Hur många använder pitzips/ventilationshål i sina skaljackor?

Pitzip på skaljacka

  • Skulle aldrig köpa en jacka utan pitzip, använder dom jämt

    Röster: 35 53.8%
  • Det kan vara bra att ha, jag ser det som plus om jackan har såna men inte avgörande

    Röster: 19 29.2%
  • Det är bara ännu en detalj som väger, kostar och kan gå sönder. Köper helst jacka utan sånt.

    Röster: 11 16.9%

  • Totala väljare
    65
Jag skulle säga precis tvärt om. Och jag har fått lära mig en hel del om detta från bl.a. folk som jobbar på Gore-Tex.
Om man stänger jackan helt under fysisk aktivitet så skapas ett övertryck som får membranet i jackan att börja fungera som det ska (och detta kan ta en stund). I början av denna process så kan jag få lite panikkänslor när jag håller på att bli för varm, men det går oftast över direkt om jag är lagom klädd under. Så om du tycker att ditt skalplagg "andas" för dåligt så tror jag att det beror på två saker; antingen är materialet för dålig eller så har du inte tvättat den tillräckligt, vilket behövs för att hålla porerna i membranet fria från svett, smuts och kontaminering från kroppsfetter.

Förstår inte hur du lyckas. Med endast underställ och även i minusgrader är jag genomsvettig innan plagget börjat "andas" och det "andas" sedan aldrig så bra att jag blir torr. Detta oavsett hur rent plagget är.

Jag tycker det flesta vittnar om att de aldrig lyckas få upp tillräckligt tryck, se bara denna tråden.
 
Om man stänger jackan helt under fysisk aktivitet så skapas ett övertryck som får membranet i jackan att börja fungera som det ska (och detta kan ta en stund). I början av denna process så kan jag få lite panikkänslor när jag håller på att bli för varm, men det går oftast över direkt om jag är lagom klädd under.

Du tror inte att du helt enkelt nått en sån svettnivå att all sans och komfortkänsla gått förlorad och du glömt hur skönt det är med en ventilerade jacka?
 
Du tror inte att du helt enkelt nått en sån svettnivå att all sans och komfortkänsla gått förlorad och du glömt hur skönt det är med en ventilerade jacka?

Jag älskar ventilerande jackor och använder dem också - men de fungerar dåligt när det är riktigt blött och då blir man blöt och som du säkert vet - även kall. Och när jag skriver ventilerande så menar jag att materialet skall vara ventilerande i sig självt, som i en Patagonia Nano exempelvis.

Det finns en anledning att produkter med välfungerande membran som är gjorda för att svettas mycket i inte har pitzips:

https://arcteryx.com/se/en/shop/mens/norvan-sl-hoody
 
Min nästa plagg bli en anorak med fullängds ventilations öppningar på bägge sidor. En bonus med det är att ryggsäckens midjebälte kan läggas under framdelen som då kan ventilera ut effektivare även om det regnar eller blåser så hårt att man inte vill ha fronten eller helt upp under armarna öppen.

Har nästa årsmodell av Norrøna Lofoten Gtx hemma på test. Ordentlig lång vilket jag alltid saknat för både sommar och vinter.
Skulle gärna ha en identisk modell med lätt isolation før kallt vinterbruk och luftburen aktivitet då ventilering gjennom isolation blir ändå mer effektiv iom jämfört med rena skalplagg som kräver uteslutande luftiga/otäta lag under för att värme reglering skal fungera bra för aktiviteter med varierande intensitet.
fe70607a9dcbfe9b729cf880f152f501.jpg


Sent fra min moto g(8) plus via Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Christoffer123 En som kanske många andra? Kläder 25
gundj Hur många ******-tex finns det? Kläder 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...