Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det?

Tjena.

Tittade lite på Sawyers hemsida, kollade egentligen på deras vattenfilter men såg att de också hade en finurlig insektspray som man impregnerar tyg med. Det låter som en bra idé när man inte vill kladda in hela kroppen i djungelolja, eller ha objudna gäster i tältet.

Mirakelmedlet i denna spray är permetrin. En snabb googling sade mig att detta medel är otillåtet i svenska skogar.

Så, vad kan man använda på tyger för samma effekt? Gärna utan att skapa så mycket lukt.
 
Klä dig mot myggen, spring ett varv innan du hoppar in i tältet och stänger dragkedjan. Vänj dig med att det finns insekter så märker du dom mindre och mindre.
 
Tjena.

Tittade lite på Sawyers hemsida, kollade egentligen på deras vattenfilter men såg att de också hade en finurlig insektspray som man impregnerar tyg med. Det låter som en bra idé när man inte vill kladda in hela kroppen i djungelolja, eller ha objudna gäster i tältet.

Mirakelmedlet i denna spray är permetrin. En snabb googling sade mig att detta medel är otillåtet i svenska skogar.

Så, vad kan man använda på tyger för samma effekt? Gärna utan att skapa så mycket lukt.

Sjud ner äkta dalbrändtjära (svårt att hitta, mkt som märks som dalbrändträtjära är inget annat än kinesisk stekolstjära) till beck. Luktar asmycket och kladdar så in i norden. Svindåligt.
 
Lukten kommer du nog inte undan men de flesta vanliga myggmedlen funkar också på kläder. Det blir inte samma skydd men när det är mindre mängder mygg så brukar det funka med att speja/smeta på kläderna i närheten av bar hud. Vissa material kan reagera lite lustigt på myggmedel så prova på på mindre ytor eller med kläder där ev förändringar inte gör så mycket.
Är det riktigt mycket mygg så kör på huden och på kläderna, jag upplever att kläderna håller kvar medlen bättre aka de svettas inte. 😀
 
Jag har aldrig fått myggmedel att fungera. Är det ordentligt med mygg så sitter effekten i max 10min oavsett fabrikat och om halva förpackningen används.

Kläder för väder men ännu bättre med kläder för mygg och knott. Det är typ det enda som funkar.

Eftersom jag fiskar mycket är det svårt att täcka händerna, så där har jag verkligen provat att dränka dem i medel, men det sitter inte i även om de aldrig doppas i vattnet.

Numera skippar jag medel helt. Upplever dock att allergitabletter funkar bra mot kliandet, så det åker alltid med.

/Gustav
 
Effektivaste metoden att hantera myggen är att dra luvan över huvudet så man skyddar nacke och öron, smeta på lite beckolja för luktens skull, koka en kopp kaffe, ta fram norrlänningen i dig, acceptera myggen som en del av naturen och bli lite Zen.

Myggstammen har krympt våldsamt de senaste åren, så passa på och njut av deras sällskap medans du kan!
 
Om det myggmedel du nämner inte finns i Sverige går det väl alltid att beställa från utlandet.


Skickat från min moto e5 play via Tapatalk
 
Pyretrin /Phermetrin

Jag har läst på något ställe att Försvaret tidigare impregnerade kläder med detta. Användningen har upphört eftersom det är mycket skadligt för vattenlevande organismer. ( Vid nästa tvätt gick det antagligen ut i vattnet). Det kan du hitta om du Googlar. Du får väl låta bli att tvätta kläderna om du impregnerar med detta!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
statemachine Impregnera (inte så) vattentäta vinterkängor. Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 18
statemachine Impregnera polyester jacka Kläder 3
fuentes Impregnera polyester Kläder 2
Maboz Vaxa/impregnera Haglöfs climatic? Kläder 4
steerbear Impregnera Swedemountjacka (nylon) Kläder 6
rJohansson Impregnera G-1000? Kläder 18
Laffe Impregnera nya Salomon skor Kläder 4
Virrhönan Impregnera Klättermusen? Kläder 25
GlennQuagmire Impregnera G1000-Light? Kläder 4
mindful Impregnera en gammal anorak Kläder 4
guhj "Impregnera" nylon-jacka? "Våtrumssilikon"? Kläder 1
Peran Impregnera polyester brallor? Kläder 7
Emmma impregnera regnjacka foss Kläder 1
pultost Hur impregnera etaproof? Kläder 11
bekkis Impregnera jackan Kläder 9
dr_dread Impregnera M90-byxa? Kläder 2
millimeter impregnera jackan? Kläder 4
pandeon Impregnera regnkläder Kläder 7
uljo Impregnera Driclime Windshirt? Kläder 0
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
Elvah Luktfri impregnering av kläder Kläder 0
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Livetiskuggan Storlekstabell kläder Kläder 3
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Likelaika Taiga kläder Kläder 2
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
rJohansson Förvara kläder i ca 1-2år? Kläder 15
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
thomas.vastervik Bambu kläder Kläder 25
Alejandr0 Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse? Kläder 15
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
Davva2 Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder Kläder 25
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
lina__85__hotmail.com Kläder för inkaleden? Kläder 7
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
Jörgen64 Kläder av siden Kläder 4
GAVIAARCTICA Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder Kläder 47

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...