min löptränare få mig att få ner hälen men om skon tillåter så blir det framfoten som jag nyttjar så någon speciell förberedelse har jag inte behövt.
 
Tjena. Joggar o vandrar i minimalistiska skor. Har joggat i fjällen, 50 km på 3 dagar utan packning. Har vandrat i flera år med minimalistiska såsom VFF o andra 0-drop med sula på 3mm o 13-20 kg packning. Anledning t packvikten e massa barn. I somras vandrade vi (4 barn i minimalistiska oxå, alla med packning) 85 km på 5 dagar. På höga kusten 2 år sen blev d 50 km på 4 dagar - sista milen helt barfota för mina gamla välanvända zem-gear blev obrukliga.
Går aldrig tbax t att använda andra skor, än mindre klumpiga o farliga kängor.
 
Jag har använt barfotakängor till vandring och för övrigt i vardagen nu i många år. Jag har haft och har Vivobarefoots tracker fg. Jag tror att det kräver övning innan man kan gå långa sträckor speciellt om du ska bära tält. Våra kroppar är gjorda för att gå barfota men eftersom vi inte har gjort det utan haft skor sedan barnsben och gått mycket på hårda underlag både inomhus och utomhus så har fötterna vant sig vid något annat. I barfotasko rör sig hela foten och det gör den inte i t.ex ett par Lundhags där foten ligger helt stilla och är helt skyddad. När jag började med barfotaskor sprang jag med ett par merrell tunna sulor. Jag sprang ut på asfalt och fick inflammation i benet. Sedan dess vågar jag inte gå med alltför tunna sulor på asfalt. I stan har jag ett par altra instegsmodell till barfota, fortfarande noll drop men tjock fjädrande sula. Vandring och vanlig vardag använder jag dock vivos kängor. Som enda faktiskt. Har vandrat långt och mycket i båda dessa och dem jag hade innan. Lycka till! Berätta hur det går! Öva innan!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
FruNalleman Luddan - nån som har erfarenhet? Kläder 3
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
MalinSa Vad har ni på fötterna när ni vadar? Kläder 19
rJohansson Har jag bränt byxorna? Kläder 3
rJohansson Första kängan, har jag gjort rätt? Kläder 14
LB414 Lundhags Fjell Shell, någon som har erfarenhet? Kläder 3
niklasaxelsson Klättermusens storlekar, vad har hänt? Kläder 12
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
erpan Mountain works, har dom tummat på kvaliten? Kläder 4
Peter S Salomon XA Pro 3D Ultra - någon annan som har råkat ut för detta? Kläder 17
Napoleon GTX-tyget har "släppt" på min Arcertyx-jacka! Vad göra? Kläder 8
pelka Någon som har testa dom här? Kläder 2
owahlund Har du problem med fuktiga fötter? Kläder 35
bionicon Har Meindl Vakuum samma bredd och längd som Meindl Borneo? Kläder 0
ekis Tvätta dunjacka men har ingen torktumlare, går det? Kläder 3
niklas_axelsson Någon som har erfarenheter om Klättermusen Gere pants. Kläder 8
chinerunner någon har slitit bort dörren på Norhstar Kläder 1
Papadopo Har någon provat North Ice från Erätukku Kläder 2
justsafe Vad har ni under kilten? Kläder 17
acr32 Haglöfs har släppt sin nya kollektion Kläder 1
estetdrägg KMs mithril har fått bättre ficka...och är felmärkt?!? Kläder 0
Lischke Byxor när man har en rejäl kagge. Kläder 6
valtteri Har någon erfarenhet av Ortovox merinoprodukter? Kläder 4
liquidmonkey Vad heter dom har????? snälla... Kläder 18
cancerman storleken har betydelse Kläder 1
jiana Har någon testat Tierra Creek Lady? Kläder 0
eplstas Dunet har klumpat ihop sig, något man kan göra? Kläder 11
Tommy125 Någon som har erfarenhet av Graninges fodrade kängor? Kläder 0
sove Meindl Dovre Pro - har någon erfarenheter ? Kläder 3
Nagy TNF hyvent? bra/dåligt? svara, ni som har erfarenhet Kläder 1
Tomas Odhult Någon som har koll? Kläder 1
Andos någon som har klättermusen GRIM eller BIFROST? Kläder 14
lantz Storleken har betydelse Kläder 0
Vad har ni för sockar? Kläder 10
Har Haglöfs bra jackor? Kläder 2
slugger Barfotaskor och dåligt väder Kläder 11
Karpaterna.se Barfotaskor för vintern Kläder 12
ala Barfotaskor, vad tror ni om detta? Kläder 28

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...